سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
بررسی و نقد آثار در محیط نظامی ارتش باعث رشد تزایدی کتاب‌ها می‌شود

علی رمضانی، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست هم‌اندیشی میز ناشران ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر بررسی و نقد آثار در محیط خود شما برگزار شود،اثرات و امواجی تولید می‌کند و به کار شما هم می‌اید و آن را تقویت کند. چون فکر می‌کنم اگر جوششی در داخل محیط شما بیش از آنچه که وجود دارد، شکل بگیرد، باعث رشد تزایدی و تصاعدی آثار و تولیدات مجموعه ارتش خواهد شد.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست هم‌اندیشی میز ناشران ارتش جمهوری اسلامی ایران با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: ما که بیرون از مجموعه ارتش هستیم اگر بپرسند نخستین چیزی که با شنیدن نام ارتش به ذهن شما متبادر می‌شود، چیست؟ می‌گوییم نظم ارتش است. در رابطه با تعاملی که میان ناشران ارتش و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در زمینه بررسی و نقد مستمر کتاب صورت گرفت، باید از نظم آهنین و پیگیری مؤثر برای برگزاری جلسات، تشکر کنم. این فعالیت به ما نوید یک همکاری دامنه‌دار در زمینه نشر و کتاب با ارتش جمهوری اسلامی را می‌داد.

او افزود: شما حتماً با آثاری از نویسندگان مختلف جهان برخورده‌اید که به روایت از منظر یک فرد نظامی پرداخته است؛ بهترین داستان‌های دنیا و از خواندنی‌ترین آثار منتشر شده در دنیا، آثاری است که به زندگی و فعالیت افراد نظامی پرداخته است. همچنین در قله‌های آثار تولید شده در دنیا که در بعضی از آنها حتی کلمات نظامی چون جنگ و صلح را می‌خوانید مانند «جنگ و صلح» لئو تولستوی یا کتاب‌های دیگری که همچنان خوانده می‌شود و زمینه‌های‌شان روایتی است از آنچه که در واقع مجموعه نظامی با استحکامات، وجوه انسانی، منابع و تجهیزات خودشان با پیامدهای اجتماعی و سیاسی فعالیت خودشان درگیر و در تعامل هستند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: اگر بخواهیم دریابیم در کشور ما چه تعداد آثار ادبی و داستانی از ارتش جمهوری اسلامی چه در رابطه با سلحشوری‌ها در دفاع مقدس و چه سایر عرصه‌هایی که ارتش در آن به ایفای نقش پرداخته است عمومی شده؟ اقلاً می‌توانیم ادعا کنیم در آن شرایطی که باید باشد، نیست. آن نحوه پرداخت و تولید آثار موارد مختلفی دارد که لازم است با دقت بیشتری به آن توجه شود و ارتش نیز در دسترس قرار دادن اسناد و روایت‌ها تسریع بیشتری انجام دهد، البته با رعایت طبقه‌بندی که ارتش در نشر اطلاعات و اسناد خودش دارد تا روایت‌ها در دسترس عموم قرار گیرد.

رمضانی گفت: ما هم در مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران، در محضر شما هستیم و هر چه کمک لازم باشد در اختیارتان می‌گذاریم. چه در زمینه آموزش نویسندگان که جلسات مستمری انجام شد، چه در زمینه ترویج آثار از جمله نشست‌های رونمایی، بررسی و نقدی که در سرای خانه کتاب برگزار می‌شود و تعاملاتی که با خبرگزاری تخصصی کتاب، ایبنا و تلویزیون اینترنتی کتاب دارید. همچنین آن‌چه که در رابطه با پشتیبانی اهل قلم ارتش انجام شد که به نظرم تا سطح خوبی پیش رفت تا توانستیم آنها را در زمره اهل قلم از حمایت‌های معدودی که داریم برخوردار کنیم.

او ادامه داد: یک پیشنهاد؛ این‌که ما را سرافراز می‌کنید و نشست‌های بررسی و نقد کتاب را در سرای کتاب موسسه برگزار می‌کنید، مایه مباهات و خرسندی ماست و ما را برای دلگرم می‌کند برای این‌که تولیداتی در مجموعه شما صورت می‌گیرد در یک محیط نظامی و غیراحساسی خودتان تبلیغ و ترویج می‌شود، اما به نظر می‌رسد جای خالی ترویج این آثار و بررسی و نقد آنها در محیط خودتان همچنان به چشم می‌آید. ما آماده هستیم همچنان که در اینجا میزبان شما بودیم در محیط خودتان هم همراهی کنیم تا بررسی و نقد آثار در محیط خود شما برگزار شود تا اثرات و امواجی تولید کند و به کار شما هم بیاید و آن را تقویت کند. ما همین کار را اگر پیش ببریم، سودمند واقع خواهد شد. ما به همین میزان بپردازیم و پشتیبانی کنیم و کار را پیش ببریم. چون فکر می‌کنم اگر جوششی در داخل محیط شما بیش از آنچه که وجود دارد، شکل بگیرد، باعث رشد تزایدی و تصاعدی آثار و تولیدات مجموعه ارتش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها