یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
تاریخ مطبوعات تاریخ جامع یک عصر است/آذربایجان پرچمدار آزادی‌خواهی و مطبوعات آزاد در کشور

آذربایجان شرقی- نویسنده مجموعه کتاب‌های تاریخ مطبوعات آذربایجان گفت: تاریخ مطبوعات به تنهایی تمام جنبه های تاریخ یک جامعه را در خود جای داده و تاریخ جامع یک عصر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، محمد عزیزی راد در سرای اندیشه سالن شهریار نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز اظهار داشت: تاریخ ایران به ویژه در ۲۰۰ سال اخیر بدون تاریخ آذربایجان ناقص است.

وی با بیان اینکه مطبوعات از مصادیق تمدن نوین بشر محسوب می شوند، گفت: با توجه به اینکه آذربایجان دروازه تحولات ایران به ویژه در تاریخ معاصر است، حق بزرگی بر گردن تاریخ مطبوعات دارد.

عزیزی راد با اشاره به نگارش و انتشار سومین دوره از کتاب تاریخ مطبوعات از ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ تا ۲۵ تیرماه ۱۲۸۸ تصریح کرد: در این دوره از تاریخ معاصر، تبریز و آذربایجان پرچمدار آزادی خواهی و مطبوعات آزاد در کشور است.

وی با اشاره به انتشار ۳۴ عنوان نشریه طی سه سال در آذربایجان اظهار داشت: این دوره تنها مقطعی است که تعداد نشریات یک منطقه از ایران از کل مطبوعات تهران پیشی گرفته است.

عزیزی راد با بیان اینکه تاریخ مطبوعات، تاریخ همه چیز است، گفت: بررسی و تحلیل مطبوعات یک عصر می تواند تصویر جامعی از تمام شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن جامعه را ارائه دهد.

این روزنامه نگار باسابقه تبریزی، روزنامه انجمن در آذربایجان را زبان گویای ملت ایران در آن عصر خواند و گفت: انجمن در این برهه به تنهایی شناسنامه مطبوعات ایران است.

عزیزی راد بیان کرد: حتی در دوران استبداد صغیر که هیچ روزنامه ای در کشور منتشر نمی شد، گروه روزنامه انجمن با انتشار نشریه ناله ملت، پرچم آزادیخواهی و استبدادستیزی را از تبریز برافراشته نگه داشتند.

وی، شرایط آن دوران و اقبال عمومی به نشریات را غیرقابل باور دانست و افزود: در عصری که تبریز ۲۸۰ هزار نفر جمعیت داشته و فقط ۵ درصد مردم باسواد بودند، وجود نشریاتی مانند انجمن با پنج هزار تیراژ و نفوذ در بین مردم عجیب است.

این پژوهشگر تاریخ مطبوعات آذربایجان همچنین با بیان اینکه در آن دوره مرزهای سیاسی چندان محلی از اعراب نداشته و مرزهای فرهنگی ایران از دهلی تا تفلیس را در بر می گرفت، ادامه داد: برای همین نیز قیمت مطبوعات این دوره علاوه بر بهای پول رایج ایران، به قیمت پول رایج کشورهای هدف فروخته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط