سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
مجموعه «ره‌نامه» حرکت‌ مدبرانه برای پی‌ریزی عالمانه نظام نوین تمدن اسلامی است

هرمزگان - نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: مجموعه «ره‌ نامه» حرکت‌ مدبرانه برای پی‌ریزی عالمانه نظام نوین تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، آئین رونمایی مجموعه «ره نامه» شامل ۴۰ دفتر از فرمایشات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)، امروز سه شنبه با مشارکت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان همزمان با سراسر کشور در سالن همایش سازمان غذا و دارو شهرستان بندرعباس برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، مجموعه «ره نامه» را حرکت مدبرانه برای پی‌ریزی عالمانه نظام نوین تمدنی اسلامی دانست و گفت: این دفاتر ارزشمند برای جذب جوانان به این سمت موثر خواهند بود.

حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده افزود: نظام نوین تمدن اسلامی سه رکن دارد که بار اصلی این نظام تمدنی بر دوش دانشجویان، فرهیختگان و نخبگان است. بنابراین مرحله فضاسازی و هدایت افکار به سمت تمدن نوین اسلامی یک کار مقدماتی است که باید از دانشگاه‌ها شروع شود و سپس تمام تار و پود نظام اسلامی را فرا بگیرد.

امام جمعه بندرعباس ادامه داد: از جامعه فرهیخته دانشگاهی تا آن پاکبان عزیزی یا مهمانداری که در آبدارخانه یک اداره کار می‌کند، باید از این فکر تعمیم یافته در حوزه تمدن برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه دو رکن اصلی دیگر تمدن اسلامی نیز روی دوش دانشگاه است و سهم دانشگاه‌ها در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار تمدنی یک سهم ممتاز است، اضافه کرد: قطعاً رسالت اصلی دانشگاه‌ها تولید دانش، گسترش سبک زندگی اسلامی، اخلاق و فرهنگ است. بنابراین سهم دانشگاه‌ها در این حوزه سهم ارزشمند و بسیار مهمی است.

او با گلایه از عدم تحقق نگاه تمدنی در جامعه گفت: امروزه در دنیایی که زندگی می‌کنیم علی رغم تاکیدات و نقشه راهی که رهبر عزیز و حکیم تصریح فرمودند، هنوز این نگاه تمدنی در جامعه ما نهادینه نشده است. این مجموعه آثار، نقشه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

عبادی زاده با اشاره به تفاوت تمدن نوین اسلامی با تمدن اسلامی ابراز داشت: تفاوت عمده تمدن نوین اسلامی با تمدن اسلامی گذشته ما در این است که اینجا پرچم در دست ملت بزرگ ایران است. هرچند در تمدن گذشته نخبگان و جامعه فرهنگی و دانشگاهیان در ساخت تمدن سهم داشتند اما اینجا بیشتر سهم دارند. اینجا موضوع پرچمداری است و پرچم تمدن نوین به دست ملت ایران است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: امروزه می‌بینید که چگونه افکار تابناک امامین انقلاب که تاثیر و نقش خودش را در ایجاد تمدن نوین ایفا می‌کند در کشورهای دیگر چگونه خودش را نشان می‌دهد.

این کارشناس ارشد مذهبی عنوان کرد: ما در این حوزه نیاز به یک استغفار هم داریم. ما دانشگاهیان یک استغفاری را بدهکاریم چون بار و مسئولیت این کار عمدتاً بر دوش دانشگاهیان است. تمدن سازی از دانشگاه‌ها باید شروع بشود. ما نسبت به کوتاهی‌های خودمان در این زمینه از خداوند باید استغفار کنیم. شاید اگر سرعت حرکتمان، نگاهمان و همتان بلند بود، تمدن نوین اسلامی را در میان اقشار جامعه بیش از آنچه که امروز است، داشتیم و تقویت می‌کردیم قطعاً نیز جلوتر از این بودیم که امروز هستیم.

عبادی زاده با تاکید بر اینکه در حوزه نرم‌افزار تمدنی، منظومه فکری امامین انقلاب حضرت امام راحل عظیم‌الشأن و بیانات حکیمانه امام بزرگوارمان رهبر حکیم و فرزانه که الحمدالله خداوند متعال نصیب ما و نصیب همه ملت‌های بزرگ و مظلوم جهان کرده است، گفت: اندیشه‌های تابناک ایشان دستمایه اصلی تمدن نوین اسلامی است. گاهی وقت‌ها در حوزه ماموریت‌ها و وظایف خودمان کوتاهی‌هایی می‌کنیم. حضرت آقا مجبور می‌شوند بعضی از مسائل را که باید خودمان حل کنیم حرکت کنیم و جلو ببریم، تذکر می‌دهند و یادآوری می‌کنند و بعضی از مسائل مورد نظر ایشان بعضاً ۴۰ بار در رابطه با یک موضوع در لابلای سخنان گرانبهایشان یادآوری می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در ادامه گفت: این منظومه ارزشمندی که امروز رونمایی شد بخشی از نگاه ژرف و عمیق رهبر عزیز انقلاب است که ان شالله در بیانات آینده قطعاً تکمیل خواهد شد و امروزه وظیفه ما است که افق آینده نظام جمهوری اسلامی و افق آینده تمدنی را بر اساس آموزه‌ها و بر اساس اندیشه‌های تابناک رهبر حکیم و فرزانه انقلاب پی‌ریزی و ریل گذاری کنیم. این کار در مرحله اول نیز، معرفی و تبیین می‌خواهد و گفتمان سازی در حوزه جوانان نیاز است. ما هنوز نتوانسته‌ایم آن بخش‌های مهم مطالبات رهبر عزیز انقلاب را به یک گفتمان تبدیل بکنیم تا جوانان عزیز ما آن را به عنوان چراغ راه و راهنمای خود قرار داده و با الهام از بیانات ایشان بتوانند هم مسیر را خوب تشخیص بدهند و هم در سرعت خودشان بیفزایند.

حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده با گریز به دست خالی جوانان ابراز داشت: این مجموعه چیزی است که ما امروز به آن نیاز داریم. دست جوانان ما باید پر باشد. مخاطب اصلی بیانیه دوم انقلاب جوانان هستند. زیرا جوانان ما آینده سازان در افق پیش رو هستند. امروز اگر جوانان ما در دانشگاه‌ها و در مجموعه نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش در ادارات و همه بخش‌های کشور بتوانند اندیشه‌ها و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را دستمایه کار خودشان قرار بدهند برای ساختن ایرانی قدرتمند و تمدنی نوین با خصوصیات خاص خودش که برگرفته از آرمان‌های امامین انقلاب است قطعاً مشکل نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: این تمدن نوین اسلامی یک حرکتی است که ما نیاز به نرم‌افزارش داریم. اخلاق، فرهنگ و دانش نرم‌افزارش است. نرم‌افزارش بیانات و اندیشه منظومه اندیشه‌ای امامین انقلاب است. ما نباید از این نرم‌افزار مهم تمدنی غافل باشیم. این ضرب المثل از آنجایی که ما کنار دریا هستیم و ضرب المثل‌های دریایی به ذهنمان خطور می‌کند که ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است باید طی این ۴۰ سال انقلاب به طور مکرر اتفاق می‌افتد. اما امروز که شاهد نشانه‌های شکل‌گیری یک تمدن نوین در جامعه بشری هستیم نیازمند افکار رهبر عزیز انقلاب هستیم.

او با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم به صورت تک گزاره‌ای نه در بحث اندیشه‌های تفکری امامین انقلاب و نه مباحث دین موفق شویم گفت: نگاه منظومه‌ای به اندیشه‌های اسلام است که می‌تواند یک نمای صحیح و درستی از دریافت‌های ما از اسلام را به ما ارائه بدهد. در رابطه با انقلاب اسلامی هم همین‌طور است. این ۴۰ جلد کتاب قطعاً راه را برای محققین ما باز خواهد کرد و پژوهشگران می‌توانند عناوین ریزتر و جزئیات بیشتر را از دل این عناوین کلی استخراج کنند و تبیین و هزاران مسئله مورد توجه جوانان، گره‌های فکری که در ذهن جوانان شکل گرفته است از لابلای افکار روشن و نورانی رهبر معظم انقلاب پیدا کنند و راه جوانان برای رسیدن به سعادت را هموار کنند.

مقام عظمای ولایت واقعاً بی بدیل و بی‌نظیر هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در بُرهه زمانی زندگی می‌کنیم که رهبری حکیم، فرزانه و دانشمند زندگی می‌کند و با رهنمون‌های حکیمانه‌شان چراغ راهمان است و از این لحاظ بیشتر افتخاری برای جامعه دانشگاهی است و خرسندیم که در دانشگاه این رونمایی‌ها صورت می‌گیرد.

غلامعلی جاودان افزود: به نمایندگی از دانشگاه‌های استان از کسانی که این برنامه را در دانشگاه برنامه‌ریزی کردند تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدوارم همه اساتید از این ظرفیت‌ها و این متون که می‌شود گفت به حق یک چراغ راه است بتوانند بهره‌مند شوند و خدا را بابت این توفیق شکر می‌کنم و امیدواریم که بتوانیم شکرگزار وجود چنین رهبر فرزانه‌ای باشیم.

وی ابراز داشت: همه ما می‌دانیم که مقام عظمای ولایت در همه زمینه‌ها صاحب نظر هستند. واقعاً بی بدیل و بی‌نظیر هستند و گاهی انسان فکر می‌کند که آیا در زمان فعلی با توجه به گستره علوم مختلف که همچنان در حال گسترش است آیا مردی وجود دارد که در همه زمینه‌ها صاحب نظر باشد؟ و موجب افتخار است که این چنین رهبر فرزانه‌ای داریم و ان شالله همه ما توفیق داشته باشیم از فرصت زندگی در لوای مقام معظم رهبری استفاده کنیم.

ویژگی بارز آثار، قرآن بنیان بودن آن‌ها است

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان نیز در این آئین رونمایی گفت: به طور مختصر می‌خواهم بگویم که مجموعه ۴۰ جلد ره‌نامه مقام معظم رهبری در این برهه زمانی چه گرهی و چه مشکلاتی را می‌تواند در زمینه فکری و عملی از جوان مومن، متعهد و انقلابی باز کند؟

حجت الاسلام بدرآبادی ادامه داد: به منظور معرفی این آثار، لازم است نکاتی را در خصوص مولف حکیم این آثار از سالیان پیش از انقلاب تاکنون بیان کنیم. زیرا اصول معرفتی خود را طراحی و برنامه‌ریزی کرده است و امروزه نیز بر همان اصل اندیشه‌ها و تئوری‌های مدیریت اسلامی را در سطح اسلامی و در سطح کلان و حکمرانی اسلامی طراحی می‌کند.

او اضافه کرد: مهمترین ویژگی که از سمت مولف می‌شود بیان کرد و آن را در این آثار می‌توانیم ببینیم مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری در کتاب خون دلی که لعل شد، روشنگری کرده است. نقطه کلیدی و موضوع دوم که خیلی مهم است و در آثار ایشان می‌بینیم و اهمیت کار را نشان می‌دهد موضوعی است که نسبت به مبحث ذهنی مخاطب دارد. یعنی حضرت آقا دقیقاً دست روی مسائل ذهنی مخاطب می‌گذارد و آن چیزی که در جامعه وجود دارد و نیاز اساتید و دانشگاهیان است.

وی مطرح کرد: موضوع دیگری که از ویژگی بارز و برجسته آثار مقام معظم رهبری است این است که مقام معظم رهبری برای مسائلی که بیان می‌کنند از موضوعات بعیده شروع نمی‌کنند. آن چیزی که در سنت عقیدتی ما وجود دارد لذا به قدر نیاز مخاطب مطرح می‌کنند و ویژگی دیگر کتاب‌ها آن ادبیات مقام معظم رهبری است کلام و بیان حضرت آقا برای مخاطب سخت نیست و ما این بیان شیوا را در آثار مختلف مقام معظم رهبری می‌توانیم ببینیم.

این مقام مسئول گفت: ویژگی برجسته دیگر آثار، تنوع مباحث تاریخ جهان اسلام، مباحث فقه، فلسفه و علوم مختلف است. اشراف مقام معظم رهبری در علوم مختلف باعث شده است که این اندیشه محکم گره‌های ذهنی مخاطب را باز کند.

بدرآبادی ویژگی بارز دیگر این کتاب‌ها را قرآن بنیان بودن مباحث کتاب‌ها دانست و ابراز داشت: عمده مسائل، مباحث قرآن محور است و با استدلالات و به استناد به قرآن آن مسائل را بیان می‌کند. لذا مباحث مقام معظم رهبری جامعیت پیدا می‌کند. برای تمام اقشار جامعه اهل سنت مسیحیت و … کاربرد دارد. همچنین در گفتمانی که ایجاد می‌کند مخاطبش یک قشر خاص نیست.

این مقام مسئول اذعان نمود: یکی از ویژگی‌های دیگر این مجموعه، هم افقی با مقام معظم رهبری را به ما می‌دهد زیرا ما عمده چالش‌هایی که در جهان اسلام داشته‌ایم این است که جامعه در افق با ولی نبودند. ولی مطالبه‌ای داشته است و مردم در مسیر دیگری رفتند اما مطالعه آثار مقام معظم رهبری در جامعه و گفتمان سازی آن در بدنه اجتماع می‌تواند هم افقی با ولی را در جامعه ایجاد کند. لذا وقتی ما شخصیت این ولی فقیه و بزرگ را مشاهده می‌کنیم آثار را می‌توانیم در دسته بندی‌های مختلف به منظور سیر سعادت در دنیا و آخرت در آثار مقام معظم رهبری ببینیم که مبانی ارزش‌ها و اصول را بیان می‌کند و بر اساس آن‌ها می‌تواند نیازها، چالش‌ها و پرسش‌هایی که در ذهن مخاطب ایجاد شود مرتفع گردد.

حجت الاسلام بدرآبادی گفت: گره‌ها و مشکلاتی که در جامعه بوجود می‌آید بر دلیل آن است که ما رفتار و کنشمان بر اساس و اصول خط فکری ولی فقیه نیست. با مطالعه این آثار ما می‌توانیم پایه معرفتی را در جامعه ایجاد کنیم و بر اساس آن بتوانیم مسیر طراحی شده را که رسیدن به تمدن نوین اسلامی و تشکیل قدرت مهدوی است گام برداریم.

وی در پایان اظهار کرد: در گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری تکیه‌شان بر جوانان است با مطالعه و فهم این آثار و تحقق فرامین بیانات مقام معظم رهبری در این آثار به آن برسیم و هم کفو شدن با ولی جامعه، بتوانیم از طوفان تلاطم ها نجات پیدا کنیم و با هم افقی با ولی بتوانیم سیر پیشرفت را داشته باشیم امیدوارم این مسیر که آغاز راه است را ما بتوانیم جدی‌تر در گفتمان سازی جامعه لحاظ کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان نیز در این نشست با اشاره به سه نکته بر اساس چرایی این جلسه، گفت: باور همه است که مقام معظم رهبری حکیم، عالم، اندیشمند، دوراندیش، سیاستمدار، عارف و سالکی در سطح خود ندارد.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: مقام معظم رهبری، حقیقتاً منحصر بفرد است. هر چه ما بیشتر گشتیم، نیافتیم، نسری به سرافرازی این حکیم سربلند انقلاب نمی‌رسد. ما و شما همه با هم تلاش بکنیم که نسبت به تبیین این شخصیت، اندیشه‌ها، مطالباتشان و فرمایشاتشان بیش از پیش همت کنیم.

وی افزود: اعتراف می‌کنیم هم نسبت به حضرت امام و اندیشه‌هایش و هم حضرت آیت الله خامنه‌ای در حوزه‌های فکری و فرهنگی کم کاری کرده‌ایم. زیرا در بخش حیات بخش تبیین بیانات مقام معظم رهبری کمتر پرداخت شده است و این جفای به این دو شخصیت است.

او ادامه داد: نسبت به جامعه و آینده ایران باید بیشتر از این تلاش کنیم. موسسه انتشارات انقلاب اسلامی که مسئولیت افکار و اندیشه‌های حضرت آقا را بر عهده دارند کار بسیار خوب را در کل آغاز کرده‌اند. کار شایسته‌ای را ارائه کرده‌اند. انصافاً این آثار فوق العاده ارزشمند با موضوعات کاربردی هستند که با یک دسته‌بندی و ارائه بسیار زیبا تدوین شده‌اند.

تقوی در پایان گفت: چرا این آثار در دانشگاه‌ها رونمایی می‌شود؟ به دلیل اینکه این ۴۰ آثار بیشتر مخاطبشان جوانان دانشگاهی است. هر چند دیگران هم هستند اما بیش از پیش محیط‌های علمی و فرهنگی مدنظر قرار دارد و اهالی قلم که آینده سازان این مملکت هستند.

این مجموعه ۴۰ جلدی «ره‌نامه»، شامل خلاصه‌نگاری‌هایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف است و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و انتشارات انقلاب اسلامی تدوین شده است.

در اصل مجموعه «ره نامه» شامل ۴۰ دفتر است و مبانی، ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمّدی (ص) را با توجّه به نیازها، پرسش‌ها و چالش‌های دوران معاصر تبیین می‌کند و از خلال دیدگاه‌های اندیشمندانه و ژرف‌نگر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)، به ترسیم اندیشه و سلوک یک جوان مؤمن انقلابی می‌پردازد.

مجموعه کتاب «ره‌نامه» با جمع‌آوری و تدوین موضوعی این بیانات توانسته عموم موضوعات مهم امروز کشورمان را پوشش بدهد و از نگاه سیاسی، دینی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی وغیره طرز تفکر رهبر انقلاب را نسبت به مسئولیت‌ها و وظایف جامعه اسلامی بیان کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها