چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
جلال از نقاط مرتفع نظریه مقاومت فرهنگی است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جلال از نقاط مرتفع نظریه مقاومت فرهنگی است که در «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» تلاش کرده نزاع نظریه مقاومت و تسلیم را نشان دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی در اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: از خداوند می‌خواهیم این توان و قدرت را عنایت فرماید تا بتوانیم مرزبانان صیانت از هویت فرهنگ ایرانی باشیم. یاد جلال را هر سال گرامی می‌داریم. امسال علاوه بر برنامه‌های سال‌های گذشته، ویژه برنامه‌های یکصدمین سالگرد تولد جلال را داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جلال آل احمد یک شخصیت ممتاز در عرصه فرهنگ کشور ماست، افزود: ما در فضای نزدیک به ۲۰۰ سال ستیز فرهنگی قرار داریم. از زمان ورود تفکر استعلاطلب مغرب زمین به کشور، تا به امروز دو نظریه و دونگاه مقابل هم ایستاده‌اند. یکی نظریه تسلیم فرهنگی است که استعلای رقیب را پذیرفته و راه برون رفت از مشکلات را الگوبرداری و ترجمه و شبیه‌سازی به الگوی استعلا طلب می‌داند. در کشور ما از ۲۰۰ سال پیش و بعد از جنگ‌های ایران و روس، این تفکر پدید آمد که همین نظریه انحطاط و تسلیم از آن زاده می‌شود و این در دوره‌های مختلف با نظریه دوم که نظریه اصالت و مقاومت است در تقابل بوده است.


وی تاکید کرد: جلال یکی از نقاط مرتفع نظریه مقاومت فرهنگی است و در کتاب «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» تلاش کرده این تاریخ را هم روایت کند. یک جمله معروف جلال مدت‌ها در بزرگراه شهید شیخ فضل الله نوری دیده می‌شد. اومی‌نویسد: «از روز اعدام مرجع شهید شیخ فضل‌الله نوری بود که نقش غربزدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زد من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی می‌دانم که به علامت استیلای غربزدگی پس از ۲۰۰ سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شده است.»

این جمله، روایت نزاع نظریه اصالت فرهنگ با نظریه تسلیم و نظریه انحطاط است و جلال در دهه ۴۰ در دوره ویژه‌ای می‌زیسته که تولد نهضت امام (ره) بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در نظریه سیاسی امام راحل، حرف قهرمان نیست. امام محور جامعه است حرکت جلال نیز در آغاز حرکت امام بود و امام خمینی (ره) هم کتاب جلال را خوانده بودند و از وی در ملاقاتی که با امام داشتند تعریف کردند. ما جلال را بزرگ می‌داریم چون جلال یکی از نقاط عطف و قله مقاومت فرهنگی ماست. جلال آل‌احمد نماد مقاومت است و زمانی که جلال را نماد قرار دادیم باید سبک زندگی، فرهنگی و فکری او در جامعه گسترده شود. این شیوه‌ای است که از برگزاری این رویداد دنبال می‌کنیم. جلال در دهه ۴۰ در دوره ویژه‌ای واقع شد، تولد نهضت امام خمینی (ره) در آن زمان اتفاق افتاد. آثار جلال در آن دوره محور جامعه بود.

اسماعیلی تاکید کرد: در این کارزار فرهنگی باید تلاش کنیم عمق اصیل جامعه ایرانی را به جوانان‌مان نشان دهیم و باید از رونق و اصالت فرهنگی حمایت کنیم. رهبران نهضت ما اندیشمند بودند و امام (ره) مهم‌ترین کتب فقهی فلسفی را برای جامعه ایران نوشتند و رهبر انقلاب در دهه چهل در مورد نهضت پیروزی مسلمانان در هندوستان کتاب دارند. جلال نیز وسط این معرکه ایستاده و روایت می کند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حوزه اقتصاد، نظریه‌های وابسته بر اساس عدم اصلاح است. در این دولت تلاش می‌شود حوزه فرهنگ حوزه غالب باشد و مدیران قبل از اینکه متخصص باشند، دغدغه فرهنگی داشته باشند.

وی افزود: در نظریه اصالت فرهنگی به نشاط فرهنگی رسیدیم و باقی مشکلات هم قابل حل است. مسئولان باید دغدغه فرهنگی داشته باشند و خیلی راه تا قله داریم اما مسیر خوبی را در فرهنگ طی کرده‌ایم.

اسماعیلی افزود: در آیینه جلال یک روشنفکر دغدغه‌مند را می‌بینیم و امروز مگر می شود غزه را دید و سکوت کرد و مگر می‌توان کار فرهنگی در راستای این موضوع کار فرهنگی نکرد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایزه ۴۰۰ میلیون تومانی در شانزدهمین دوره جایزه جلال به چند برگزیده اعطا شده است، گفت: مسیری که آغاز شده، پردرخشش خواهد بود. همه دغدغه‌هایی که جلال در آثارش برای ما به یادگاری گذاشته برطرف خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها