دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
من حضرت زهرا(س) را دوست دارم

نویسنده در کتاب «من حضرت زهرا(س) را دوست دارم»، با بیانی ساده و به کمک تصاویر کتاب، سعی در معرفی شخصیت حضرت فاطمه(س) به کودکان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرقی ندارد چندساله باشیم یا در کدام نقطه از زمین زندگی کنیم یا اینکه جنس و نژادمان چه چیزی باشد؛ برای همه ما یک کلمه مشترکی وجود دارد که سبب به یاد آوردن خاطرت و دلگرمی‌هایی خواهد شد که ما از کوچکی با آن بزرگ شده‌ایم و هم‌اکنون هم اگر به دنبال آن بگردیم باز هم پیدایش می‌کنیم. «مادر» برای هر شخصی با هر ویژگی‌ای جایگاه والایی دارد. بسیار کم پیش می‌آید که کسی از مادرش ناراحت باشد یا احساسی به او نداشته باشد، همین سبب می‌شود که از سویی مسئولیت مادر بسیار سنگین باشد؛ چون پناهی برای فرزند خود است.

یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام در جایگاه مادر، حضرت فاطمه زهرا (س) است. ایشان با ابعاد مختلف زندگی‌شان که برای همه پُر از پند و اندرز است و هر گوشه از تاریخ زندگی آن حضرت برای ما حاوی نکته‌های بسیاری است، می‌توانند الگویی باشند که خود و فرزندمان با آن بزرگ شویم. در این روش تنها به جنبه‌های تاریخی زندگی این شخصیت‌ها بسنده نمی‌شود؛ بلکه در کنار توجه به جنبه‌های تاریخی، به مقام معنوی، کسب زندگی، افکار و اندیشه‌ها و سخنان آنان نیز متناسب با مخاطب کودک و نوجوان توجه می‌شود.

یکی از راه‌های معرفی و شناساندن زندگی حضرت فاطمه (س) به عنوان یک الگو به کودکان، کتاب است و آنچه که در آن به قلم و همت نویسندگان ثبت می‌شود. کتاب «من حضرت زهرا (س) را دوست دارم» نوشته غلامرضا حیدری ابهری است که از مجموعه ۱۴ جلدی «من اهل بیت را دوست دارم» است که با هدف معرفی شخصیت‌های مذهبی نوشته شده است.

نویسنده در این اثر، با بیانی ساده و به کمک تصاویر کتاب، سعی در معرفی شخصیت حضرت فاطمه (س) دارد. یکی از ویژگی‌های مهم کتاب روایت داستان همراه با سند و مدرک تاریخی است. هر آنچه که در متن نوشته شده است با توجه به روایت‌های تاریخی و احادیث جلو می‌رود. در کنار آن، تصویرگری جذاب کتاب نیز هم متن را به تصویر کشیده است و هم جزئیات بیشتری را منتقل می‌کند و برای مخاطب کودک می‌تواند کمک‌کننده باشد تا داستان را بهتر درک کند.

آنچه که در طول داستان توجه ویژه‌ای به آن شده است روایت زندگی حضرت فاطمه (س) از زمان کودکی تا زمان شهادت ایشان با تکیه بر نکات مهمی است. در اوایل داستان ما رابطه پیامبر (ص) با دخترشان را می‌بینیم و در بخش های دیگر رابطه حضرت فاطمه با حضرت علی (ع) که علاوه بر نشان‌دادن ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری ایشان، بر آنچه که در تاریخ بر آن‌ها گذشته است نیز توجه دارد.

کتاب آسان و راحت‌خوان است و برای آشنایی مخاطب کودک با پیشینه تاریخی زندگی حضرت فاطمه مناسب است؛ بدون آنکه روایت‌های تاریخی بیش از اندازه باشد یا آن را غیرقابل فهم کند.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم: «با آنکه حضرت محمد فرمانروای مسلمانان بود، اما دخترش فاطمه، زندگی ساده‌ای داشت و مانند مسلمانان دیگر زندگی می‌کرد. او در خانه‌ای خشتی و کوچک و با وسایلی بسیار کم و ساده زندگی می‌کرد. فاطمه مثل دیگران غذا می‌خورد و لباس می‌پوشید و حتی ساده‌تر از مردم بود.

اگر کسی به مدینه می‌آمد و خانه‌ی فاطمه را می‌دید باور نمی‌کرد که آن خانه، خانه‌ی دختر پیامبر است.

فاطمه به مردم کمک می‌کرد و فقط به فکر خود و خانواده‌اش نبود؛ مثلاً به فقیران شهر غذا و لباس می‌داد، گاهی غذا و لباس خودش را به آنان می‌بخشید. او وقت دعا هم به فکر دیگران بود. حضرت فاطمه در یک شب جمعه مشغول عبادت بود و تا صبح همه را با نام دعا می‌کرد. صبح که شد حسن از مادرش پرسید: «مادرجان چرا دیشب برای همه دعا کردی؛ ولی برای خودت دعا نکردی؟» حضرت فاطمه جواب داد: «پسرم! اول همسایه بعد اهل خانه.».

کتاب «من حضرت زهرا (س) را دوست دارم» را کوثر رضایی تصویرگری کرده و انتشارات جمال در ۲۴ صفحه مصور برای گروه سنی هشت تا ۱۲ سال منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط