یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
مطالب کتاب‌های درسی ادبیات کاملاً سلیقه‌ای است

زنجان- یک شاعر زنجانی و دبیر ادبیات گفت: مطالب کتاب‌های درسی ادبیات کاملاً سلیقه‌ای است و به جرات می‌توان گفت که در آنها بیش از ۱۰ درصد از ادبیات فاخر و اصیل خبری نیست.

محمود رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان به تاریخچه فعالیت خود در حوزه شعر و ادبیات اشاره کرد و اظهار داشت: من از دوران دبیرستان جملاتی موزون به شعر می‌نوشتم که شاید خالی از ایراد هم نبودند؛ اما با این حال در همین زمان ذوق و استعداد شاعری در من گل کرد و شروع به شعرسرایی کردم.

وی با اشاره به اینکه در سرودن شعر الگوی خاصی مورد نظرم نبود و سعی می‌کردم خودم صاحب سبک باشم، اضافه کرد: با این حال تلاش می‌کردم در این عرصه اشعار شعرای بزرگ و معاصر را مطالعه کنم تا با بینش فکری آنها بیشتر آشنا شوم.

رستمی با اشاره به علاقه وافر خود در بحث ادبیات اشاره کرد و گفت: بنده علاوه بر شاعر بودن به عنوان یک معلم دبیر ادبیات هم هستم.

این شعر زنجانی با بیان اینکه مدارس ظرفیت بسیار خوبی در آموزش شعر و سبک‌های آن هستند، افزود: بنده به عنوان یک شخصی که ۲۸ سال در حوزه ادبیات تدریس کرده‌ام؛ همیشه تلاش کردم که شیوه متفاوت و به دور از خشکی در آموزش داشته باشم.

وی با تأکید بر اینکه همه مدرسین و به ویژه معلمان ادبیات باید در بحث رفتاری الگوی دانش‌آموزان باشند، اضافه کرد: آموزش در مدارس صرفاً نباید محدود به کتاب درسی شود؛ بلکه با در نظر گرفتن علایق دانش‌آموزان موضوعات بسیار مفیدی را می‌توان آموزش داد.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم کتاب‌های درسی ادبیات کاملاً گرایشی و سلیقه‌ای است و به جرات می‌توان گفت که در آنها بیش از ۱۰ درصد از ادبیات فاخر و اصیل خبری نیست.

این شاعر و دبیر ادبیات گفت: وقتی که چنین وضعیتی در کتاب‌های ادبیات وجود دارد؛ پس طبیعی است که درک دانش آموز از ادبیات به انحراف کشیده شود.

وی گفت: به همین دلایل من به عنوان یک دبیر ادبیات در تدریس متکی به کتاب‌های درسی نبودم و همواره پیشنهادم این بوده است که صرف نظر از انجام وظیفه درباره کتب درسی؛ باید دانش‌آموزان را با ادبیات و موسیقی و هنر فاخر ایرانی آشنا کنیم و شناخت آنان را از ادبیات، به چند شعر زیبای تکراری از کتب درسی محدود نکنیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • عدالتخواران IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    ادبیات کلا سلیقه‌ای هست حالا اگر خواستیم سلیقه‌ای برخورد نکنیم، طبق سلیقه چه کسی کار کنیم، حتما طبق سلیقه شما، یا قاعده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط