یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
خواستار واگذاری تمامی کتابخانه‌های اصفهان به نهاد کتابخانه‌ها هستیم/ افتتاح اولین کتابخانه سیار در استان

اصفهان - در آستانه هفته کتاب، نشست خبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با اصحاب رسانه صبح یکشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در ابتدای این نشست، با بیان اینکه در استان اصفهان ۲۱۳ کتابخانه تحت پوشش نهاد کتابخانه‌ها در حال فعالیت است، گفت: کتابخانه لتهر در کاشان که منطقه‌ای محروم و آسیب‌پذیر است، آماده بهره‌برداری است. کارهای عمرانی این کتابخانه طی سال‌های متمادی به پایان نرسیده بود و بنده در طول مدت مسئولیتم، چند بار در محل این کتابخانه برای پیگیری کارها حضور یافتم.

اولویت‌بندی پروژه‌ها به دلیل محدودیت اعتبارات

علی شاه‌نظری اضافه کرد: کتابخانه دیگری که در هفته کتاب افتتاح خواهد شد، کتابخانه شهدای بهاران در شهر بهاران شهرستان فلاورجان است. این کتابخانه در حال حاضر در حال خدمت‌رسانی به مردم است؛ اما هنوز به‌طور رسمی افتتاح نشده که پنجشنبه همزمان با هفته کتاب، با حضور استاندار افتتاح خواهد شد.

شاه‌نظری در خصوص دیگر پروژه‌های عمرانی سطح استان بیان کرد: ۱۵ پروژه عمرانی کتابخانه‌ای در سطح استان داریم که در حال احداث و تکمیل است. امسال نسبت به سال‌های گذشته بودجه‌های خوبی از طرف فرمانداری‌ها به احداث کتابخانه‌ها اختصاص داده شد. کتابخانه مرکزی نایین و کتابخانه مرکزی شهرستان فریدون‌شهر پروژه‌های بزرگی هستند که پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند.

وی افزود: به دلیل محدودیت اعتبارات، پروژه‌ها را اولویت‌بندی کرده‌ایم. برای مثال، در غرب استان، کتابخانه فریدون‌شهر را برای امسال در اولویت قرار قرار داده‌ایم و در سال آینده، کتابخانه داران را در اولویت تکمیل خواهیم گذاشت.

رشد ۲۲ درصدی در تعداد مراجعه‌کنندگان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان به سراغ آمار و ارقام مربوط به فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان رفت و اظهار کرد: طی شش‌ماهه اول امسال، ۳میلیون و ۵۸۳ هزار و ۲۷۸ نسخه کتاب در کتابخانه‌های نهادی ۷۹۱ هزار و ۱۱۰ نسخه در کتابخانه‌های مشارکتی در دسترس اعضاست. مجموع این آمار معادل ۴ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۳۸۸ نسخه است.

شاه‌نظری با اشاره به اینکه از مجموع ۲۹۳ کتابخانه در استان اصفهان ،۲۱۳ کتابخانه متعلق به نهاد و ۸۰ کتابخانه مشارکتی در حال خدمت‌رسانی هستند، در خصوص تعداد اعضای فعال این مراکز عنوان کرد: مجموع اعضا ۱۶۱ هزار و ۷۶۵ عضو در کل کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی استان است که به تفکیک، تعداد اعضای فعال در کتابخانه‌های نهادی ۱۴۲ هزار و ۴۱۴ عضو و در کتابخانه‌های مشارکتی ۱۹ هزار و ۳۵۱ عضو است.

او بیان کرد: در شش‌ماهه اول امسال، به کتابخانه‌های نهادی یک‌میلیون و ۲۶۳ هزار و ۶۶۴ نفر و به کتابخانه‌های مشارکتی ۳۳۶ هزار و ۷۸۹ نفر و مجموعاً یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار و ۴۵۳ نفر مراجعه کرده‌اند.

او مجموع زیربنای کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی را ۱۰۵ هزار و ۷۷۰ متر مربع عنوان کرد و در خصوص آمار کتب به امانت برده‌شده توسط اعضا گفت: تعداد کل کتب به امانت برده‌شده در کتابخانه‌های نهادی در شش‌ماهه اول امسال، یک‌میلیون و ۲۴۴ هزار و ۴۲۹ نسخه و در کتابخانه‌های مشارکتی ۳۰۵ هزار و ۸۶۷ نسخه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان آمار سال جاری را با سال گذشته مقایسه کرد و گفت: در تعداد دریافت نسخه‌های کتاب نسبت به شش ماه دوم سال گذشته و در تعداد اعضا دو درصد رشد داشته‌ایم. تعداد مراجعه‌کنندگان نیز با رشد ۲۲ درصدی روبه‌رو بوده است. تعداد کتابخانه‌ها یک درصد رشد، زیربنا دو درصد و تعداد کل منابعی که به امانت برده شده، ۷ درصد رشد داشته است.

شاه‌نظری پس از بیان این آمار بیان کرد: نگاه ما در کتابخانه‌های نهاد نگاه کمی صرف نیست و نگاه کیفی هم لازمه کار ماست.

وی افزود: در نهاد کتابخانه‌های عمومی سامانه‌ای به نام «سامان» در دسترس اعضاست که اطلاعات تخصصی و منابع کل کتابخانه‌های کشور را در اختیار داشته و خروجی‌های متنوع و کاربردی برای تحلیل دارد.

«سامان» در دسترس مردم برای عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان نیز در این نشست درباره سامانه «سامان» گفت: سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی به نام سامان، مدیریت یکپارچه ۲۷۰۰ کتابخانه عمومی را در سراسر کشور و اطلاعات ۵۰ میلیون جلد کتاب موجود در کتابخانه‌های کل کشور را در خود دارد. عضویت در این سامانه مساوی با عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور است. همچنین، اطلاعات جزئی مربوط به مکان جغرافیایی و گروه سنی و ده رده‌بندی دیویی در این سامانه مشخص است. آمار این سامانه به صورت شهرستانی و ملی و منطقه‌ای با جزییات احصا می‌شود. طبق اطلاعات این سامانه، علوم کاربردی، روانشناسی، رمان و ادبیات و دین حوزه‌های موردعلاقه مردم است.

کتابخانه‌های عمومی اصفهان، محروم همیشگی از دریافت نیم‌درصد شهرداری‌ها

علی شاه‌نظری همچنین درباره تکلیف شهرداری‌ها در قبال کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: طبق قانون، شهرداری‌های همه شهرها مکلف‌اند نیم درصد از درآمدهایشان را که شامل بخشی از ردیف‌های درآمدی است، به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر یا شهرستان واریز کنند. این واریز نیم‌درصدی در تاریخ کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان تا کنون اتفاق نیفتاده است؛ اما در شهرستان‌های دیگر این نیم درصد یا کمتر از آن پرداخت شده است و بعضی از شهرداری‌ها هم بیش از نیم درصد واریز کرده‌اند.

وی افزود: در قانون اولیه نیم درصد کل درآمدهای شهرداری ذکر است. بودجه امسال شهرداری ۲۳ هزار میلیارد تومان بود و این میزان از درآمد شهرداری عدد بسیار چشمگیری است؛ اما به دلایل نامعلوم بعضی از ردیف‌های درآمدی را از این نیم درصد استثنا کردند. معتقدیم حتی اگر بعضی از ردیف‌ها هم شامل بودجه نشود، باز هم عدد چشمگیری است. طبق قانونی که تصویب شده، نهاد کتابخانه‌های کشور این عدد را از محل توافق‌شده، یعنی خزانه، برداشت و صرف حقوق و مزایای اعضای نهاد می‌کند. شهرداری اصفهان نیز معتقد است که این پول را خرج کتابخانه‌های خودش می‌کند.

شاه‌نظری گفت: اخیراً جلسه‌ای با شهردار منطقه یک اصفهان داشتیم که جلسات خوبی بوده است. اگر این جلسات تداوم یابد، این موضوع به نتیجه می‌رسد.

مذاکرات برای واگذاری کتابخانه‌ها به نهاد در جریان است

شاه‌نظری اضافه کرد: شهرداری اصفهان کتابخانه‌های زیادی را تحت پوشش دارد و اصفهان از شهرهایی است که کتابخانه‌های متعددی دارد. از چند سال پیش، مذاکراتی در حوزه واگذاری کتابخانه‌های شهرداری به نهاد کتابخانه‌ها شروع شده و الان هم در حال پیگیری است. اگر این کار به نتیجه برسد، قطعاً به نفع مردم خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان اظهار کرد: شهر اصفهان مرکز استان با دومیلیون نفر جمعیت است؛ ولی از لحاظ استانداردهای نهاد، کتابخانه‌هایش خیلی ضعیف است. به همین دلیل، تمایل داریم کل کتابخانه‌ها به نهاد واگذار شود. بهره‌وری کتابخانه‌های شهرداری بسیار پایین است و این را در بازدیدهای میدانی دیده‌ایم.

او در پایان خبر خوشی به اصحاب رسانه داد و گفت: نهاد کتابخانه‌ها برای واگذاری ۳۰ کتابخانه تأیید اولیه را از شهرداری دریافت کرده و نیاز به تأیید نهایی دارد. با واگذاری این کتابخانه‌ها تحول بسیار بزرگ و مثبتی در شهر رخ خواهد داد.

آینده خواندنی است

در ادامه امیر هلاکویی درباره راه‌های تأمین کتاب توضیح داد: اداره کل نهاد کتابخانه‌ها توسط کارگروه‌های تأمین کتاب، منابعش را تأمین می‌کند. همچنین در جشنواره «کتاب بهار دانایی» طرح نذر کتاب را در خود دارد که در این طرح، ۸۰۰ هزار کتاب به صورت رایگان توسط مردم به کتابخانه‌ها راه پیدا کرد.

او ضمن اشاره به اینکه شعار سی و یکمین دوره هفته کتاب «آینده خواندنی است» بوده، به تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در اصفهان برای هفته کتاب پرداخت و گفت: در هفته کتاب استان اصفهان ۱۵۰۰ برنامه در سه سطح منطقه‌ای، استانی و ملی برگزار می‌شود.

وی، طرح بخشودگی جرایم دیرکرد به شرط بازگشت کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان؛ عضویت رایگان در کتابخانه‌ها از ۲۳ تا ۲۵ آبان؛ پویش «کتاب خون» با همکاری سازمان انتقال خون توسط فعالان نهاد؛ قصه‌گویی درباره فلسطین در کتابخانه‌های منتخب؛ بزرگداشت استانی هفته کتاب و تجلیل از خادمان کتاب یک سال گذشته که اصلی‌ترین برنامه نهاد است و ۲۸ آبان در فرمانداری شاهین‌شهر برگزار می‌شود؛ «کتابخانه‌ای به وسعت یک شهر» طرحی است که از المان‌های مرتبط با کتاب رونمایی می‌شود؛ ویژه‌برنامه برای نابینایان؛ جشنواره ایده‌های برتر در ترویج فرهنگ کتابخوانی؛ اختتامیه دومین جشنواره هدهد سفید و اهدای نشان برتر؛ انتشار فراخوان دومین جشنواره کتابخوان و رسانه؛ طرح کتابت قرآن کریم توسط کودکان و نوجوانان در هفته کتاب؛ انتشار اولین جشنواره سرود با موضوع کتاب، کتابخوانی، کتابدار و کتابخانه؛ زنگ کتاب در مدارس با همکاری آموزش و پرورش به صورت نمادین؛ مسابقه کتابخوانی طوفان الاقصی؛ جُنگ کتاب در کتابخانه‌های عمومی؛ طرح سفیر کتاب با همکاری آموزش و پرورش که از هفته کتاب آغاز می‌شود و در فاز دوم به این طرح می‌پیوندند؛ دو ویژه‌برنامه برای زندانیان را از برنامه های این هفته برشمرد.

علی شاه‌نظری نیز در پایان گفت: در هفته کتاب، کتابخانه سیار در شهرضا شامل دو اتوبوس راه‌اندازی می‌شود که این اولین کتابخانه سیار استان است و از آن برای دیگر روستاها نیز استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها