سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
آیین رونمایی از کتاب «شب چلگی یلدا» برگزار شد

خراسان‌رضوی - آیین رونمایی از کتاب «شب چلگی یلدا» به قلم زری ابو، نویسنده و طنزپرداز مشهدی عصر امروز در سالن جلسات کتابخانه مرکزی امام‌خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، آیین رونمایی از کتاب «شب چلگی یلدا» به قلم زری ابو، نویسنده و طنزپرداز مشهدی عصر امروز با حضور نویسنده اثر، جمعی از اهالی رسانه و دوست‌داران کتاب و ادبیات در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی امام‌خمینی (ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست زری ابو گفت: «شب چلگی یلدا» در ۳۸ فصل در قالب طنز اجتماعی نگاشته شده و به تفاوت بین‌نسل‌ها و همینطور دغدغه‌ی نسل‌های مختلف می‌پردازد.

این روزنامه‌نگار گفت: معضلات اجتماعی مختلف نظیرِ زندگی افرادِ تازه به دوران رسیده، اختلاف سلیقه‌ها، چشم و هم چشمی‌ها و بسیاری از مشکلات امروز خانواده‌ها در این کتاب با زبان طنز بیان می‌شود.

زری ابو ادامه داد: زاویه دید در این کتاب اول شخص است و زندگی دو خانواده به موازات یکدیگر در این کتاب به تصویر کشیده می‌شود، سعی کردم با چاشنی طنز از تلخی برخی موضوعات در این کتاب کم کنم.

ابو گفت: در ایام کرونا حدود یک سال را به تحقیق درباره اصلاحات و کلماتِ نسل جدید پرداختم از سویی بسیاری از معضلات اجتماعی مطرح شده در این کتاب هم نیازمند تحقیق و بررسی بودند و ایام کرونا بهترین زمان برای این تحقیق بود.

او در پاسخ به این سئوال که آیا در نوشتن این کتاب از زبان خاصی استفاده کرده یا نه می گوید: من سعی کردم از زبانی استفاده کنم که نسل جدید با آن سر و کار دارد. شاید این کتاب جزو معدود کتاب‌هایی باشد که اصطلاحات عامیانه و روزمره نسل جدید را در خود جای داده است. وقتی می‌خواهیم نسلی را نشان دهیم که با نسل قبلش تفاوت زیادی دارد، باید این تفاوت را پررنگ نشان دهیم.

ماندانا افشارها، گوینده و مدرس دانشگاه نیز در این نشست گفت: بعد از خوانش این کتاب، نویسنده را تحسین کردم چراکه فرهنگ جاری در جامعه و نوع ادبیاتی که امروز در جامعه‌ی ما رواج دارد در این کتاب به بهترین شکل به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: این کتاب جسارت این نویسنده را نشان می‌دهد، هر اثری که خلق می‌شود، به نویسنده کمک می‌کند تا قدم‌های بعدی را شجاعانه‌تر بردارد و شجاعت این نویسنده ستودنی است. این کتاب واژه‌هایی هم دارد نظیر «اولیا مخدره» که شاید سال‌هاست از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. مشخصاً در دهه‌های مختلف واژگان ما تغییر می‌کنند چراکه فرد بر جامعه و جامعه بر فرد تاثیر می‌گذارد.

افشارها بیان کرد: شاید اگر مادربزرگ‌های‌مان امروز کنار نسل جدید بنشینند، بسیاری از صحبت‌های آنان را متوجه نشوند. به عنوان مثال بچه ها به جای چاپلوسی از عبارت «چای شیرین» استفاده می‌کنند، یا در طول روز بارها از «کف کردن»، «کراش»، «خفن»، «داف» و… استفاده می‌کنند.

این مدرس دانشگاه گفت: خوانش این کتاب ما را در بخش‌هایی به گذشته‌مان برمی‌گرداند و گاهی ما را به نسل جدید نزدیک می‌کند.

این کتاب در ۵۰۰ نسخه، ۳۷۸ صفحه، قطع رقعی و توسط انتشارات مهراندیش روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها