دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
قالیبافی یکی از ماندگارترین هنرها از دوران‌ کهن است

ایلام- نویسنده و ایلام‌پژوه پیشکسوت گفت: هنر قالیبافی، یکی از ماندگارترین هنرها از دوران‌ کهن تا به امروز است.

صیدمحمد درخشنده، ایلام‌پژوه و محقق پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: هنر قالیبافی یکی از ماندگارترین هنرها از دوران کهن تا امروز است که نشان از دقت و توجّه این اقوام در پهن دشت کشورعزیزمان ایران دارد که از نیاکان ما به یادگار مانده است.

مؤلف کتاب کتاب «فرهنگ ازدواج در ایلام» ادامه داد: فرش‌های دستباف ایرانی در انواع و اقسام گوناگون و ابعاد متنوع و نیز نوع نخ که شامل ابریشم، چله ابریشم، کُرک و پشم و… است که ارزش و اهمیت این محصول سنتی دست‌بافت را دو چندان کرده است.

مؤلف کتاب «گذری بر زندگی اقوام کوچ‌نشین ایران» ادامه داد: هنر قالیبافی یکی از شاهکارهای بدیع در تاریخ کشورمان است که از دیرباز سوابقی طولانی در میان اقوام ایرانی داشته است.

وی تصریح کرد: این هنر، در واقع خلق آثاری است از دست‌بافته‌ها که نمونه‌های بارز آن قالی دستباف ایرانی است که هر نقش آن نشان از هنر و ظرافت دستان هنرمندانی است که با رشته‌ها و گره‌هایی از نخ، توانسته‌اند دنیایی از زیبایی‌هایی را خلق کنند که نظیرش در هیچ جای دیگر نیست.

مؤلف کتاب «باورها در فرهنگ مردم ایلام» ادامه داد: آنچه که غیر از نقش تار و پود در قالی مورد توجّه است، رنگ نقش‌ها و زیبایی‌های آن در وجود این تار و پود است که همچنان ماندگار بوده و دوام آن را چند برابر کرده است.

مولف برگزیده استان در سال های ۱۴۰۲و ۱۴۰۱ ادامه داد: تکامل نقش‌ها، نوع بافت قالی و نمونه‌های گوناگون آن در طی دوران تاریخی سبب شده تا قالی ایرانی شهرت برتری در سطح جهان تا به امروز داشته باشد.

وی با اشاره به تالیف و انتشار کتاب «هنر قالی‌بافی در ایران (با تاکید بر شناخت این حرفه در ایلام)» تصریح کرد: با توجّه به غنای فرهنگی و تاریخی کشورمان در راستای بافت قالی دستباف، که قریب به اتفاق جامعه زنان ایلی، عشایری و شهری در آن دخیل هستند و هر نقطه این دیار، لبریز از هنرمندان و هنردوستان صنعت قالی دست‌بافت است، در بخش‌هایی از این کتاب علاوه بر اشاراتی بر هنر قالیبافی در ایران، برشناخت این حرفه در استان ایلام تأکید شده است.

وی تصریح کرد: این امر نشان از هنر و پشتکار زنان قالیباف ایلامی دارد که با این هنر و صنعت ارزشمند تأثیر بسزایی بر اقتصاد خانواده‌ها داشته است.

به گزارش ایبنا؛ نشر درخشنده، کتاب «هنر قالیبافی در ایران (با تأکید بر شناخت این حرفه در ایلام)» تالیف صیدمحمد ‫درخشنده، را در ۱۴۴ صفحه، به قیمت ۸۵ هزارتومان در نوبت اول سال ۱۴۰۲ چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها