یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
بانویی که عشق به هنر او را از پای گچ و تخته مدرسه، پای گچ‌بُری ساختمان کشاند

چهارمحال و بختیاری - کتاب «آشنایی با هنر گچ‌بُری مدرن» نوشته سیمین رحیمی پردنجانی، توسط انتشارات دزپارت منتشر شد. بانویی که عشق به هنر باعث شد از از پای گچ و تخته مدرسه به سمت گچ‌بُری ساختمان کشیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، آثار هنری، ابزار مهمی برای شناسایی وضعیّت فرهنگی و تاریخی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. هنر گچ‌بُری یکی از رشته‌های وابسته به معماری است و به عنوان یکی از آرایه‌های مهم، در تمام دوره‌های تاریخی دارای اهمیت بوده است و زمانی که ریزه‌کاری‌های این هنر مکتوب گردد برای قرنها دست‌نخوره باقی می‌ماند و سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

کتاب «آشنایی با هنر گچ‌بُری مُدرن»، نوشته سیمین رحیمی (رسام نفس) در ۷۲ صفحه و ۴ فصل در قطع رقعی، خردادماه ۱۴۰۲ در شهرکرد چاپ و منتشر شده است.

در ابتدای این کتاب نویسنده به تاریخچه گچ‌بری و مجسمه‌سازی در تمدن‌های باستانی جهان از جمله بین‌النهرین، مصر، یونان، روم و ایران باستان و مجسمه‌سازی بعد از میلاد مسیح و دوران بعد از اسلامی تا عصر قاجاریه می‌پردازد. پس از آن آشنایی با گچ و انواع گچ‌بری سنتی (کلاسیک)، فرنگی و مدرن (روسی) که در سال‌های اخیر با ورود هنر گچ‌بری روسی به ایران با نام گچ‌بری مُدرن شناخته می‌شود را معرفی می‌کند.

اصل مطالب کتاب در فصل سوم و چهارم این اثر بیان شده و به عنوان یک خودآموز به طور ویژه درباره گچ‌بری مدرن و شیوه عملی کار به خوبی توضیح داده است و نمونه سؤالات پایانی کتاب می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های هنری مرتبط و علاقه‌مندان بسیار مفید باشد. از آن‌جایی که تا کنون درباره‌ی گچ‌بری مدرن، کتب مستقل زیادی، چاپ و منتشر نشده است، این کتاب می‌تواند منبع مفید و مقدماتی در این زمینه محسوب شود.

بانویی که عشق به هنر او را از پای گچ و تخته مدرسه، پای گچ‌بُری ساختمان کشاند

نویسنده این کتاب معلمی بازنشسته است که عشق به هنر او را از پای گچ و تخته مدرسه به پای گچ‌بری و دکوراتیو کشاند. او پس از ۲۵ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش خود را بازنشسته کرد تا فرصت آموزش و پیشرفت در زمینه گچبری را داشته باشد.

سیمین رحیمی پردنجانی ضمن شاگردی در محضر اساتید مطرح نقاشی و تابلو دکوراتیو، دوره گچ‌بُری مدرن را در تهران گذراند و به صورت فردی و گروهی در نمایشگاههای داخلی و خارجی به ارائه آثار پرداخت و پس از چندی با همکاری جمعی دیگر از همکاران، استاندارد جدید آموزشی با نام «نقش برجسته مدرن با بتونه» را تنظیم کرد که مورد تایید سازمان فنی حرفه ای کشور قرار گرفت.

وی گچ‌بُری را منحصر به جنسیت خاصی نمی‌داند بلکه آن را هنری گسترده و فراگیر می بیند که همتی مردانه، ذوقی لطیف و پشتکاری توأم با عشق طلب می‌کند که ترکیب آنها می تواند اثری ماندگار را خلق کند.

کتاب «آشنایی با هنر گچ‌بُری مدرن» توسط انتشارات دزپارت شهرکرد (چهار محال و بختیاری) در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زینب IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    معلما وقتی جوون بازنشسته شن بیرون از آموزش و پرورش نبوغ شون شکوفا میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها