سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
«تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» راهی بازار کتاب شد

پژوهش فرزین وجدانی در کتاب تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر بر تاریخ ایران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی متمرکز است. این کناب را امیرسعید الهی ترجمه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» تالیف فرزین وجدانی و ترجمه امیرسعید الهی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به بازار کتاب آمد.

تاریخ نگاری در ایران عصر پیشامدرن عمدتاً مبتنی بر افسانه‌پردازی و اساطیر یا منحصر به نگارش تاریخ سلسله‌های شاهی و قبایل و گروه‌هایی خاص بود و جنبه ملی نداشت اما با آغاز تجددخواهی در ایران و شکل‌گیری ایران مدرن و تشکیل نهادهای مدرن فرهنگی و آموزشی و نیز ترویج گفتمان ملی‌گرایی در این کشور تاریخ‌نگاری هم تحول یافت و شکلی منسجم به خود گرفت.

کتاب تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» از همین تحول سخن می‌گوید و ریشه‌ها و نمودهای آن را مورد واکاوی و بررسی قرار می‌دهد. پژوهش فرزین وجدانی در کتاب تحول تاریخ نگاری در ایران معاصر بر تاریخ ایران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی متمرکز است. یعنی دوره‌های قاجار و اوایل عصر پهلوی که زمزمه‌های تجددخواهی در ایران بلند شد و به انقلاب مشروطه انجامید و سپس ایران مدرن پا گرفت و نهادهای مدرن در ایران تثبیت شدند و گفتمان ملی‌گرایی به گفتمانی مهم در ایران بدل شد.

در کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» می‌بینیم که این تحولات چگونه بر تحول تاریخ‌نگاری در ایران اثر گذاشتند و شیوهای نو از تاریخ‌نگاری را در این کشور رقم زدند.

کتاب «تحول تاریخ نگاری در ایران معاصر» تالیف فرزین وجدانی و ترجمه امیرسعید الهی در ۳۳۶ صفحه و بهای ۲۹۵ هزار تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها