دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
کتاب «رجال‌زادگی» منتشر شد

کتاب «رجال‌زادگی: زمینه‌ها، عوامل و راهبردهای پیشگیری» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رجال‌زادگی: زمینه‌ها، عوامل و راهبردهای پیشگیری» اثر علی ذوعلم و محسن ردادی در سه بخش «میزگردها»، «مقاله‌ها» و «گفت‌وگو و یادداشت‌ها» مسائل و موضوعات مختلفی درباره پدیده رجال‌زادگی را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

«آقازاده مثبت: آقازادگی منفی»، «آموزش، شفاف‌سازی، پاسخگویی»، «مبارزه با فساد»، «بزرگ‌زادگان: بررسی مبانی و ماهیت»، «بررسی رجال‌زادگی در ایران»، «عوامل پیدایش و رشد آقازادگی»، «رسوب تاریخی در لایه‌های اجتماعی»، «الیگارشی فرزندان اریستوکرات‌ها» و «از عشق بگو که عشق دامست» از جمله سرفصل‌هایی است که در کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

بر اساس آنچه در مقدمه آمده این کتاب رجال‌زادگی را به عنوان یکی از آفات و آسیب‌های پنهان و آشکار چهار دهه گذشته نظام جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار داده است و با رویکردی اصلاح‌گرایانه و علاج‌جویانه به تحقیق و مطالعه پیرامون آن پرداخته است. کتاب «رجال‌زادگی: زمینه‌ها، عوامل و راهبردهای پیشگیری» حاصل تحقیقات ۳ ساله پژوهشگاه حول این موضوع است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «رجال‌زادگی یک عارضه است، زیرا بر اثر خلاء‌ها و کاستی‌های اخلاقی در میان برخی رجال شکل می‌گیرد و ریشه اساسی آن، نگرش‌های نادرست اجتماعی و رفتارهای تبعیض‌آمیز و یا اشرافی‌گرایانه‌ای است که در طول صدها سال به تدریج شکل گرفته و در ذهنیت و عمل جامعه رسوب کرده است. این عارضه همچون سایر عارضه‌ها به مثابه یک بیماری اجتماعی ناشی از ضعف بنیه فرهنگی و کژی‌ها و سستی‌های مزمن اجتماعی است».

کتاب «رجال‌زادگی: زمینه‌ها، عوامل و راهبردهای پیشگیری» توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ۲۳۴ صفحه و به قیمت ۱۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها