شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
کرد و بلوچ و گیلک، عید تمام بچه‌ها مبارک

کتاب «بچه‌ها عیده، عید مال شماست» گزیده‌ای از سروده‌های کوتاهِ مصطفی رحماندوست برای کودکان با موضوع عید است که از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بچه‌ها عیده، عید مال شماست» اثر مصطفی رحماندوست است که انتشارات نیستان آن را منتشر کرده است. این کتاب، گزیده‌ای از سروده‌های کوتاه رحماندوست برای مخاطبان کودک با موضوع عید است.

این اثر شامل سروده‌هایی کوتاه و آهنگین است. سروده‌هایی که قابلیت حفظ شدن را به سادگی در خود قرار داده و در کنار آن به جای تلاش برای آهنگین و موزون بودن، انتقال و ایجاد حسی ناب و تکرارناپذیر را از خود به مخاطب منتقل می‌کند؛ حسی که مبدأ آن شادی و سرزندگی و طروات حاکم بر ایام نوروز و سال نو است.

مصطفی رحماندوست در سروده‌های کوتاهش در این کتاب، مجموعه‌ای از آرزوها و حس‌های خوب و ناب کودکانه را در قالب شعر می‌نشاند. گاهی آرزو می‌کند تا جهان جایی بهتر برای زندگی و زیست همه از جمله کودکان شود و این آرزو را در قالب دعایی کودکانه خطاب به پروردگار بیان می‌کند و گاهی عید را دستمایه و بهانه برای بیان دوستی و نزدکی میان اقوام و قومیت‌های مختلف ایرانی قرار می‌دهد و زیست سالم و دوستانه آن‌ها در کنار همدیگر را آرزو می‌کند.

این شاعر نام‌آشنای دنیای ادبیات کودک و نوجوان ایران، در شعرهایش در این مجموعه، ساده‌گویی را به کمال رسانده است. هیچ ردی از استعاره و تلمیح و تشبیهات سخت‌فهم در این شعرها ولو برای مخاطب کودک به چشم نمی‌خورد. آهنگ و وزن شعر در خدمت ساده‌خوانی از سوی مخاطب است و همین مسئله مواجهه مخاطب با شعر را بسیار ساده کرده است.

این کتاب را فرهاد جمشیدی تصویرگری کرده است؛ تصویرهایی که پیوندی زیبا و رنگین میان خیال و واقعیت را در ذهن مخاطب برقرار می‌کنند و ظاهر عید را به باطن زیباتر از ظاهر آن، پیوند می‌دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

گل و درخت و سبزه و جوانه

سلام، سلام

به هر کی که بزرگتره تو خانه

سلام به بچه‌ها

بزرگ و کوچک

ترک و لر و فارس و عرب

کرد و بلوچ و گیلک

نوروزِ زیبا آمده، چه خوبه!

عید تمام بچه‌ها مبارک

کتاب کودک «عیده بچه‌ها عید مال شماست» ۲۲ صفحه دارد و به بهای ۹۲ هزار تومان در بازار کتاب عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط