شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
کتاب «تجربیات بومی ژانر» منتشر شد

کتاب «تجربیات بومی ژانر» نوشتهٔ مجید کیانیان توسط انتشارات ایجاز با ۱۳۸ صفحه در نوبت اول ۱۴۰۲منتشر شده است. این کتاب با نگاهی ویژه به سینمای ژاپن، کره، اندونزی، چین، هند، ایتالیا، مجارستان، رومانی، نروژ، فنلاند، ایسلند، برزیل، آرژانتین، مکزیک و مالی گردآوری شده است .

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «تجربیات بومی ژانر» نوشتهٔ مجید کیانیان توسط انتشارات ایجاز با ۱۳۸ صفحه در نوبت اول ۱۴۰۲ منتشر و وارد بازار کتاب شد. این کتاب با نگاهی ویژه به سینمای ژاپن، کره، اندونزی، چین، هند، ایتالیا، مجارستان، رومانی، نروژ، فنلاند، ایسلند، برزیل، آرژانتین، مکزیک و مالی گردآوری شده است.

آنچه در این کتاب آورده شده است، به‌مثابه نقطه عزیمتی برای روشن‌شدن آتش تخیل و تفکر در سینمای ایران، بنا دارد یک هدف را دنبال کند و تصویری را از این‌که صنعت سینمای جهان چگونه با گونه‌های ژانری خاص و مکان بنیاد مواجهه شده و آن را بومیِ فرهنگ و هنر خودساخته است ارائه کند.

نویسنده در کتاب «تجربیات بومی ژانر» به چگونگی تجربیات بر مبنای مختصات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اشاراتی داشته است و نگاهی گذرا به اینکه ملودرام در اندونزی چگونه تحت‌تأثیر سیاست کلان این کشور کیفیتی بومی یافته، داشته است.

در کتاب «تجربیات بومی ژانر» توجه به سینمای وحشت در ژاپن و کره به‌عنوان خلق‌کنندهٔ این ژانر و اینکه چگونه این دو کشور سینمای وحشت را بازآفرینی کرده و می‌کنند، اشاراتی شده است. همچنین توجه به وسترن، به‌عنوان ژانر به‌ظاهر مبتنی بر هویت آمریکایی و چگونگی نمونه تجربیات موفق در چین و تایلند را به طور کامل شرح داده است.

یکی از مسائل و چالش‌هایی که نویسنده در این کتاب به آن اشاره می‌کند این است که سینماگران آفریقایی ژانری کلاسیک مثل جنایی را به ابزاری برای بیان هویت استثمار شده خود، بومی می‌سازند و درعین‌حال سرمای احساسی اروپای شرقی موجب قدرت‌گرفتن تخیل رئالیسم جادویی و کمینه‌گرایی مینیمالیسم در سینمای رومانی و مجارستان گردیده است.

بنابراین می‌توان گفت «تجربیات بومی ژانر» به چالش‌ها و مسائل سینمای جهان به‌خصوص کشورهای موردنظر شرح کاملی را ضمن گونه‌های مختلف ژانرها به فرهنگ و هنرشان توجه ویژه‌ای داشته و به تحلیل و بررسی آن‌ها پرداخته است.

این کتاب برای سینماگران، فیلم‌سازان، هنرجویان سینما و علاقه‌مندان به شناخت دانش سینمای جهان به‌ویژه شناخت تجربیات سینمای بومی در جهان مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها