سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
روحانیون از قهرمانان دفاع مقدس به شمار می‌آیند

تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی رونمایی شد.

سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سردار محمدعلی نایینی، رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در رونمایی تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه قدس سپاه در دوران جنگ گفت: تاریخ‌نگاری در مرکز محدود به تکمیل گنجینامه مرکز نیست و هویت اصلی پاسداشت پایداری است و جلوگیری از فراموشی هویت جنگ است و تولید روایت معتبر بر اساس اسناد.

وی افزود: بخش اصلی انتقال هویت سپاه و جلوگیری از گسست نسلی است. چنانکه دفاع مقدس یک هویت است و آن هویت بود که متمایز ساخت از نبردها. دلایل اصلی مقاومت در دفاع مقدس به آن عناصر هویتی برمی‌گردد. مهمتر از هر چیز فرهنگی است که در آن شکل گرفت و منتقل شد و پیروزی را در جنگ رقم زد.

نایینی در ادامه گفت: مهمترین بخش این هویت جایگاهی است که رهبری امام در دفاع مقدس دارد و همه جا امتداد دارد یعنی در همه جا سرازیر است. از آن رزمنده در خط مقدم و مادر پشت خط همه در خدمت امام و انقلاب و گفتمانی شکل می‌گیرد که فرهنگ دفاع مقدس را به وجود می‌آورد.

رییس مرکز اسناد بیان کرد: رهبری بیش از هر چیزی بر حفظ هویت دفاع مقدس تاکید دارند چنانکه می‌فرمایند که آن هویت سپاه در دفاع مقدس است که سپاه را پس از جنگ حفظ کرد و گرنه آن هم مانند کمیته‌ها ادغام می‌شد.

او با اشاره به اینکه در گرفتن تاریخ شفاهی دفاع مقدس نگاه به هویت سپاهی دفاع مقدس داریم، گفت: شهید سلیمانی هم بر آن تاکید داشتند و گفت: هر تجربه‌ای دارد ناشی از دفاع مقدس است و نگرانی او از فاصله گرفتن نسل جدید از این هویت بود.

محمدعلی نایین اظهار کرد: روحانیت در دفاع مقدس در امتداد حضرت امام بود در نقش‌های مختلف در فرماندهی لشکر، مسولان نمایندگی ولی فقیه و تبلیغات و عقیدتی در لشکرهای و قرارگاه‌ها در کنار سایر مسولان نقش آفرین و موثر بودند. ما در ۴۰۰ آثار در مرکز پیش بینی شده که ۷۰ اثر به روحانیون شاخص در جنگ تعلق دارد که بخشی از آن تدوین و تالیف شد.

وی افزود: نخستین کتاب که در مرکز در دوره مسئولیت من درباره چهار شهید محراب منتشر شد. یک مجموعه هفت جلدی تحت عنوان امام خمینی و دفاع مقدس در دست اقدام بود. اثر جدیدی درباره نقش امام در دفاع مقدس در حال تکمیل است و در گروه تاریخ شفاهی حاج آقا بشردوست و حجت السلام نیازی در قوه قضاییه چاپ شد.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایان گفت: تاریخ شفاهی حاج صادقی یکی از منظم‌ترین پروژه‌های مرکز بود و بدون تکلف به بیان وقایع پرداخت در ۱۴ جلسه در پنج سرفصل پرداختند. در این کتاب چگونگی شکل‌گیری تیپ ۸۳ امام صادق به خوبی بحث شده است. او از مشوقان اصلی ما در پاسداشت هویت سپاه بودند.

حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی گفت: من خودم را بازنده دوران امتحان الهی و دفاع مقدس و جامانده از کاروان رهیافتگان می‌دانم. در مسیر می‌رفتیم کنار حاج آقا میثمی به او گفتم: حیف شد که در کربلای پنج این همه شهید دادیم. او گفت: بعد از جنگ روزی را می‌بینم که پشت دست می‌زنی که باختیم باختیم. امروز به یاد آن حرف نه بر پشت دست بر سر می‌زنم. به قول حاج قاسم هر کس شهید شد، شهید بود که رخت شهادت پوشید.

او افزود: نکته دیگر باور ما این است که بعثت تاریخ تولد اسلام بود اما عاشورا رمز ماندگاری بعثت بود و انقلاب اسلامی تولد دوباره اسلام و دفاع مقدس تجلی فرهنگ عاشورا بود و انقلاب اسلامی بدون دفاع مقدس جلوه‌ای ندارد و فرهنگ آن ماست. اگر گفته می‌شود که این فرهنگ زنده بماند نه گرامی‌داشت یک حادثه ۸ ساله است و اگر نظام ولایی زنده مانده به یمن همان فرهنگ دفاع مقدس است.

دفاع مقدس یک فرهنگ تولید کرد: فرهنگ جهاد و مقاومت و ایستادگی. ما از قرآن یا. گرفتیم مومن بدون جهاد زنده نمی‌ماند و یک روز مصداق آن در دفاع مقدس و روز دیگر دفاع حرم بود. امروز هم جهاد مصادیق دارد و مبنا و اساس آن فرهنگی است که دفاع مقدس به ما یاد داد. بنابراین دفاع مقدس پایان‌ناپذیر است چون هویت است و در زندگی ما جریان دارد و انقلابمان را در پرتو دفاع مقدس حفظ و صادر کردیم.

نماینده ولی‌فقیه در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: من ابتدا از شهدا خجالت می‌کشم که آن‌ها چه کردند و ما چه کردیم؟! امروز باید مراقب باشیم که گرفتار دنیا نشویم. دشمن نتوانست موتور انقلاب را خاموش کند و اسلام را از بین ببرد. او می‌خواهد سوخت رسان و عامل روشنایی انقلاب که مردم اند را از آن دلسرد کند اما جهاد ما در این است که با آنها مهربانی کنیم و از خدا کمک بخواهیم شرمنده شهدا نشویم. بنابراین نگذارید فرهنگ دفاع مقدس کمرنگ شود. رهبری اگر بر فرهنگ تاکید دارد نه بر این است که آن خاطره بماند بلکه فرهنگ دفاع مقدس بماند.

حاجی عبدالله صادقی با ذکر یک خاطره گفت: همان اول جنگ، جهان‌آرا گفت: یکروز بعدازظهر نگفت دلت برای کوت شیخ تنگ نشده؟ گفتم: چرا؟ گفت بیا برویم. در آنجا به مسیول تدارکات سر زدیم که یک لباس پوشید سرتاسر سبز. آنجا خواستم عکس بگیریم که نشد بعد یک روحانی پارسا، جهان‌آرا و یک طلبه در عکس ایستادند که هر سه نفر شهید شدند آن موقع گفتم خدایا چه حکمتی دارد.

او درباره روایت خاطرات دفاع مقدس گفت: همه تلاشم بر این بود که طلبه‌های تبلیغی رزمی در دفاع مقدس نشان داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها