دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
اتاق ایران در دانشگاه دولتی ازبکستان تأسیس می‌شود

در دیدار نماینده بنیاد سعدی در ازبکستان با رئیس دانشگاه دولتی امیرعلی‌شیر نوایی ازبکستان، درخصوص تأسیس «اتاق ایران» در این دانشگاه توافق شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امیرسعید کرمی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در ازبکستان و شهرت سراج‌الدین‌اف، رئیس دانشگاه دولتی امیرعلی‌شیر نوایی زبان و ادبیات ازبکی در رابطه با گسترش آموزش زبان فارسی در این کشور با یکدیگر دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، امیرسعید کرمی عنوان کرد: زمینه و امکان همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های دانشگاهی و فرهنگی مشترک بسیار بوده و این امکان برای هر دو طرف برای استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر جهت پیشبرد علم و دانش، میسر است.

وی پیشنهاد تأسیس اتاق ایران را به منظور معرفی فرهنگ و تمدن ایران و نیز آموزش تکمیلی زبان فارسی به دانشجویان در این مرکز با هدف گسترش و توسعه بیش از پیش روابط متقابل مطرح کرد که مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفت.رایزن فرهنگی کشورمان همچنین بر امکان اعطای فرصت مطالعاتی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و استادان زبان و ادبیات فارسی آن دانشگاه برای دانش‌افزایی زبان فارسی و سفر به ایران تأکید کرد.

در ادامه، سراج‌الدین‌اف بیان کرد: اهم وظایفی که رییس جمهور ازبکستان بر عهده این دانشگاه گذاشته شامل احیا، گسترش و توسعه در تمام حوزه‌های فرهنگ ازبکستان است.

وی به علاقه‌مندی دانشجویان دانشگاه نوایی برای فراگیری زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: دانشجویان و استادان رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه نیازمند گذراندن دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی در ایران هستند. درصدد برگزاری کنفرانسی تحت عنوان «تاریخ ادبی مشترک مردمان ماوراءالنهر در قرن پانزدهم» هستیم که هم‌عصر با ادیبان ترکی و شعرای دو زبانه‌ای مانند امیرعلی‌شیر نوایی بوده‌اند و برای این کنفرانس از ادبا و ایران‌شناسان ایرانی دعوت به عمل می‌آوریم.

در این نشست دو طرف در مورد اعزام استادان متخصص در زمینه‌های زبان فارسی و تدریس در دانشگاه امیرعلی‌شیر نوایی به توافق رسیدند.

پیشنهاد برگزاری مشترک نمایشگاه کتاب بین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه دولتی امیرعلی‌شیر نوایی زبان و ادبیات ازبکی با حضور ناشران برتر دانشگاهی دو کشور در دانشگاه زبان و ادبیات ازبکی مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت.

همچنین، پس از معرفی «انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی ایران» توسط رایزن فرهنگی کشورمان و اعلام آمادگی این انجمن برای همکاری، موضوع همکاری با استقبال رئیس دانشگاه مواجه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها