چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
کتاب «گریز از سال صفر» در بجنورد نقد و بررسی شد

خراسان شمالی- با حضور کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کتاب «گریز از سال صفر» به نویسندگی حسین قربانزاده خیاوی در بجنورد نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، صبح چهارشنبه حسین قربانزاده خیاوی در نشستی مشترک با کودکان و نوجوانان بحنوردی در نقد کتاب «گریز از سال صفر» تحت عنوان دو پنجره اظهار کرد: بیشتر نویسندگان و شعرای کودکان و نوجوانان به سادگی برای مخاطبان و جامعه هدف در دسترس هستند و به راحتی می‌توانند با یکدیگر ارتباط بگیرند.

وی گفت: نویسنده کودک و نوجوان مشتاقانه مخاطب را تحویل می گیرد و خود را در معرض نقد جامعه هدفش قرار می‌دهد.

قربانزاده خیاوی بیان کرد: قرار گرفتن نوجوانان در چنین موقعیت‌هایی، فرصتی مغتنم برای آنهایی است که علاقمند به نوشتن و سرودن هستند.

وی از برنامه دو پنجره که مختص به نقد کتاب توسط نوجوانان است، تقدیر و تصریح کرد: برنامه دو پنجره نمونه‌ای موفق از ارتباط بین مخاطب و پدیدآورنده است که در این نشست ها نویسنده با زمینه‌های علاقه و خواسته هایشان آشنا می شود.

قربانزاده خیاوی تاکید کرد: این نشست‌های مشترک به نویسنده در خلق آثار جدید کمک می کند و اعضای ادبی نیز به نقاط ضعف و قوت‌شان پی خواهند برد و تعاملی دوسویه شکل خواهد گرفت.

نویسنده کتاب «گریز از سال صفر»، نقد کتاب کودک و نوجوان را ممتنع دانست و افزود: منتقد آثار کودک و نوجوان علاوه بر اصول نقد از روان‌شناسی کودک و نوجوان هم باید مطلع باشد چرا که نقد تند عضو را مأیوس و قدری تمجید زیاد او را دچار غرور خواهد کرد.

وی عنوان کرد: منتقد آثار این گروه سنی باید دارای ذوق ادبی باشد و ظریف و هنرمندانه به اثر نگاه کند چرا که تنها یک نقد خوب و منصفانه می‌تواند نویسنده نوجوان را به سوی رشد و تعالی هدایت کند.

نویسنده کتاب «گریز از سال صفر» با اشاره به اهمیت بومی‌نویسی از نوجوان‌های حاضر در نشست خواست محیط اطراف، زیست بوم و فرهنگ مناطق زندگیشان را بشناسند و از آن‌ها و شخصیت‌های اطراف خود در خلق اثر داستانی استفاده کنند چرا که هم برای مخاطب جذاب و هم خلق چنین فضاهایی به ماندگاری و معرفی محیط زندگی‌شان منجر و کمک خواهد کرد.

قربانزاده خیاوی نیز در نقد اثر دو تن از اعضای داستان‌نویس ضمن ارج نهادن به قلم روان خالقان اثر گفت: همواره از اعضای نوجوان می‌خواهم برای نگارش اثر در خور توجه و قابل قبول تجربه زیسته‌شان را مدنظر قرار بدهند چرا که نویسنده وقتی از تجربه‌های ارزشمند خودش می‌نویسد، قدرت قلم و تاثیرگذاری‌اش بر مخاطب بیشتر خواهد بود.

وی، مطالعه را گام اول و ضروری برای نگارش داستان معرفی کرد و گفت: شرکت در کارگاه داستان‌نویسی کسی را داستان‌نویس نمی‌کند ولی راه را برای نویسنده شدن هموار و کوتاه می‌سازد.

قربانزاده خیاوی بیان کرد: خواندن چندین باره یک داستان خوب معلم بهتری است اما شناخت عناصر داستان‌نویسی در کارگاه نویسندگی هم به ما کمک می‌کند که زودتر به هدف برسیم.

وی افزود: در آثار دوستان توجه بیشتر به شخصیت‌پردازی، درونمایه و اتفاق، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد چرا که از اهمیت بالایی برخوردارند.

قربانزاده خیاوی، دلایل عدم توانایی نویسنده در گسترش داستان و به بن‌بست رسیدن را، مشکل و ایراد در طرح داستان و کمبود اطلاعات دانست و گفت: یکی از راه‌های گریز از بن‌بست مطالعه، اضافه کردن اتفاق و ماجرا یا افزودن شخصیت به داستان است.

در ادامه اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خراسان شمالی نقدهای خودشان را درباره کتاب «گریز از سال صفر» خواندند و سئوال‌های خود را مطرح کردند.

این کتاب از سری کتاب‌های رمان نوجوان امروز، چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که فضای فانتزی و علمی و تخیلی‌اش مورد استقبال اعضا قرار گرفته و توانسته ضمن لذت خوانش، نقش موثری در تامل و تفکر آن‌ها داشته باشد.

کتاب «گریز از سال صفر» در بجنورد نقد و بررسی شد

تقی ابراهیمیان، رئیس یکی از قدیمی‌ترین مراکز کانون در خراسان شمالی نیز در این مراسم گفت: برنامه دو پنجره یکی از ویژه برنامه‌هایی است که با محوریت نقد کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این برنامه معمولاً شاعران و نویسندگان مشهور ایران به استان‌های مختلف دعوت می شوند تا در یک فضای صمیمی با شاعران و نویسندگان نوجوان عضو کانون پرورش فکری شرکت کنند.

ابراهیمیان تاکید کرد: در هر کدام از این برنامه‌ها یکی از کتاب‌های مهمان برنامه معرفی می شود تا اعضا قبل از شروع برنامه آن را مطالعه و نقدهای وارده بر آن را یادداشت کنند و در جلسه حضوری با مهمان برنامه در میان بگذارند.

وی همچنین گفت: در برنامه دو پنجره بخش دیگری وجود دارد که نویسندگان و شاعران نوجوان آثارشان را می‌خوانند تا مهمان برنامه آن را نقد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها