شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
بیان واقعیات جنگ، ادبیات دفاع مقدس را اثرگذارتر می‌کند

زنجان- یک نویسنده زنجانی گفت: در ادبیات جنگ نباید خیلی پاستوریزه رفتار کرد؛ یعنی خلق شرایطی مبنی بر اینکه یک رزمنده هیچ خطا و اشتباهی نداشته موجب دوری مخاطب از نوشته خواهد شد و همین فیلتر کردن باعث ایجاد مکتبی خواهد شد که چندان تکنیکی و دلچسب نیست.

سلمان کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: ابتدای کار من در حوزه ادبیات با شعر و تقریباً در دهه ۸۰ اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه حضور در کلاس‌های داستان‌نویسی و جلسات نقد داستان از نخستین کارها در گرایش من به بحث داستان و ادبیات بوده است، اضافه کرد: به عقیده من برای چاپ یک اثر پخته باید سال‌ها صبر کرد، به همین خاطر به واسطه فرازونشیب‌هایی که در حوزه ادبیات داشتم تا ۱۵ سال مجموعه مستقلی از آثارم را چاپ نکردم.

کریمی با بیان اینکه پس از ۱۵ سال فعالیت در این حوزه، «رویاهای رنگی یک کور مادرزاد» منتشر شد، افزود: این اثر روایت آرزوها، دلتنگی‌ها، گم‌گشتگی‌ها و دغدغه‌های اجتماعی دو نسل از جوانان ایران است که سعی در اصلاح جامعه مطابق آمال و آرزوهای خود دارند. کریمی ادامه داد: این داستان روایت یک دانشجوی نابینا است که در مسیر زندگی خود دچار مشکلات متعددی می‌شود.

وی همچنین درباره دیگر اثر خود یعنی «بشکوچ» گفت: این کتاب زندگی یکی از تک‌آوران گردان بوشهر، کیارش پوراحمدی (شخصیتی خیالی) را روایت می‌کند که متولد زنجان است.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه موضوع اصلی داستان درباره اتفاقات مربوط به جنگ است اما در میانه داستان شخصیت اصلی عاشق دختری از خرمشهر می‌شود، اضافه کرد: در گیرودار جنگ، اتفاقات بسیاری برای شخصیت اصلی داستان می‌افتد که همین موضوع موجب دنبال کردن داستان از سوی مخاطب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کتاب «بشکوچ» روایت مقاومت ۳۴ روزه تک‌آوران گردان تک‌آوران بوشهر را روایت می‌کند، افزود: از آنجا که کمتر به این موضوع پرداخته شده بود؛ در رمان بشکوچ تلاش شد بیشتر این موضوع در محوریت قرار گیرد.

این نویسنده زنجانی ادبیات دفاع مقدس را یکی از زیباترین محورهای فعالیت در حوزه داستان‌نویسی عنوان کرد و گفت: هشت سال دفاع مقدس سرشار از داستان‌ها و روایت‌هایی است که به بسیاری از آنها هنوز پرداخته نشده است.

کریمی با اشاره به اینکه در جریان همین روایت‌ها برخی جنگ را مصادره کردند و خوانشی از جنگ ارائه دادند که مختص آنهاست، گفت: این خوانش، خوانش واقعی جنگ نیست چراکه در این نوع از خوانش، بسیاری از اقشار بیرون گذاشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ کسی به دیگری برتری نداشت و همه با نهایت توان از کشور دفاع می‌کردند، گفت: جنگ مختص یک گروه خاص نبود؛ بلکه اقشار مختلف درگیر آن بودند؛ پس باید به همه جوانب جنگ پرداخته شود.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه مصادره جنگ به نفع گروه خاص و تعریف یک خوانش مختص یک گروه موجب زاویه گرفتن دیگران با ادبیات جنگ می‌شود، اضافه کرد: این مصادره به نفع‌ها، قطعاً بر جذب مخاطب ادبیات جنگ تأثیر گذاشته است و باعث دوری مردم از تاریخ جنگ می‌شود.

کریمی همچنین به دیدگاه یک طرفه برخی مخاطبان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که وقتی کسی در مورد جنگ می‌نویسد؛ مردم تصور می‌کنند که کتاب تنها مختص گروه خاصی نوشته شده است، چون باور ندارند که نویسنده از جنگی نوشته است که هشت سال کل کشور با آن درگیر بوده است.

این نویسنده زنجانی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم جذب مخاطب در نوشته و حتی نوشته‌های مربوط به دفاع مقدس مربوط به ضعف نوشته‌هاست، افزود: این ضعف‌ها به این باز می‌گردد که ما به خودسانسوری دچار هستیم.

وی تصریح کرد: در ادبیات جنگ نباید خیلی پاستوریزه رفتار کرد؛ یعنی خلق شرایطی مبنی بر اینکه یک رزمنده هیچ خطا و اشتباهی نداشته موجب دوری مخاطب از نوشته خواهد شد و همین فیلتر کردن باعث خواهد شد که مکتبی ایجاد شود که چندان تکنیکی و دلچسب نیست.

کریمی با تأکید بر بیان وقایع جنگ با زبان مخاطب و عامیانه گفت: قطعاً راحت بودن با مخاطب و بیان واقعیات موجب تأثیرگذاری بیشتر مطالب می‌شود.

گفتنی است، «سلمان کریمی» متولد سال ۱۳۵۵ و دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی و از نویسندگان زنجانی و از اعضای مؤسس «خانه داستان» زنجان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط