شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
«بجو بجو هیولای کتابخوار» با طرح کتابخانه نویسنده‌های مشهور را به مخاطب معرفی می‌کند

خوزستان-مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرامام خمینی گفت: در کتاب «بجوبجو هیولای کتابخوار» نویسنده کوشیده با آوردن کتاب‌های مختلف و طرح کتابخانه، نویسنده‌های تقریباً مشهور را به مخاطب معرفی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرامام خمینی (ره) در نشست نقد کتاب «بجوبجو هیولای کتابخوار» در جمع مربیان کانون تصاویر کتاب را با توجه به قصه درقصه بودن متن با هر عنوان خود متناسب دانست و بیان کرد: تصاویر ساده، کودکانه و رنگ‌ها زنده، جذاب واز پویایی لازم برخوردار هستند. اگرچه در برخی صفحات حجم تصاویر، تناسبی با مخاطبان کتاب ندارد.

لیلا سپهری افزود: تصاویر والمان‌هایی چون جای پای هیولا وکارت عضویت کتابخانه با زیبایی واندیشه ورزی مخاطب را جذب و به تأمل وتفکر وا می دارد. و درج عنوان و نویسنده کتاب‌های قدیمی و جدید پر تیراژ جهانی در لابه‌لای تصاویر، اطلاعات جالبی را غیر مستقیم به مخاطب ارائه می‌دهد که این امر در توسعه وترویج مطالعه وکتابخوانی بسیار موثر است.

سپهری درموردکلیت کتاب بجوبجو هیولای کتابخوار اظهار کرد: واژه هیولا، کشف وجستجو با واژه بجوبجو برای مخاطب جذابیت و نوآوری دارد. و اینکه نویسنده افسانه‌ها و قصه‌های جهان را به شیوه‌ای خاص به مخاطب معرفی کرده و قصه در قصه با او همراه می‌شود؛ تازه و زیبا است.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام خمینی (ره) با توضیح اینکه نویسنده در کتاب بجوبجو هیولای کتابخوار تلاش کرده مخاطب را قصه در قصه همراه خود کند، عنوان کرد: اگر چه این نوع پرداخت در داستان، می‌تواند برای گروه سنی نوخوان دشوار وحتی ملال‌آور باشد، اما قصه‌ها به شیوه‌ای نو و شخصیت قصه‌ها واقعی و زنده نشان داده شده است. و اینگونه نویسنده وارد قصه‌های مختلف و آشنا برای مخاطب می‌شود.

سپهری با اشاره به بُعد بصری کتاب بجوبجو هیولای کتابخوار بیان کرد: کتاب از بُعد بصری برای مخاطبان مهم است زیرا محتوای اصلی وپیگیری شخصیت بجوبجو مخاطبان را همراه می‌کند؛ اما این امکان وجود دارد که برخی حاشیه نوشته‌ها اهمیت کمتری برای مخاطب دارد.

وی گفت: نویسنده کوشیده با آوردن کتاب‌های مختلف و طرح کتابخانه، نویسنده‌های تقریباً مشهور را به مخاطب معرفی کند.و هرچند برخی کتاب‌ها ناشناخته هستند، اما این موضوع مخاطب را علاقه‌مند به واکاوی و زیر و رو کردن کتاب می‌کند.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام، طراحی و صفحه‌آرایی کتاب بجوبجو هیولا را قوی بیان کرد و گفت: به نظر می‌رسد در بخش‌هایی از کتاب طراحی بسیار شلوغ و سفید خوانی رعایت نشده است.

وی با تأکید بر اینکه نوع خلاقیت در طراحی جلد ودرون کتاب مناسب است، ادامه داد: اگرچه شلوغی طرح در بعضی صفحات مانع تمرکز مخاطب می‌شود، اما شلوغی و درج اطلاعات در حاشیه گاهاً مخاطب را به سمت مطالعه چند باره کتاب تشویق می‌کند.

مربی دیگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام خمینی (ره) در این نشست بیان کرد: تناسب به گونه‌ای در کتاب رعایت شده است که علاوه بر اینکه دانش مخاطب در ارتباط با قصه‌ها و کتاب‌ها توسعه می‌یابد او به شیوه‌ای نامحسوس آموزش‌های لازم در قصه‌ها را که برای تقویت مهارت‌های زندگی ضروری است، درک می‌کند. و هرچند عناوین قصه‌هایی چون: شنل قرمزی ولوبیای سحر آمیز بار معنایی بسیاری دارد.

زینب مقدم شخصیت‌پردازی کتاب بجو بجو هیولای کتابخوار را با توجه به میزان محتوا دارای پرداخت مناسب دانست و افزود: شخصیت‌ها با توجه به قصه‌ها مختلف و متغیر هستند اما شخصیت اصلی و مورد هدف نویسنده و قهرمان اسرارآمیز داستان، همان بجوبجو است.

مقدم استفاده از تصاویر و محتوای کتاب در معرفی به مخاطب را خوب ارزیابی کرد و گفت: زاویه دید در داستان اصلی سوم شخص است و در قصه‌های میانی، روایت گاهی از زبان یکی از شخصیت‌های داستان بیان می‌شود.

وی اندازه و نوع حروف در متن کتاب بجوبحوهیولای کتابخوار را متغیر دانست و اظهار کرد: متغیر کتاب متناسب با محتوا تغییر می‌کند. مثلاً عناوین درشت، آواها و صداها با فونتی متفاوت و بعضی صفحات با فونت کوچک متنی مشترک، نوشته شده است. و در مجموع مخاطبان به آسانی می‌توانند فونت و نوع خط را بخوانند.

این مربی کانون، عنوان کتاب را آهنگین، جذاب و متناسب با متن و محتوا برشمرد و افزود: توجه به عنوان شخصیتی (هیولا) جذاب و مورد علاقه بچه‌ها و نوید قصه‌ای خلاق را به آنان می‌دهد.

مقدم تصویر جلد و محتوای کتاب را متناسب وجاذب مخاطب دانست و افزود: جلد به شکلی کنجکاوی مخاطب را برمی انگیزد. و رنگ‌بندی‌ها گرم و پر انرژی با چیدمان تصاویر هنرمندانه، خلاق و شادی آفرین هستند که بُعد زمان و پویایی نیز در تصاویر محسوس است. و به‌نظر می‌رسد برخی صفحات مناسب گروه سنی نونهال است.

دیگر مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بندر امام خمینی (ره) جلد و محتوای کتاب بجو بجو هیولا را مناسب و مرتبط با گروه سنی ذکر شده دانست و گفت: جلد کتاب با محتوا همخوانی و ارتباط دارد و خواننده را به مطالعه ترغیب می‌کند، اما مدل جلد ونوع طراحی آن مناسب امانت دهی مکرر نیست چون سریع آسیب می‌بیند.

فاطمه آریامنش با بیان اینکه کتاب تألیف خود نویسنده است و نیاز به معرفی منابع ندارد، اظهار کرد: کتاب بجوبجو هیولا از لحاظ معرفی وتبلیغ کتاب‌های دیگر، به نوعی به دایره المعارفی تبدیل شده است که کتاب‌های دیگر را معرفی کرده و نیاز به توالی در متن برای نویسنده احساس نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها