سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
مولف و مدرس استان فارسی تجلیل شد

فارس- در دهمین برنامه از سلسله آیین‌های نکوداشت پیشکسوتان تعلیم و تربیت معاصر که به همت اداره امور پیشکسوتان فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار شد،نیم قرن خدمات آموزشی و فرهنگی امین‌الله فاضل نویسنده، پژوهشگر و روانشناس مطرح معاصر استان فارسی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این آیین که دوشنبه شب با حضور مفاخر علمی و استادان دانشگاهی، پیشکسوتان تعلیم و تربیت و فرهنگیان و هنرمندان استان فارس برگزار شد، از تلاش‌های علمی و خدمات آموزشی و نیم قرن فعالیت‌های صادقانه امین الله فاضل، فرهنگی پیشکسوت و استاد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تقدیر و جمعی از سخنرانان در خصوص ویژگی‌ها و خدمات فرهنگی و آموزشی وی سخنرانی و از او بعنوان چهره ماندگار علم و پژوهش و مدیریت در مراکز آموزشی یاد کرده و نام بردند.

شوق خدمت و تلاش برای ارتقای تعلیم و تربیت

فرشید قاسمی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس در این آیین گفت: پیشکسوتان آبروی تعلیم و تربیت استان هستند.

وی در بیان ویژگی‌های فاضل گفت: شوق خدمت و تلاش برای ارتقای تعلیم و تربیت در کنار مدیریت با اقتدار از جمله این ویژگی‌ها است.

قاسمی اظهار داشت: استاد فاضل در کنار سوابق خدمت، سالها در شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان فارس خدمات شایانی را از خود به یادگار گذاشته است.

در ادامه فاضل به بیان خاطراتی از دوران پنجاه ساله خدمات خود در عرصه تعلیم و تربیت استان پرداخت.

این استاد با تجربه آموزش و پرورش استان فارس، وجود همکاران فرهنگی را شایسته و توانمند دانسته و راز و رمز موفقیتهایش را آنان و اساتید خود معرفی کرد.

سپس منصور غلامی رییس اداره امور پیشکسوتان فرهنگی فارس، استاد فاضل و همسر بزرگوار ایشان را دو گوهر درخشان ادب و معرفت دانسته و اظهار داشت: جامعه علمی و فرهنگی فارس و کشور به وجود چنین فرزانگان و اندیشمندانی که عمر خود را مصروف توسعه علمی و انجام پژوهشهای ماندگار و تربیت شایسته نسل امروز و فردا نموده اند افتخار میکند.

وی افزود: استاد امین اله فاضل متولد ۱۳۲۷ در شهرستان نی‌ریز است. او در سال ۱۳۴۷ و پس از اخذ دیپلم، به استخدام آموزش و پرورش در آمد. این پژوهشگر برجسته، در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.در سال ۱۳۵۸ مدرک فوق‌لیسانس مدیریت آموزشی را از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و در سال ۱۳۷۴ نیز مدرک دکترای خود را اخذ کرد.

نیم قرن افتخار آفرینی و فرهیختگی معلمی اخلاقمدار

به گفته غلامی، فاضل در بیش از ۵۰ سال تلاش در کسوت معلمی، مدیر و مشاور مدرسه و رئیس تربیت معلم، رئیس مجتمع آموزشی ومدرس دانشگاه بوده است. وی استاد راهنما و مشاور بیش از ۲۰۰ پایان نامه کارشناسی ارشد بوده است. ترجمه و تألیف کتب متعدد درحوزه روانشناسی نیز بخشی از خدمات فرهنگی و آموزشی دکتر فاضل است.

وی خاطرنشان کرد: فاضل استاد اخلاقمدار دانشگاه و مراکز آموزش عالی خرداد ۱۳۴۶ دیپلم گرفته و پس از دوران خدمت نظام درسال ۱۳۴۸ به مدت سه سال در روستای طشک و اباده طشک (شهرستان بختگان) معلم و دبیر شد.سپس شش سال در تهران کارشناسی و ارشد خود را در رشته مشاوره وراهنمایی و اولین دوره مدیریت آموزشی کشور با رتبه سوم و رتبه اول کارشناسی‌ارشد به پایان رساند، آنگاه به شیراز منتقل شد و در دبیرستان‌ها و دانشسراهای مقدماتی و راهنمایی به تدریس پرداخت.

رییس اداره امور پیشکسوتان فرهنگی فارس افزود: فاضل از سال ۱۳۶۱ مسؤلیت دبیرستان حاج قوام را به مدت سه سال و مسولیت مرکز تربیت معلم و شبانه روزی شهید رجایی به مدت هفت سال را پذیرفت و سپس بورسیه دکترای روانشناسی دانشگاه معتبر پنجاب هندوستان به مدت چهار سال شد.وی مجدداً شیراز امد و در مرکز تربیت معلم شهید مطهری شیراز مدرس شد و همزمان تدریس در دانشگاهها را داشت. سال ۱۳۸۰ پس از نزدیک سی و چهار سال خدمت صادقانه در آموزش و پرورش باز نشسته شد و فوراً به عضویت هیات علمی تمام وقت دانشگاه ازاد اسلامی ارسنجان شد و در آنجا مدرس و مدیر گروه ارشد بود و شانزده سال خدمت کرد.

غلامی یادآور شد: فاضل همزمان موسس نخستین هنرستان هوانوردی جنوب کشور شد که تاکنون ادامه دارد. راه اندازی مجتمع اموزشی فرهنگی احسان را سه سال و بعداً هم دو سال دیگر عهده دار شد و هشت سال مجتمع سپهر معرفت خیابان ارم را در کارنامه خدمتی خود ثبت کرد. کارافرین نمونه آموزش و پرورش و چهره ماندگار فرهنگی استان فارس در سال ۱۳۹۲ مدرس نمونه هم شد.

فاضل چندین کتاب را تنها یا با اساتید دانشگاه در زمینه روانشناسی و تعلیم و تربیت ترجمه کرد و بیش از ۲۰۰ پایان نامه کارشناسی ارشد را راهنمایی و یا مشاور و داور بوده است. کتاب روانپزشکی کودکان و نوجوانان (ترجمه) با علی کریمی درباره اختلالات شایع دوران کودکی و نوجوانی، کتاب‌های تیزهوشان ناموق،، تیزهوشان در مدارس عادی، تفاوتهای فردی با علی کریمی و…، کتاب مشاوره در درمان سوء مواد مخدر با همکاری اساتید دانشکاه و…از دیگر تالیفات این استاد برجسته تعلیم و تربیت است.

وی هنوز هم بطور فعال در خدمت آموزش و پرورش فارس است و ۱۷ سال عضو شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان بوده و اکنون در مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی پویش مشغول به کار است. فاضل صدها مورد سخنرانی و برنامه های رادیویی و تلویزیونی در زمینه های مختلف داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها