چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
انتشار «خاکی آسمانی»؛ پژوهشی درباره ابوترابی در پیام آزادگان

نصرت‌الله محمودزاده، پژوهشگر و نویسنده گفت: «خاکی آسمانی»؛پژوهشی سنگین درباره سید علی‌اکبر ابوترابی، آزاده و سیاستمدار که از سوی انتشارات پیام آزادگان منتشر می‌شود.

نصرت‌الله محمودزاده، پژوهشگر و نویسنده به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: پژوهشی سنگین درباره سید علی‌اکبر ابوترابی، آزاده و سیاستمدار با عنوان «خاکی آسمانی» در ۶۰۰ صفحه در آینده نزدیک از سوی انتشارات پیام آزادگان منتشر خواهد شد.

او افزود: «خاکی آسمانی» کتاب جامعی است از این لحاظ که در این پژوهش درباره اسارت، آزادی، آزادگان، چه بر اسرا گذشت و چگونه ابوترابی رهبر آزادگان شد؟ تحقیق و بررسی کردیم که در نتیجه دنیای بسیار متفاوتی را کشف کردیم که در کتاب به آن پرداختیم.

این پژوهشگر عنوان کرد: با سی، چهل نفر از آزادگانی که در اردوگاه‌های مختلف با ابوترابی بودند، مصاحبه کردیم. می‌دانید که ابوترابی را استخبارات عراق در یک اردوگاه نگه نداشت و او چندین بار جابه‌جا شد. هر چند او ابتدا خودش را به عنوان یک بزاز معرفی کرد و عراقی‌ها پس از فیلمی که از تلویزیون فرانسه از مراسم خاکسپاری ابوترابی پخش کرد به هویت او پی بردند!

محمودزاده گفت: ابوترابی در اسارت زندگی جدیدی را آغاز می‌کند و در تلاش است که اسرا را سروسامان دهد. چون مشخص نیست که تا چه مدتی در اسارت بمانند. لذا او از این اردوگاه به آن اردوگاه منتقل می‌شود و به هر اردوگاهی که می‌رود سعی دارد فضای آنجا را تغییر دهد. در اینجا نوع مدیریت او و شگردهای رهبری‌اش در اسارت بررسی شده و در واقع در نوزده فصل به وضعیت او پرداخته شده است.

او ادامه داد: شروع کتاب با سفر مشهد است و انگار دیگر کاری با دنیا ندارد و در یک تصادف چشم از جهان فرو می‌بندد. در واقع کتاب از پایان زندگی سید آزادگان آغاز می‌شود که در واقع کتاب نوعی سفر عرفانی را دنبال می‌کند که در آن چندوچون زندگی و کارنامه زنده‌یاد ابوترابی با نگاهی پژوهشگرانه بررسی شده است.

این نویسنده اظهار کرد: تقریباً ۱۵ فصل کتاب به زمان اسارت ابوترابی اختصاص دارد و در دل آن به بیان برخی نکات دیگر از زندگی او اشاره شده از جمله حضور در نجف و درس خواندن در محضر امام خمینی (ره) و ماموریت‌هایی که از سوی شیخ مصطفی به او واگذار می‌شود و ارتباط بسیار پیچیده و مخفی که با سیدعلی اندرزگو داشت که ماجرای بسیار دراماتیکی است و...

نصرت‌الله محمودزاده گفت: پیام این کتاب درباره آزادی است که چه معنایی برای آن ارائه دهیم. ضمن این‌که در این کتاب علاوه بر مصاحبه، تمامی اسنادی که در موسسه پیام آزادگان موجود بود و نوارهای مصاحبه‌های پیاده شده که از آزادگان وجود داشت به اضافه اسنادی که از صلیب سرخ گرفته بودند، هسته اصلی کار را در برگرفت. همچنین بررسی و مطالعه صد کتابی که درباره آزادگان و ابوترابی منتشر شده و آثار مطرحی که در قرن بیستم درباره اسارت در دنیا نوشته و فیلم‌های قابل تاملی که در این رابطه ساخته شد؛ مانند «در مسیر سبز»، «پاپیون» و… در واقع من یک شرح و تفسیر درباره اسارت در دنیای قرن بیستم انجام دادم که به نکته خیلی زیبایی رسیدم؛ به این معنا که وقتی صحبت از اسیر و اسارت به میان می‌آید تصور بر این است که بالاترین نقشه یک فرد قهرمان این است که فرار کند، اما ابوترابی این ایده را بر هم می‌زند و در زندان تلاش می‌کند که امید را برای اسرا رقم بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها