سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
پیکر پروانه معصومی در رشت تشییع شد/ استاندار: یادمان معصومی در تالار مرکزی رشت نصب می‌شود

گیلان- پیکر هنرمند فقید پروانه معصومی از باغ رضوان به مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیای رشت منتقل و با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، هنرمندان و هواداران و علاقمندان وی در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا رشت تشییع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، در این مراسم که صبح امروز سه‌شنبه (۷ آذرماه ۱۴۰۲) به‌دلیل بارش باران، در مجتمع خاتم الانبیا رشت برگزار شد، شخصیت‌هایی همچون اسدالله عباسی استاندار گیلان حضور داشتند.

یادمان پروانه معصومی در تالار مرکزی رشت نصب می‌شود

استاندار گیلان با عرض تسلیت به خانواده ایشان و مردم گفت: خانم پروانه معصومی الگویی برای مادران نسبت به فرزندان‌شان بودند.

اسدالله عباسی افزود: ایشان سالیان سال مهمان ما بودند و عاشقانه در کنار مردم زندگی کردند و اگرچه از نزدیک توفیق دیدار ایشان را نداشتم اما مستندی که شب گذشته پخش شد نشان می‌داد که وی در کوچه‌ها و خیابان‌ها به‌دنبال خانواده شهدا می‌گشت تا از آنها دلجویی کند و این نشان‌دهنده عاقبت بخیر ایشان است.

وی تصریح کرد: بانو پروانه معصومی همواره در مراسم شهدا در شهرستان‌های مختلف شرکت می‌کرد.

وی با بیان اینکه بسیار تمایل داشتم که مزار ایشان در گیلان باشد، گفت: اگر چه ایشان در مزار خانوادگی به خاک سپرده می‌شوند اما یادمان پروانه معصومی در تالار مرکزی رشت که متعلق به هنرمندان است، نصب می‌شود تا یاد و خاطره وی همواره زنده بماند.

پروانه معصومی، متولد ۱۱ اسفند ماه ۱۳۲۳ بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. او نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم بی‌تا نقش کوتاهی گرفت و سال بعد در رگبار ساختهٔ بهرام بیضایی نقش اول زن را بازی کرد.

معصومی برای نقش‌آفرینی در گل‌های داوودی (۱۳۶۳)، جهیزیه‌ای برای رباب و شکوه زندگی (هر دو در ۱۳۶۶) برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد. سریال‌های امام علی (ع)، مینو، یوسف پیامبر، تا صبح، نشانی، باران عشق، مثل هیچکس، پلیس جوان، دریایی‌ها، ملکوت و کوچک جنگلی از جمله فیلم‌ها و سریال‌های بود که پروانه معصومی در آنها ایفای نقش کرده بود.

فرزند پروانه معصومی: امروز مردم با خضوع عشق پاسخ احترام مادرم را دادند

همچنین فرزند پروانه معصومی در مراسم تشییع پیکر آن مرحوم در رشت گفت: مادرم در زندگی شخصی و هم در زندگی هنری خود همواره به دیده احترام مردم را می‌نگریست و او که از میان ما رفت مردم با خضوع عشق پاسخ احترام او را دادند و این سرمایه لایتناهی هنرمندی از جنس مردم است.

سید نیما معصوم افزود: پروانه معصومی بانوی آرامش سینما شناخته می‌شود و بیش از دو دهه گیلان را برگزید چرا که عاشق مردم و طبیعت گیلان بود.

وی ادامه داد: من به عنوان فرزند آن مرحوم قدردان این اسطوره هستم و مادرم نیز در زندگی شخصی و هم در زندگی هنری خود همواره به دیده احترام مردم را می‌نگریست و او که از میان ما رفت مردم با خضوع عشق پاسخ احترام او را دادند و این سرمایه لایتناهی هنرمندی از جنس مردم است.

وی اضافه کرد: قدردانی خاضعانه از مردم گیلان و فضای فرهنگی و هنری دارم و این زنجیره ارتباط مادرم با گیلان را تحکیم می بخشد و تسلای روح او خواهد بود.

محمد پورجعفری یکی از هنرمندان گیلانی در حوزه تیاتر و سینما نیز در این مراسم گفت: خبر درگذشت بانوی مهربان ما را متاثر و اندوهگین کرد و این هنرمند محبوب عاشق گیلان بود.

وی افزود: خانم معصومی یک هنرمند مردمی بود که سال‌ها در دل مردم زندگی می‌کرد؛ قصد داشتیم برای ایشان شکرانه حضور بگیریم اما همیشه دیر می‌شود.

وی با بیان اینکه این بانو دغدغه روستاییان را داشت، گفت: ایشان به تلویزیون نقد داشت که برنامه‌های مربوط به مردم روستاها در تلویزیون خیلی کم پخش می‌شود در حالی که آنها بسیار از تلویزیون تاثیر پذیرند.

نسرین بابایی هنرمند دیگر گیلانی گفت: ما اساتید و پیشکسوتان زیادی را از دست می‌دهیم؛ راه هنر راه بسیار دشوار و طاقت فرساست و راه هنر راه شریفی است و شریف بودن کار بسیار سختی است.

وی ادامه داد: خانم پروانه معصومی همراه و هماهنگ با مردم بود و می‌گفت من هنرمند نیستم و هنرمند، مردمی هستند که در این مزارع کار می‌کنند.

انوش ماسوله یکی از پیشکسوتان عرصه هنر در این مراسم گفت: عزیزان پیرامون شخصیتی فرهیخته صحبت کردم که امروز در میان ما نیست.

وی خطاب به فرزند پروانه معصومی گفت خواهرزاده عزیزم به شرافت هنریم قسم می‌خورم که پروانه معصومی هیچ حاشیه هنری نداشت و بسیار شریف و پاک بود.

مراسم تشییع پروانه معصومی در تهران فردا چهارشنبه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    خدا رحمت‌شون کنه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط