پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۳
صحنه بوی خون گرفته

در این گزارش به چهار تئاتر اقتباسی حاضر در صحنه‌ پرداخته‌ایم و بازیگران و داستان آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در روزهای اخیر تئاترهای اقتباسی بسیاری بر صحنه‌های تهران در حال اجرا هستند. هر یک از آن‌ها با داستانی متفاوت و روایتی خاص، رنگ و لعابی نو به هنر نمایش می‌دهند. در این گزارش به چهار تئاتر اقتباسی پرداخته‌ایم و بازیگران و داستان آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

زندگی زناشویی مثل مشارکت دو قاتل!

فروش بلیت نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری» آغاز شده است. این نمایش به کارگردانی افشین قاسمی بر اساس نمایشنامه «خرده جنایت‌های زن و شوهری» اریک امانوئل اشمیت ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

خرده جنایت‌های زن و شوهری، مجموعه داستان‌های کوتاه مزخرف. بس که نظریه‌هاش بدبینانه است. در این کتاب زندگی زناشویی را مثل مشارکت دو قاتل معرفی می‌کنم، چرا؟ برای این‌که از همان اول، تنها چیزی که باعث می‌شود یک زن و مرد با هم باشند، خشونت است.

ماهرخ سالاری، سامان علیزاده و افشین قاسمی بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به حنا شریف‌پور طراح لباس و دکور، سونیا هادیگل طراح پوستر و سامان علیزاده تیزر اشاره کرد.

نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری» از ۱ تا ۳۰ آذر در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی روی صحنه می‌رود.

درختی که در صد سالگی آتش گرفت

فروش بلیت نمایش «ول» آغاز شده است. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سید اشرف طباطبایی بر اساس افسانه‌های کهن ایرانی ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

مردم محلی می‌گویند: درخت «وُل» صدساله که می‌شود؛ می‌سوزد. آن‌ها بر این باورند که درخت «وُل» در اولین جمعه صدسالگی، خودش گر گرفته و می‌سوزد و از خاکستر باقیمانده آن، نهالی تازه می‌روید، رشد می‌کند و وُل می شود.

وُل یا کاج کوهی، نام درختی است که از رشته کوه‌های زاگرس به عنوان زادگاه اصلی آن یاد می‌شود.
این درخت از خانواده برگ سوزنی‌هاست که بیشتر میل بزیستن در بلندی‌ها دارد.
این درخت هرچه کهنسال‌تر و تنومندتر می‌شود، باد بیشتری در شاخ و برگش می‌پیچد و بخاطر ترکیب خاص شیره آن و اصطکاک و سائیدگی شاخه‌های قطورش، ناگهان آتش گرفته و می‌سوزد.
از ریشه بجامانده آن در خاک، نهال دیگری سر بر می‌آورد و بزرگ می‌شود.

ابراهیم ابراهیمی و سمیرا حبیبی‌نژاد بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به محسن آوری طراح صحنه و لباس، غلامرضا لاهوتی‌نژاد موسیقی، همتا رستمی منشی صحنه، رزا زاچکانی عکاس و هلیا خلج‌زاده طراح پرفورمنس اشاره کرد.

نمایش «ول» از ۱۴ آبان تا ۳۰ آذر در برج آزادی روی صحنه است.

دست سرنوشت چه چیزی رقم زده؟ بازگشت یا خوابی ابدی؟

فروش بلیت نمایش «مهمانسرای دو دنیا» آغاز شده است. این نمایش به نویسندگی اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی صابر کریمی بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

«مهمانسرای دو دنیا» فضایی بین مرگ و زندگی را خلق می‌کند، انسان‌هایی که به دلایل مختلف به اغما رفته‌اند به این مهمانسرا وارد می‌شوند. آن‌ها باید در این مکان منتظر بمانند تا تکلیف سرنوشت شان مشخص شود.

بابک نوری، آرام نیک بین، مهدی کازرانی، مریم زارعی، فرناز رحمانی و صابر کریمی بازیگران و حسین تفرشیان و آیدا حاجی ایالویی بازیگران صامت این نمایش هستند.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به مهسا جمالی طراح لباس، صابر کریمی طراح صحنه، فرشاد نصیری طراح نور، ایرج اردلان آهنگساز، سولماز جانجان طراح گریم، درنا معتمدی عکاس و شیدا موحدی طراح پوستر اشاره کرد.

نمایش «مهمانسرای دو دنیا» از ۲۱ آبان تا ۱۲ آذر در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است.

دو نمایشنامه در یک نمایش!

فروش بلیت نمایش «اتاقی در هتل» آغاز شده است. این نمایش به نویسندگی نیل سایمون و کارگردانی مونا فرجاد بر اساس دو نمایشنامه «اتاقی در هتل کالیفرنیا» و «اتاقی در هتل لندن» ساخته شده است.

مسعود میرزاد، روژانو ارجمند و مونا فرجاد بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به آذر نجیبی طراح لباس، حمید جلالی طراح نور، ویلیام نیری آهنگساز، ندا محسنی طراح صدا، سینا افشار طراح گرافیک، حسین خدارتی عکاس، مسعود رنجبر شیرازی ساخت دکور، حامد مظفری مدیر صحنه و سید محمدامین حسینی مدیر پروژه اشاره کرد.

نمایش «اتاقی در هتل» از ۱۷ آبان تا ۱۷ آذر در ایرانشهر روی صحنه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها