شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
کتابخانه از شاخص‌های مهم توسعه پایدار است

گیلان- استاندار گیلان گفت: کتابخانه یکی از شاخص‌های توسعه و کتاب نماد شکوفایی فرهنگی هر کشوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، اسدالله عباسی روز شنبه در همایش تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب افزود: دشمنان در طول تاریخ به اولین چیزی که در یک کشوری حمله می کردند، کتابخانه و بخش اسناد بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت کتابخوانی بویژه خواندن کتاب قرآن مجید و مانوس شدن با آن گفت: همانطور که برای حیات جسم غذا تهیه می کنیم باید برای غذای روح و اندیشه‌مان کتاب تهیه و زمینه کتابخوانی را فراهم کنیم.

استاندار گیلان کتابخانه را گلستانی خواند که فضای جامعه را معطر می‌کند و افزود: اگر با کتاب مانوس شویم، معجزه آن را می‌بینیم و مدیران نباید از این امر غفلت کنند.

عباسی با بیان اینکه فرایند کمال بشری با کتاب تحقق پیدا می‌کند، تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ویژه برای بخش کودک و نوجوان از ظرفیت‌های فرهنگی همچون کتابخانه‌ها و کانون‌های پرورش فکری بهره خواهیم گرفت.

استاندار گیلان با بیان اینکه سرانه کتابخوانی در کشور مان پایین است، اظهار داشت: البته کارهای خوبی نیز در راستای کتابخوانی برای دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات و پویش‌های کتابخوانی خاطرنشان کرد: کتاب ارزشمندترین هدیه فرهنگی است و باید هدیه دادن و وقف و نذر کتاب را دنبال کنیم.

استاندار گیلان کتابخانه ها را تقویت کننده نویسندگان و ناشران دانست و گفت: پویش‌های کتابخوانی یکی از بهترین جلوه‌های جهاد تبیین است.

استاندار گیلان همچنین بر تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تاکید و خاطرنشان کرد: استانداری گیلان اهتمام ویژه برای بهره‌برداری کامل از این پروژه دارد.

تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی گیلان ۱۲۶ درصد رشد داشت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای کتابخانه‌های عمومی گیلان از رشد ۱۲۶ درصدی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان از آذر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ خبر داد.

یاسر تقوی زیر بنای کتابخانه‌های گیلان را ۲۷ هزار و ۸۹۸ مترمربع عنوان کرد و افزود: ۱۲ پروژه در حوزه کتابخانه‌ها در استان در حال تکمیل است؛ ضمن اینکه تا پایان امسال سه کتابخانه در گیلان افتتاح و به بهره‌برداری می رسد.

وی با بیان اینکه ۸۵ باب کتابخانه در گیلان فعال است، تصریح کرد: از این تعداد، دو کتابخانه سیار، ۲۰ کتابخانه روستایی و ۶۳ کتابخانه شهری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان به احداث کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور نیز اشاره و بیان کرد: ساخت این کتابخانه با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع، در سال ۱۳۸۳ آغاز شد اما ساخت آن از سال ۹۸ به طور جدی وارد فاز عملیاتی شد بطوری که در مرداد ۱۴۰۰ توسط معاون رئیس جمهوری وقت افتتاح شد اما به بهره برداری نرسید.

وی گفت: در حال حاضر این پروژه ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اهتمام داریم هر چه سریع‌تر آن را به بهره برداری برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها