شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
افتتاح کارخانه کاغذ در خوزستان تا پایان سال/کارگروه «صیانت از نشر» فعال است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری تشریح عملکرد این وزارتخانه از افتتاح کارخانه کاغذ پارس تا پایان سال خبر داد و درباره رفع معضل قاچاق کتاب گفت: در «کارگروه صیانت از صنعت نشر» موضوع مبارزه با پدیده قاچاق کتاب پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه (۲۳ دی‌ماه) در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.
اسماعیلی در این نشست با مرور مسیر طی شده و نگاهی به افق پیش‌روی فرهنگ گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم کار را زمانی شروع کرد که کشور دچار بلای کرونا بود و همه فعالیت‌های عمومی کشور، ازجمله فعالیت‌های فرهنگی هنری و رسانه‌ای تحت‌الشعاع قرار گرفته بود. اقتصاد و معیشت اهالی فرهنگ و هنری و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کرد که باید برای آن چاره جویی فوری تدبیر می‌شد.
وی ادامه داد: سال گذشته بعد از بیرون آمدن از بلای کرونا، با فتنه فرهنگی روبه‌رو شدیم که به فعالیت‌های اهالی فرهنگ و هنر و رسانه سایه انداخت. بدخواهان به‌دنبال خاموشی چراغ فرهنگ و هنر در ایران بودند و هستند و خواهند بود، با این متغیر مزاحمِ بیرونی، ۴۵ سال است که درگیر هستیم اما همکاری اهالی فرهنگ و هنر موجب شد از این گذرگاه به سلامت عبور کنیم. به‌دنبال عادی‌سازی فعالیت فرهنگی و هنری بودیم و با مشارکت مردم و اهالی این حوزه به دوره رونق وارد شدیم و اکنون دوران پررونقی را در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری تجربه می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کلیدواژه «رونق» به معنای بی‌توجهی به نقاط ضعف نیست؛ بلکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مهمترین رکن و تنظیم‌کننده حکمرانی فرهنگی کشور برنامه‌های مختلفی داریم از برنامه حمایتی معیشتی اهالی فرهنگ و هنر قدم‌های بزرگی برداشته شده است، به‌عنوان مثال یک شهرک در پرند درحال ساخت است. بیمه اصحاب فرهنگ و هنر اکنون به عدد چند برابری رسیده در همه بخش‌ها چنین کارنامه‌ای وجود دارد.
اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های عمرانی حوزه فرهنگ

اسماعیلی در بخش دوم این نشست خبری، درباره بودجه فرهنگی گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقا بودجه است. در حوزه مدیریت فرهنگی شعار اصلی خود را عدالت فرهنگی قرار دادیم و برای این کار در حد اقتضا، تلاش می‌کنیم، فراهم شود.

وی افزود: در حوزه اعتبارات فرهنگی در طول سفرهای رئیس جمهور ۹ هزار میلیارد تومان برای افتتاح طرح‌های عمرانی تخصیص دادیم که بخشی محقق شده و بخش دیگر باید محقق شود.

اسماعیلی با بیان اینکه به شهرستان‌ها و استان‌ها نگاه ویژه داریم، ادامه داد: در بودجه سال جاری هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های مختلف برای استان‌ها تخصیص پیدا کرده و هزینه‌کرد به این نحو است که همه حلقه‌های میانی دولت از جایگاه تصدی به جایگاه تنظیم‌گری قرار گرفته و این جریان عمومی فرهنگی و هنری و همه تشکل‌های مردم‌پایه در حوزه فرهنگ باید متصدی شوند در استان‌های مختلف حداقل‌هایی را پیش‌بینی کردیم.

وی بیان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت شفاف‌سازی اطلاعات کشور را داریم. هرجایی که تکلیف قانونی مبنی برشفافیت باشد دوستان این را کار را انجام می‌دهند.

اسماعیلی درباره بحث خودکفایی کاغذ گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، میزان تولید کاغذ در ابتدا حدود ۵ هزار تن بود و این موضوع در یک فرآیند حمایتی و پیگیری وزارت ارشاد همچنین تشکیل کارگروه کاغذ و نشر رشد پیدا کرد، به‌طوری که امسال در کارخانه مازندران ۴۵ هزار تن کاغذ برای چاپ ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی و ۵ هزاران تن تولید جلد تولید داشتیم.

وی ادامه داد: هدف، خوکفایی در تولید کاغذ فرهنگی و کاغذ تحریر است. همکاران تولید بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن را برآورد کرده‌اند؛ با تحقق این برآورد نیاز به کاغذ فرهنگی حل می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه تولید کنونی کاغذ، حدود ۸۰ هزار تن است، افزود: با افتتاح مجموعه کارخانه شیراز نیز ۵۰ هزار تن به میزان تولیدات افزوده می‌شود؛ همچنین مجموعه‌ای تخصصی در خوزستان تا انتهای سال به بهره‌برداری می‌رسد و پیش‌بینی می‌کنیم با افتتاح پیش رو نیاز کشور حل می‌شود و همه نیاز کاغذ داخلی را پاسخگو هستیم و حتی به صادرات می‌رسیم.

به‌گفته وی، اما در زمینه کارخانه دیبای شوشتر نیز نکات و مباحثی وجود دارد که دوستان در حال پیگیری هستند.

کارگروه «صیانت از نشر» فعال است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اقدامات وزارت فرهنگ در رفع معضل قاچاق کتاب با بیان اینکه کارگروه صیانت از صنعت نشر فعال است، گفت: در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «کارگروه صیانت از صنعت نشر» موضوع مبارزه با پدیده قاچاق کتاب پیگیری می‌شود. به نظرم اقدامات انجام شده زمینه خوبی را ایجاد کرده تا شاهد تحول مثبتی باشیم. جزئیات بیشتر درباره اقدامات انجام شده را از معاون امور فرهنگی پیگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها