یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
من امام زمان (عج) را دوست دارم

مجموعه ۱۴جلدی «من اهل بیت را دوست دارم» به قلم غلامرضا حیدری ابهری آثاری درخور توجه و مناسب کودکان است که به تازگی تجدید چاپ شده و به مناسبت سالروز ولادت حضرت مهدی (عج)، در این مطلب، بر عناوین و محتوای آن‌ها مروری داشته‌ایم.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «من اهل بیت را دوست دارم» یک مجموعه کتاب ۱۴ جلدی به قلم غلامرضا حیدری ابهری است که هر جلد آن درباره یکی از معصومین (ع) نوشته شده است. حیدری ابهری نام آشنایی برای علاقه‌مندان به کتاب کودک است. روحانی میان‌سالی که عمر خود را صرف نگارش آثار دینی برای کودکان کرده است. او این مجموعه را با حضرت محمد (ص) آغاز کرده و با امام زمان (عج) به پایان رسانده است. کتاب‌های این مجموعه که اخیراً تجدید چاپ شده‌اند تاکنون به زبان‌های عربی، انگلیسی، آلمانی، اسپانیولی، ترکی استانبولی، فرانسوی و پرتغالی ترجمه شده‌اند. به بهانه تجدید چاپ این ۱۴ جلد، نگاهی گذرا به آن‌ها انداخته‌ایم:

«من حضرت محمد (ص) را دوست دارم»

گاهی رسانه‌های پرقدرت فارسی‌زبان خارج از کشور، درباره شخصیت رسول اکرم (ص) هر چه دل‌شان می‌خواهد می‌گویند و مطالب نادرستی را به ایشان نسبت می‌دهند. از خشونت و نامهربانی با بانوان بگیرید تا بی‌تعهدی به راستگویی. در این میان، کودکان ما قربانیان اصلی این ترور شخصیتی‌اند. اطلاعات کافی از شخصیت ارزنده رسول خدا ندارند و به‌راحتی تأثیر می‌پذیرند. نویسنده در این کتاب کوشیده شخصیت واقعی پیامبر خدا (ص) را برای کودکان روایت کند تا بهتر با وجود نازنین و مهربان ایشان ارتباط بگیرند. این کتاب که به دست طاهره رضایی تصویرگری شده است، به قصه‌های زندگی و احادیث پیامبر خدا می‌پردازد و اخیراً به چاپ هشتم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام علی (ع) را دوست دارم»

شخصیت امیرمؤمنان هرقدر هم شناخته شود باز هم ناشناخته می‌ماند برای ما. امامی که با چهارسال‌ونیم حکمرانی، چنان آبرو و عزتی به شیعیان بخشید که بعد از هزاروچهارصد سال هنوز ما به داشتن چنین پیشوایی به خود می‌بالیم. این کتاب را صفیه احمدپور تصویرگری کرده است و به قصه‌های زندگی و احادیث امام علی (ع) می‌پردازد و اخیراً به چاپ یازدهم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من حضرت زهرا (س) را دوست دارم»

دختر پیامبر اکرم، همسر امیرمؤمنان، مادر حسنین، بانوی دو جهان و ده‌ها عنوان دیگر هر کدام گوشه‌ای از شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) را روایت می‌کنند. بانویی که عمر کوتاهی داشت؛ ولی در دفاع از امامت امیرمؤمنان و حقانیت جایگاه ولایت چنان مایه‌ای گذاشت که الگویی برای حق‌طلبی شد و همه امامان پس از ایشان به فرزندی او افتخار می‌کنند. این کتاب را کوثر رضایی تصویرگری کرده است و به قصه‌های زندگی و احادیث حضرت زهرا (س) می‌پردازد و اخیراً به چاپ نهم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام حسن (ع) را دوست دارم»

کریم اهل بیت مهم‌ترین لقب امام دوم ما شیعیان است. فرزند بخشنده امیرمؤمنان و حضرت زهرا که درِ خانه‌اش را همواره به روی فقیران و بی‌پناهان و گرسنگان باز گذاشته بود. در جوانی با افتخار در رکاب پدر شمشیر زد و یک‌تنه جنگ جمل را برای سپاه کوفه درآورد. در میان‌سالی و بعد از شهادت پدر، به امامت و رهبری شیعیان رسید و جلوه‌هایی ناب از بردباری و بخشندگی را به نمایش گذاشت. این کتاب که به دست طاهره رضایی تصویرگری شده است، به قصه‌های زندگی و احادیث امام حسن (ع) می‌پردازد و اخیراً به چاپ هشتم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام حسین (ع) را دوست دارم»

شاید تنها تصور شیعیان از امام حسین (ع) محدود به روز عاشورا و شهادت ایشان باشد. البته جای تعجب هم ندارد. مهم‌ترین رویداد زندگی مبارک ایشان، عاشوراست؛ ولی زندگی ایشان محدود به آن نیست و پر است از صحنه‌های ناب بندگی، خدمت‌گزاری و گره‌گشایی از مردم. امامی که در دوران حیات برادر بزرگوارش، تمام‌قد در کنار ایشان بود و چون سربازی کنارش شمشیر می‌زد و بعد از شهادت هم با درایت، رهبری شیعیان را به عهده گرفت و نهایتاً در عاشورا، شهید شد؛ ولی برابر ستمگران سر خم نکرد. این کتاب که به دست صفیه احمدپور تصویرگری شده است، به قصه‌های زندگی و احادیث امام حسین (ع) می‌پردازد و اخیراً به چاپ یازدهم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام سجاد (ع) را دوست دارم»

انگار زندگی امام سجاد (ع) بعد از عاشورا تازه شروع می‌شود. امامی که به مصلحت خداوند در عاشورا بیمار شد تا رسالت جهاد از روی دوشش برداشته شود و زنده بماند و بتواند بعد از آن، کشتی شیعه را به سوی ساحل امن هدایت، براند. ایشان در چنان خفقانی زندگی می‌کرد که مجبور شد از دعا به عنوان ابزاری برای بیان اندیشه‌ها و بینش‌هایش استفاده کند. روزها سرگرم گره‌گشایی از زندگی مردم فقیر بود، به گونه‌ای که بعد از شهادتش وقتی پیکر مطهرش را غسل می‌دادند آثار حمل گونی‌های غذا را بر دوش مبارکش دیدند. شب‌ها هم به عبادت می‌ایستاد و نیایش‌های طولانی جدش امیرمؤمنان را به یاد مردم می‌آورد. این کتاب که به دست معصومه حاجی‌وند تصویرگری شده است، به قصه‌های زندگی و احادیث امام سجاد (ع) می‌پردازد و اخیراً به چاپ هفتم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام باقر (ع) را دوست دارم»

جابر بن عبدالله انصاری از یاران پیامبر خدا بود. او آن‌قدر زنده ماند که توانست سلام ایشان را به امام باقر (ع) برساند. این امام بزرگواری که مفتخر به دریافت سلام گرم رسول خدا بود در زمانه بنی‌امیه زندگی می‌کرد. همان دودمانی که دست خود را به خون جد بزرگوارش امام حسین (ع) آلودند و اتفاقاً امام باقر هم در عاشورا بود و آن صحنه‌ها را با چشم‌های کودکانه خود دید. بعد از عاشورا در خدمت پدر بود تا آنکه عصر امامت خودش فرا رسید و با موشکافی‌های علمی‌اش، معاصرانش را به تعجب و تحسین وا داشت و شاگردان و مبلغان زیادی تربیت کرد. این کتاب را حکیمه شریفی تصویرگری کرده است، به قصه‌های زندگی و احادیث امام باقر می‌پردازد و اخیراً به چاپ ششم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم


«من امام صادق (ع) را دوست دارم»

فرصتی برای امام صادق (ع) فراهم شد که شاید برای پدران بزرگوارش هرگز فراهم نشد و برای فرزندانش هم تکرار نشد. ایشان توانست در مدینه بساط درس و بحث راه بیندازد و هزاران شاگرد مختلف در زمینه‌های گوناگون اعتقادی، قرآنی، حدیثی، فقهی، نجومی و طبی تربیت کند که هر کدام از آن‌ها بعداً کتاب‌ها نوشتند و شاگردها تربیت کردند و منشا برکات بسیاری شدند. این کتاب را حکیمه شریفی تصویرگری کرده است به قصه‌های زندگی و احادیث امام صادق (ع) می‌پردازد و اخیراً به چاپ هفتم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام کاظم (ع) را دوست دارم»

تا الان شده است برق خانه‌تان قطع شود و در تاریکی اتاق، آرام‌آرام خود را به گوشی یا تبلت برسانید که بتوانید با نورش راهتان را روشن کنید و زمین نخورید؟ دیدید چقدر سخت و دلهره‌آور است! امام کاظم ۱۴ سال از زندگی‌اش را در سیاه‌چاله زندان هارون‌الرشید گذراند؛ چون هارون از وجود مبارک ایشان احساس خطر می‌کرد. البته امام در دل زندان هم کار خودش را کرد و شبکه وکالتی شیعیان را طوری گسترش داد که بعدها دیگر نتوانستند جلوی رشد و انتشار اندیشه شیعی را بگیرند. این کتاب که به دست طاهره رضایی تصویرگری شده است به قصه‌های زندگی و احادیث امام کاظم می‌پردازد و اخیراً به چاپ ششم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام رضا (ع) را دوست دارم»

عطر چای رضوی یک چیز دیگر است. حضرت رضا (ع) تنها امامی است که ما مفتخر به پذیرایی و میزبانی از ایشان‌ایم. شیرین‌ترین خاطرات هر ایرانی مسلمان برای زمانی است که به زیارت امام رضا (ع) و حرم زیبایش رفته است؛ امامی که هرگاه با حاجت و مشکلی پا به حرمش گذاشتیم چیزی کف دست‌مان گذاشته است. آشنایی با زندگی و سرگذشت ایشان و نیز مطالعه احادیث آن حضرت، حتماً برای بهبود کیفیت زیارت‌هایمان مؤثر است. این کتاب که به دست طاهره رضایی تصویرگری شده است، به قصه‌های زندگی و احادیث امام رضا می‌پردازد و اخیراً به چاپ نهم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام جواد (ع) را دوست دارم»

اگر چه حرم زیبایش با حرم مطهر جدش امام کاظم یکی و در بغداد است ولی این به دین معنی نیست که در قلب هر ایرانی حرمی جُدا ندارد. امامی که در بیست‌وپنج‌سالگی به شهادت رسید؛ اما سفره‌های جوادالائمه همواره در خانه همه شیعیان و به‌ویژه ایرانیان پهن است. این کتاب که به دست صفیه احمدپور تصویرگری شده است، به قصه‌های زندگی و احادیث امام جواد (ع) می‌پردازد و اخیراً به چاپ هفتم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

«من امام هادی (ع) را دوست دارم»

نامش مانند امیرمؤمنان، علی است و شاید غربت را از ایشان به ارث برده است. تا چند سال پیش نام مبارکش کمتر به زبان می‌آمد و بسیاری از شیعیان اطلاع چندانی از زندگی ارزشمند ایشان نداشتند؛ اما حالا بیشتر درباره آن حضرت می‌دانیم. ایشان هم‌دوره خلفای سخت‌گیر عباسی مانند متوکل بود و در نهایت به دست معتز عباسی به شهادت رسید. این کتاب را حکیمه شریفی تصویرگری کرده است و به قصه‌های زندگی و احادیث امام جواد (ع) می‌پردازد و اخیراً به چاپ ششم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم



«من امام حسن عسکری (ع) را دوست دارم»

هر چه به امامان پایانی نزدیک‌تر می‌شویم فشار و حساسیت حکومت افزایش می‌یابد. طوری که امام حسن عسکری (ع) عملاً در یک پادگان نظامی و تحت محاصره بود و اصلاً به همین دلیل به عسکری ملقب شد. رفت‌وآمدها شدیداً زیر نظر بود، مبادا سخنی یا چیزی رد و بدل شود که به سود شیعیان و علیه حکومت باشد. با این وجود، امام کارهایی که لازم بود با تدبیر انجام می‌دادند و شیعیان را از نور هدایت خود بهره‌مند و البته زمینه را برای پذیرش امامت فرزندشان مهیا می‌کردند. این کتاب را صفیه احمدپور تصویرگری شده است و به قصه‌های زندگی و احادیث امام حسن عسکری (ع) می‌پردازد و اخیراً به چاپ هفتم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم



«من امام زمان (عج) را دوست دارم»

۱۲ قرن است که انسان‌های خسته از ستم، بی‌عدالتی، نابرابری، فقر و فساد منتظرند تا آن منجی نهایی بیاید و حکومت عدالت را در سراسر جهان برپا کند؛ همانی که پدر بزرگوارش به‌شدت مراقب بود تا دشمن از وجودش مطلع نشود که اگر مطلع می‌شد برای گرفتن جان شریفش حتماً توطئه می‌کرد. با وجود دو غیبت صغری و کبری و نیز خفقان شدید حکومت‌های زمان حضرت حجت، باز هم احادیثی از زبان شریفش برای شیعیان روایت شده و ماجراهایی در زندگی ارزشمندش پیش آمده که خواندنی است. این کتاب که به دست مریم مروجی‌زاده تصویرگری شده است، به قصه‌های زندگی و احادیث امام زمان می‌پردازد و اخیراً به چاپ دوازدهم رسیده است.

من امام زمان (عج) را دوست دارم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط