پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳
كاهش آسيب‌هاي اينترنتي با گسترش فضاها و فعاليت‌هاي كتابخانه‌اي

در نشست «آسيب‌شناسي تكنولوژي‌هاي نوظهور بر جامعه» عنوان شد: اگر فضاهاي كتابخانه‌اي و شرايط استفاده از كتابخانه براي عموم افراد جامعه گسترش يابد، آسيب‌هاي ناشي از اينترنت كاهش پيدا مي‌كند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست، عصر ديروز(چهارشنبه) با حضور دكتر سعيد غفاري، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد همدان و نويسنده كتاب «مقدمه‌اي بر ادبيات نوسوادان بزرگسال» و عليرضا محمودي، استاد دانشگاه، كارشناس كتاب و كتاب‌شناسي قوه قضاييه و نويسنده كتاب «درآمدي بر مطالعه»، در تالار مبارك فرهنگسراي بهمن برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه دكتر سعيد غفاري، نويسنده كتاب «مقدمه‌اي بر ادبيات نوسوادان بزرگسال» ضمن اشاره به اين كه رسانه‌ها نوظهور، نظير اينترنت، سرعتي بيش از رسانه‌هاي سنتي، نظير روزنامه‌ها دارند، افزود: اين پديده به دليل جذابيت و تاثيرگذاري، سليقه و آرمان‌هاي نسل جوان را تحت الشعاع قرار داده است.

وي با اشاره به اين كه رسانه‌هاي مكتوب و حتي راديو و تلويزيون قابل كنترل اند، اظهار داشت: كنترل رسانه‌هاي نوظهور كمي مشكل است. البته فيلترهايي وجود دارند كه در كشورهاي گوناگون به شيوه‌هاي متفاوت از آنها استفاده مي‌شود، اما با اين وجود نمي‌توان بر روي اين رسانه كنترل داشت زيرا در اينترنت، ما با يك دهكده جهاني مواجهيم و اين رسانه‌ها فرهنگ و مسايل اجتماعي و سياسي ما را تحت تاثير قرار مي‌دهند.

غفاري با تاكيد بر اين كه استفاده از اين‌گونه رسانه‌ها اجتناب‌ناپذير است، گفت: در اين رسانه‌ها نرم‌افزارهايي وجود دارد كه استفاده از آنها آسيب‌هاي بسياري براي نوجوانان و جوانان در پي دارد. در بررسي‌هاي كارشناسي نيز اثبات شده، كساني كه بيشتر از اينترنت استفاده مي‌كنند، ارتباط كمتري با والدين خود دارند و وابستگي زيادي به اين  رسانه پيدا مي‌كنند كه در صورت فاصله گرفتن از آن نيز به نوعي  افسردگي و اضطراب را در خود احساس  مي‌كنند. همچنين اين افراد حوصله مطالعه ندارند و ضريب هوشي آنان نسبت به ساير همسالان خود پايين تر است.

وي با بيان اين كه جامعه نياز دارد فرهنگش را به افراد بشناساند، اظهار داشت: يكي از راهكارها، مطالعه در ادبيات و تاريخ يك جامعه است؛ متاسفانه با وجود رسانه‌هاي نوظهور در ميان افراد جامعه، فاصله‌اي فرهنگي ايجاد مي‌شود. اكثر كودكان اين دوره به جاي اين كه با مطالعه كتاب، بخوابند با رسانه‌ها مي‌خوابند، در صورتي كه خانواده‌ها مي‌توانند با خواندن داستان و تعريف قصه‌هاي جذاب اين فاصله فرهنگي را كمتر كنند.

غفاري با اشاره به شرايط دشوار عضويت در كتابخانه‌ها، گفت: گرفتن حق عضويت يكي از دلايلي است كه ميان افراد و كتابخانه فاصله ايجاد مي‌كند. اگر شرايط استفاده از كتابخانه براي عموم افراد جامعه تسهيل شود، آسيب‌ها كاسته خواهد شد. همچنين تغيير فضاهاي كتابخانه‌اي، ايجاد سرگرمي‌ها و غني كردن مخزن كتاب‌ها، از عوامل جذب مخاطب به سوي كتابخانه به شمار مي‌روند كه مي‌توانند آسيب‌هاي اينترنتي را كاهش دهند.

در بخش ديگري از اين نشست، عليرضا محمودي، نويسنده و استاد دانشگاه، درباره تفاوت‌هاي دنياي عادي و دنياي مجازي، اظهار داشت: در دنياي عادي انسان‌ها براي برقراري ارتباط از حواس ديداري و شنيداري و زبان بدن، استفاده مي‌كنند اما در دنياي مجازي تنها از حواس ديداري و شنيداري استفاده مي‌كنند و ارتباط، بيشتر از طريق متن‌نويسي است و اين اعتماد به نفس را كاهش مي‌دهد. 

وي از اعتياد اينترنتي به عنوان يكي ديگر از مباحثي كه در استفاده با اينترنت مطرح مي‌شود، نام برد و افزود: رسانه‌ها به دو دسته رسانه‌هاي سرد و رسانه‌هاي گرم تقسيم مي‌شوند. رسانه‌هاي گرم رسانه‌هايي‌اند كه به تمركز شديد نياز ندارند و پيام را به روشني منتقل مي‌كنند؛ نظير كتاب. اما رسانه‌هاي سرد چون كمتر توضيح مي‌دهند، بيشتر فرد را درگير مي‌كند نظير اينترنت و اين تمركز، ايجاد جذابيت مي‌كند.

نويسنده كتاب «درآمدي بر مطالعه» تاكيد كرد: از آنجا كه نوجوانان در سن بلوغ، دچار تغييرات فيزيولوژيكي و دروني مي‌شوند، بيشتر احساس تنهايي مي‌كنند و براي برقراري ارتباط به سوي اينترنت جذب مي‌شوند. 

وي در پايان شكستن عادت‌هاي فردي و ايجاد محدوديت براي استفاده از اينترنت، برنامه‌ريزي فرهنگي براي اوقات فراغت، نظير برنامه‌هاي كتابخواني، حمايت خانواده‌ها از فرزندان و افزايش سواد اطلاعاتي آنها و ملحق شدن به گروه‌هاي مباحثه اينترنتي كه درباره رشته‌هاي گوناگون علمي و هنري مبادله اطلاعات مي‌كنند را از راهكارهاي كاهش وابستگي به اينترنت برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط