شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۱
نشست بررسي سرگذشت درفش كاوياني در شاهنامه

بخش دوم «سرگذشت درفش در شاهنامه فردوسي» عنوان نشستي تخصصي است كه با تكيه بر كتاب «درفش ايرانيان» با سخنراني فرشيد خداياري پژوهشگر فرهنگ و تمدن ايران، عصر يك‌شنبه (25 مرداد) در بنياد فرهنگي جمشيد برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد فرهنگي جمشيد، فرشيد خداياري پژوهشگر فرهنگ و تمدن ايران به بررسي بخش دوم «سرگذشت درفش در شاهنامه فردوسي» با تكيه بر كتاب «درفش ايرانيان» اثر پيمان متين كه به تازگي توسط دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي منتشر شده مي‌پردازد.

درفش کاوياني در شاهنامه فردوسي و اساطير ايران، به قيام کاوه آهنگر عليه ظلم و ستم آژي‌دهاک (ضحاک) برمي‌گردد. در آن هنگام، کاوه براي آن که مردم را عليه ضحاک بشوراند، پيش‌بند چرمي خود را بر سر چوبي کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد او جمع شوند. سپس کاخ فرمانرواي خونخوار را در هم کوبيد و فريدون را بر تخت شاهي نشانيد.

فريدون نيز پس از آنکه فرمان داد تا پاره چرم پيش‌بند کاوه را با ديباهاي زرد و سرخ و بنفش آراستند و در و گوهر به آن افزودند، آن را درفش شاهي خواند و بدين سان درفش کاوياني پديد آمد. بعدها نيز هر پادشاهي بدان گوهري مي‌افزود بگونه‌اي که در شب نيز درفش کاويان مي‌درخشيد. درفش کاويان نشان جمشيد و نشان فريدون نيز ناميده مي‌شد. فردوسي در نامه باستان خويش سرگذشت درفش را به روشني روايت مي‌كند.

دوره پيشين سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد جمشيد به «ديدي نو بر كتاب كهن ونديداد» اختصاص داشت و دكتر هوشنگ طالع؛ استاد دانشگاه در اين باره به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

نشست تخصصي «سرگذشت درفش در شاهنامه فردوسي» عصر يكشنبه 25 مردادماه ساعت ١٧ در بنياد فرهنگي، هنري جمشيد جاماسيان برپا مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين نشست به نشاني خردمند شمالي، كوچه‌ شهيد اعرابي، شماره ٤، طبقه دوم، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط