چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
همدان سرشار از بالندگی و بیان تمدن دیرینه ایران است/ بزرگان را ارج بنهیم

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: همدان ریشه در تاریخ کهن این مرز و بوم دارد. هر کس نام همدان را می‌شنود و یا به شهر همدان سفر می‌کند، خواه ناخواه به اعماق تاریخی سر می‌زند که سرشار از بالندگی و بیان تمدن دیرینه است، تمدنی که امروزه جهان مدیون آن است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نمایشگاه‌ها همواره یکی از ابزارهای کارآمد در زمینه بازاریابی برای توسعه صنعت گردشگری به شمار می‌رود و به عنوان نقطه کانونی برای رو در رو کردن عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان کالا و خدمات از نقش به سزایی در معرفی چهره به چهره نوآوری‌ها و خلاقیت‌های عرصه‌های گوناگون برخوردار است. هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران به همت معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور کلیه فعالان این صنعت، برگزار شد.

اهمیت موضوع گردشگری بر زندگی مادی و معنوی انسان‌ها، حقیقتی انکارنشدنی است. یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت یک شهر و کشور و فرهنگ آن، خواندن کتابی است که تمام داده‌ها و اطلاعات لازم را در برمی‌گیرد و به راحتی در اختیار گردشگران مشتاق قرار می‌دهد. این‌جاست که نقش کتاب‌های گردشگری پررنگ می‌شود. به خصوص وقتی صحبت از سرزمین‌های کهن همانند همدان می‌شود توجه به این کتاب‌های گردشگری بسیار ضروری‌تر خواهد بود. از این رو رونمایی از کتاب یکی از پراهمیت‌ترین مساله برای غرفه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران بود و با معرفی کتاب‌های این حوزه نقش مهمی را در گردشگری همدان به عهده داشته است.

آیین رونمایی از کتاب‌های «همدان‌شناسی» با رویکرد معرفی ابعاد تاریخی و تمدنی استان در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، با حضور محمود شالوی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و جمعی از مدیران فرهنگی و هنری استان همدان سه‌شنبه ۲۴ بهمن در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی پایتخت برگزار شد.

در ابتدا علی ابوالفتحی نادر، نماینده ناشران کتاب شرکت کننده در نمایشگاه اطلاعاتی را درباره کتاب‌های همدان بیان کرد و گفت: ناشران فعال در گردشگری با حضور خود می‌خواهند در توسعه گردشگری کشور سهم بسزایی داشته باشند. کتاب «محلات همدان؛ آشنایی با ساختار تاریخی و اجتماعی محلات قدیمی» با پژوهش و نگارش علی جهانپور یکی از تازه‌ترین آثار همدان است که از سوی انتشارات طلوع غرب الوند منتشر شده است. این کتاب ناگفته‌های بسیاری را درباره ساختار تاریخی و اجتماعی محلات قدیم همدان بیان می‌کند و به نکات جالب و قابل توجهی پرداخته که برای خوانندگان امروزی بسیار جذاب و خواندنی است.

سپس مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: استان همدان به گفته برخی تاریخ‌پژوهان شاید نخستین بنای شهری در دنیاست و سابقه چند هزار ساله دارد و در دوره‌های مختلف تاریخی محل رفت و آمد بزرگان و زادگاه آن‌ها بوده است.

وی افزود: اتفاق مبارکی که قرار است رقم بخورد ثبت جهانی هگمتانه است که ما آن را به فال نیک می‌گیریم. امسال نمایشگاه گردشگری که به همت سازمان میراث فرهنگی و شهرداری همدان، بخش خصوصی و دغدغه‌مندان این حوزه شکل گرفت به نسبت سال‌های گذشته بهتر برگزار شده و در ارزیابی‌ها شرایط مطلوب‌تری داشته است.

ویژه ادامه داد: تلاش ما و دغدغه‌مندان فرهنگ همدان بر این است که این اتفاق مبارک و ثبت هگمتانه سال آینده رقم بخورد. سال گذشته ما فعالیتی را در راستای معرفی انجمن مفاخر همدان را کلید زدیم و گرامیداشت‌های مختلفی برای مفاخر استان همدان شکل گرفته است که با حمایت محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همت دوستان این مسیر برای نکوداشت افرادی که در قید حیات هستند و گرامیداشت افرادی که روی در نقاب خاک کشیدند میسر شد زیرا زندگی این بزرگان برای ما می‌تواند الگوی مهمی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بیان کرد: یکی از مفاخری که اخیراً از دست دادیم پروفسور توفیق موسیوند بود که زادگاه وی روستای ورکانه همدان است و سازنده اولین قلب مصنوعی دنیا بود که پیشنهاد می‌دهیم گرامیداشتی ملی برای این استاد فقید به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شود.

همدان ریشه در تاریخ کهن این مرز و بوم دارد

سپس محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: همدان ریشه در تاریخ کهن این مرز و بوم دارد. هر کس نام همدان را می‌شنود و یا به شهر همدان سفر می‌کند، خواه ناخواه به اعماق تاریخی سر می‌زند که سرشار از بالندگی و بیان تمدن دیرینه است، تمدنی که امروزه جهان مدیون آن است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اشاره‌ای داشت به یکی از مفاخر بزرگ همدان، دکتر موسیوند که اخیراً به رحمت ایزدی پیوست.

وی افزود: موسیوند به عنوان کسی است که قلب مصنوعی را اولین بار ابداع کرد. از یک روستایی برخاست که قلب جهان را به تپش درآورد و این نشان می‌دهد که اگر امروز در خاک همدان ابن‌سینا و باباطاهر خفته است و اگر همدان به عین‌القضاتش افتخار می‌کند و برای صدها مفاخر ارجمند و ارزشمند در صحنه‌های گوناگون اعم از علمی، فرهنگی، هنری، ادبی، معماری و علوم مختلف گرامیداشت برگزار می‌کند و یاد شهیدان والامقام و والاتبارش را زنده نگه می‌دارد، هر کدام از این بزرگان به عنوان چراغ‌هایی برای آینده موفقیت‌آمیز ما به شمار می‌روند. امروز هم همدان همچنان پابرجا و زنده است و می‌تواند در عرصه جهانی نقش مهم و موثر خودش را ایفا کند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: ابن سینایی که میراث مشترک معنوی و جهانی به شمار می‌رود، در خاک زرخیز همدان خفته است و همدان امروز هم می‌تواند ابن‌سیناهایی داشته باشد. امروز هم تنها ابن سینا در آنجا نیارامیده است که مدفن او باشد بلکه از همانجا هم باز ابن‌سیناهایی می‌توانند پرتوهای علمی و فرهنگی خودش را در جهان نورافشانی کنند.

وی ادامه داد: این اطمینان را می‌دهم و این آمادگی را داریم که برای دکتر موسیوند و استادان و برجستگان دیگر بزرگداشت برگزار کنیم. اخیراً برای گشایش دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی همدان در معیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همدان سفر کرده بودم، دیدارها و بازدیدهایی داشتیم حتی با یکی از مفاخر امروزی دیدار داشتیم و دیدم که چه مواهب و مناقبی در همدان خفته است و حتی در شهرهای دیگر اعم از نهاوند و ملایر شخصیت‌هایی را به ما معرفی کرده‌اند و ما برنامه‌هایی در آینده نزدیک داریم. برای سیدجمال‌الدین اسدآبادی برنامه مهمی داریم و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در همدان چه برای درگذشتگان و چه بزرگان امروزی بزرگداشت‌هایی برگزار خواهد کرد.

وی افزود: یکی از دوستان پیشنهاد داد که انجمن مفاخر خوب است به مفاخر زنده امروزی هم توجه کند. ما مفاخر زنده را هم در دستور کار خودمان قرار دادیم. مفاخر زنده به دلیل اینکه در میان ما هستند و الگو و سرمشق برای نسل جوان ما قرار می‌گیرند، بسیار محسوس‌تر هستند. سیر زندگی آنها، چگونگی رسیدن به قله‌های ترقی و موفقیت و بالندگی می‌تواند برای جوانان ما به عنوان یک سرمشق و الگویی باشد که همه از آن بهره بگیرند. اینها در همه عرصه‌ها می‌توانند نمود داشته باشند.

وی افزود: اخیراً ما اقدام مشترکی با کمیته ملی المپیک داشتیم، حتی از تعدادی از ورزشکاران نام‌آور کشور در صحنه‌های جهانی هم به عنوان مفاخر فرهنگی خودمان یاد کردیم و به آنها لوح سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را تقدیم کردیم. به خاطر اینکه حتی پرچم ورزشی ما وقتی در جهان برافراشته می‌شود، این پرچم می‌تواند نماد فرهنگی ما باشد و همین کارکرد را در همه جا داشته باشد. من این قول مساعد را می‌دهم که برنامه‌ریزی‌های فرهنگی برای مفاخر گذشته و امروزی را در دستور کار قرار بدهیم.

شالویی بیان کرد: مفاخر فرهنگی را باید به زبان‌های گوناگون معرفی کنیم و در یک روز و با یک مناسبت قطعاً و هرگز نمی‌توانیم مفاخر را معرفی کنیم. چون نمی‌خواهیم که فقط نام و نشان آنها را بیاوریم. همه مردم ما عین‌القضات را می‌شناسند و ابن سینا را به اسم شنیده‌اند و چه بسا اثر و کتاب آنها را هم در ذهن و حافظه خویش داشته باشند. اما این نام و نشان کفایت نمی‌کند، امروز انجمن مفاخر درصدد آن است تا فرصتی را فراهم کند تا دوباره ابن سینایی بر روی کره خاکی ما ظاهر شود. دوباره باباطاهر و حافظ و سعدی و مولانا و نظامی و فردوسی رخ بنمایند. اگر چنین اتفاقی بیفتد در آن زمان ما وارث یک مفاخر متصل هستیم و منفصل نشدیم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: فقط به گذشته خودمان افتخار نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم آن گذشته باید با امروز ما پیوند بخورد و همه تلاش ما هم برای همین است و به همین مناسبت هم سعی می‌کنیم مفاخر را بیشتر شناسایی کنیم. چه بسیار مفاخری که گمنام و در نقاط دوردست هستند. در روستاها و یا در نقاطی که شناخته شده نیستند و یا حتی خودشان نخواستند مفاخر روستای خود را معرفی کنند. این ما هستیم که باید به دنبال آنها برویم و از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان هم درخواست می‌کنم به عنوان اینکه مسئولیت دبیری انجمن مفاخر فرهنگی را در استان همدان بر عهده دارند، برای شناسایی مفاخر امروزی ما اقدام و مفاخر گذشته را نیز معرفی کنند.

شالویی گفت: بعضی از مفاخر را می‌توانیم در سطح جهانی و بین‌المللی و برخی را در سطح ملی و برخی استانی و حتی منطقه‌ای و شهری و روستایی معرفی کنیم. این امکان را می‌شود فراهم کرد که مفاخری که در زادگاه آن‌ها روستاهای ایران است مورد شناسایی قرار بگیرد، معرفی شود و زمینه‌های رشد برای دیگران با نمونه‌سازی او فراهم شود. در هفده دوره‌ای که نمایشگاه در اینجا برپا شده است، همچنان اداره کل ارشاد، جامعه فرهنگی، حوزه کتاب و نشر و چاپ هم این حضور را در کنار حضور نمایشگاهی داشته و بایستی به همه این عزیزان خداقوت گفت که تمدن کهن همدان را امروز به رشد و باروری فعالیت‌های فرهنگی درهم آمیختند و همچنان زمینه‌ساز این اتصال و استمرار شدند. امیدوارم که در حوزه فرهنگ همچنان بتوانیم برای کسانی که در این عرصه تلاش و فعالیت می‌کنند، خدمتگزار باشیم.

قصه‌گویی در فیلم‌ها به شناساندن شهر کمک می‌کند

شهاب رضویان، سینماگر همدانی در این نشست گفت: درباره شناساندن شهرها نکته‌ای بسیار مهم است، زمانی بود که مادربزرگ‌های ما قصه می‌گفتند، خوشبختانه من در زمان نوجوانی از مادربزرگم تعدادی کاست ضبط کردم، مادربزرگم قصه‌های قشنگی گفته است. الان به واسطه دنیای مجازی و گسترش مدیوم رسانه، فیلم و سریال ساخته می‌شود.

وی افزود: در این زمینه تجربه‌های خیلی خوبی را از جهانیان برای معرفی یک شهر شاهد هستیم. فیلمی به نام «پاریس دوستت دارم» ساخته شد. شهرداری پاریس ده فیلمساز را دعوت کرد و فیلم‌های کوتاهی درباره پاریس ساختند. فقط لوکیشن قصه این فیلم‌ها پاریس بود. یک دختر محجبه مراکشی زمین می‌خورد و زمانی که روسری از سر او می‌افتد یک پسر فرانسوی به او کمک می‌کند و روابط انسانی در بین اینها جدا از هر پیرایه‌ای شکل می‌گیرد که در این فیلم به واسطه این عشق پاریس معرفی می‌شود.

رضویان بیان کرد: فیلم دیگری خیلی هوشمندانه ساخته شد. سازنده فیلم می‌گوید من از آمریکا آمده‌ام و می‌خواهم بدانم قزاقستان چگونه کشوری است. با دوربین مخفی فیلمی درباره قزاقستان ساخت که به واسطه این فیلم که خیلی مطرح شد، سفر به قزاقستان خیلی زیاد شد و این فیلم به گردشگری در قزاقستان کمک کرد. وودی آلن فیلم دیگری با عنوان «نیمه شب در پاریس» ساخت، این فیلم به جریان‌های روشنفکری پاریس دهه ۲۰ و ۳۰ می‌پردازد. این فیلم هم پاریس و هم تاریخ ادبیات فرانسه را معرفی می‌کند. در این فیلم هم قصه بهانه‌ای برای معرفی پاریس است.

وی در ادامه گفت: در فیلم دیگری در چهار شهر از جمله لوس‌آنجلس و روم و… چهار قصه اتفاق می‌افتد که به معرفی این شهرها در این قصه‌ها پرداخته شده است. ما با مدیا، قصه‌گویی و تصویر می‌توانیم یک شهر را معرفی کنیم. اینکه بنر به در و دیوار بزنیم کار فرهنگی نیست. کار فرهنگی زیرساخت ایجاد کردن است. زیرساخت‌های فرهنگی یعنی باید فرهنگسرا، کتابخانه، انجمن‌های مختلف، ورزشگاه و استادیوم ایجاد کرد تا بچه‌های ما در این مکان‌ها چیزی یاد بگیرند.

رضویان بیان کرد: اگر می‌خواهید شهری معرفی شود، باید به گونه‌ای تاثیرگذار آن شهر را معرفی کرد. کاری که فیلم «نون‌خ» برای معرفی کرمانشاه انجام داد. در این فیلم به واسطه قصه‌گویی کرمانشاه معرفی و مطرح شده است. گردشگری اگر رونق بگیرد، شغل و کار ایجاد خواهد شد و بیکاری کم می‌شود. در پایان به عنوان پیشنهاد باید فکر کنیم چگونه می‌شود کار تصویری برای رونق همدان ایجاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها