یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
بزرگداشت زهره زرشناس، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی

بزرگداشت زهره زرشناس، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی با همکاری انجمن ایران شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفتصدودومین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت زهره زرشناس و رونمایی از ویژه‌نامه نشریه فروهر اختصاص یافت.

این نشست ساعت ۱۷ یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، تالار فردوسی برگزار می‌شود.

این نشست با همکاری انجمن ایران شناسی، انتشاران فروهر و خانه اندیشمندان علوم انسانی در ساعت ۱۷ یکشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۲ با سخنرانی ژاله آموزگار، مهدی گلشنی، کتایون مزداپور، فریبا افکاری، فرزانه گشتاسب و علی دهباشی، همراه با پیام‌هایی از کلاوس پدرسن، الن گیوناشویلی و ماتئو کمپارتی، در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. همچنین در این برنامه، از ویژه‌نامه نشریه فروهر با حضور پدرام سروش‌پور و راضیه موسوی‌خو رونمایی خواهد شد.

دکتر زهره زرشناس ۱۹ آذر ۱۳۳۰ در تهران چشم به جهان گشود. پس از دریافت مدرک فوق‌لیسانس فرهنگ و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران، در سال ۱۳۵۷ با کسب رتبه‌ی اول در کنکور دانشگاه تهران در دوره‌ی دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی به تحصیل پرداخت و از همان سال عضو هیات علمی فرهنگستان زبان ایران و استادیار موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی؛ و دانشیار، استاد، عضو هیأت ممیزه، رییس پژوهشکده زبان‌شناسی و مدیر گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، و از سال ۱۳۸۴ مدیر گروه ایران‌شناسی در بنیاد ایران‌شناسی بوده است. وی از سال ۱۳۶۸ تا کنون به تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در پژوهشگاه علوم انسانی، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) و بنیاد ایران‌شناسی اشتغال و راهنمایی بیش از ۲۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا را بر عهده داشته است.

زرشناس در سال ۱۳۸۰ موفق به کسب درجه‌ی استادی (پروفسوری) شده و عضو چندین نهاد علمی ایرانی و خارجی مانند انجمن ایران‌شناسان اروپا (SIE)، انجمن مطالعات ایرانی (AIS)، انجمن بین‌المللی پژوهش در قصه‌های عامیانه (ISFNR)، شورای عالی واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای علمی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، شورای علمی آکادمی المپیک، انجمن زبان‌شناسی، عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن ایران‌شناسی ایران است. وی همچنین سردبیر دوفصلنامه علمی پژوهشی زبان‌شناخت و دوفصلنامه مطالعات فرهنگ و هنر آسیا، و عضو هیات تحریریه چند مجله علمی ایرانی و بین‌المللی است و در سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در حوزه علوم انسانی انتخاب شد.

از زرشناس تا کنون ۱۷ کتاب به‌گونه تالیف، ترجمه یا گردآوری مقالات؛ حدود ۲۰۰ مقاله فارسی، انگلیسی و فرانسوی در مجلات علمی و پژوهشی ایرانی و بین‌المللی و نیز مجله ISI منتشر شده و یک کتاب و چندین مقاله در دست انتشار است. فهرست کامل جوایز پرشمار علمی وی در مجله بخارا منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها