یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۹
زندگي موفق، افسانه نيست

چاپ اول كتاب «پيوند عاقلانه، زندگي عاشقانه» تاليف لس و لسلي پرت با ترجمه محمود شيخ‌پور و فاطمه روحاني‌زاده از سوي موسسه فرهنگي هنري تنديس علم منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، كتابي راهنما و كاربردي براي زوج‌هاي جوان است كه با مطالعه آن مي‌توانند بر مهارت‌هاي زندگي و بهبود روابط با يكديگر تسلط پيدا كنند. 

مترجمان اين اثر در مقدمه كتاب درباره اهداف زوج‌ها از آغاز زندگي مشترك مي‌نويسند: «هيچ مردي به خواستگاري نمي‌رود تا همسرش را تيره‌بخت كند و هيچ دختري پيشنهاد ازدواج را نمي‌پذيرد تا مردي را نااميد سازد، اما چقدر از ازدواج‌ها به خوشبختي مي‌انجامد و چقدر زندگي در زير يك سقف براي زوج‌ها، شادي و موفقيت را به ارمغان مي‌آورد؟ 
هم زن و هم مرد با اشتياق و هزار اميد و آرزو، پيمودن جاده زندگي را دست در دست هم آغاز مي‌كنند و دلشان مي‌خواهد همراه و هم‌دوش يكديگر، تا پايان راه در كنار هم باشند، اما در بسياري از موارد، اندكي از راه را نرفته‌اند كه ترديد، دل‌هاي اميدوارشان را مي‌لرزاند و فاصله خود را با زندگي ايده‌آل و شاد ذهن‌شان بسيار مي‌بينند و اگر هنوز عجولي جواني را در كوله‌پشتي خود داشته باشند، ازدواج خود را اشتباهي بزرگ قلمداد مي‌كنند و با مشاهده تفاوت‌هاي فرد مقابل با همسري كه در خيال خود مي‌پرورانده‌اند، اندوهگين مي‌شوند. اگر در ابتداي راه گرد خودخواهي را از وجود خود نتكانده باشند، همسر خود را متهم مي‌كنند و ... اين، تازه شروع داستان است؛ داستاني كه اگر شخصيت‌هايش بدون آگاهي، صبر و گذشت همچنان بر مركب خودخواهي خويش بتازند، به تراژدي طلاق مي‌انجامد و يا ميدان مبارزه‌اي مي‌شود به وسعت عمرشان كه هم انرژي و فرصت زندگي خودشان را تباه مي‌كند و هم فرزندان‌شان را درگير و حاصل اين زندگي، يك دنيا نياز اجابت نشده است و روزنه‌اي از آرامش در آن ديده نمي‌شود.» 

به عقيده نويسندگان اين اثر، اكثر افراد قبل از ازدواج‌شان تصور مي‌كنند كه پس از عروسي، زندگي در روند طبيعي قرار گرفته و هيچ مشكلي نخواهند داشت و بنابر اين، قبل از ازدواج، درباره عقايد و باورها و مسائل اساسي زندگي با همسر خود صحبت نمي‌كنند، زيرا تصور مي‌كنند در صورتي كه مشكلي هم پيش آيد، مثل داستان‌ها و افسانه‌هاي تخيلي دوران كودكي‌شان، پس از عروسي، مي‌توانند به سادگي آن را حل كنند و به خوبي و خوشي با هم زندگي كنند. در حالي كه اين‌طور نيست و معمولا زوجين پس از شروع زندگي‌شان با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌شوند و زندگي چهره واقعي خودش را به آنها نشان مي‌دهد. 

نويسندگان كتاب در بخشي از مقدمه مي‌نويسند: «اگر كمي واقع‌بين باشيم، خواهيم ديد كه سال به سال مفهوم ازدواج، كاركرد واقعي خودش را از دست داده و مسائلي مثل حلقه و عروسي و جشن، مفاهيم كنايه‌آميزي به خود مي‌گيرد. در سال 1930 در ايالات متحده، از هر 7 ازدواج، يكي به طلاق منجر مي‌شد و در سال 1960، از هر 4 ازدواج، يكي به طلاق منتهي مي‌گرديد. به عبارتي از 4/2 ميليون زوجي كه در اين سال (2006) در ايالات متحده ازدواج كردند، حداقل 43 درصد آنها موفق نبوده است. امروزه ازدواج يك ريسك است. هر ساله در جهان، حدود 200 ميليون ازدواج به شكست مي‌انجامد. 
پس از مراسم عروسي، زوج‌ها تصور مي‌كنند كه در اوج خوشبختي هستند؛ اما تحقيقي در ايالات متحده، درباره كساني كه تازه متاهل شده‌اند، نشان داد كه 49 درصد آنها با مشكلات زناشويي جدي مواجه هستند و نيمي از آنها در شك و ترديد مي‌باشند كه زندگي مشترك‌شان چه مدت طول مي‌كشد. در حقيقت، اكثر نامزدها به جاي اين كه خودشان را براي ازدواج آماده كنند، براي جشن عروسي آماده مي‌شوند. تمركز اصلي بر تشريفات عروسي، ماه عسل و اثاثيه خانه است و اصلا به خود ازدواج توجهي نمي‌شود. اين كتاب، ديدگاه متفاوتي را پيشنهاد مي‌كند.» 

در سه دهه گذشته، تحقيقاتي توسط متخصصان بر روي عناصر يك ازدواج موفق صورت گرفت. با توجه به نتيجه اين تحقيقات مي‌توان به موارد زير به عنوان عناصري مهم براي داشتن ازدواجي موفق اشاره كرد: انتظار صحيح از ازدواج، مفهوم واقع‌گرايانه از عشق، نگرش مثبت به زندگي، توانايي درك احساسات، پذيرش تفاوت‌هاي فردي، توانايي تصميم‌گيري و استدلال و داشتن زمينه معنوي مشترك. 

به طور خلاصه، يك ازدواج سالم ناشي از پاسخ به سوالاتي است كه در اين كتاب مطرح شده است. هر زوجي قبل و بعد از ازدواج، بايد از اين موضوعات آگاه شده و زماني را براي فهم و درك آنها (همانند سرمايه‌گذاري در شركت بيمه) اختصاص دهد. 

بر اساس مطالب كتاب، زندگي موفق و مسرت‌بخش يك افسانه نيست؛ بلكه با تسلط بر مهارت‌هاي خاصي مي‌توان بدان دست يافت. اگرچه زندگي متاهلي همواره مشكلات خودش را دارد، اما تسلط بر مهارت‌هاي زندگي و سعي و كوشش در اين راه مي‌تواند باعث بهبود روابط افراد شود. به اعتقاد نويسندگان اثر حاضر، اين كتاب مهارت‌هايي را كه جوانان براي يك زندگي شاد و موفقيت مادام‌العمر به آنها نياز دارند، در اختيار خوانندگان قرار مي‌دهد. 

باورهاي اشتباه شما درباره ازدواج چيست؟، آيا مي‌توانيد سبك عشق‌تان را تشخيص دهيد؟، آيا در زندگي شما، شادي حكم فرماست؟، آيا شما مي‌توانيد معناي چيزي را كه شنيده‌ايد، درك كرده و آن را دوباره بيان كنيد؟، آيا بر روي فاصله جنسيتي ميان زنان و مردان پل زده‌ايد؟، آيا مي‌دانيد چگونه مبارزه خوبي داشته باشيد؟، اين سوال‌ها عناوين شش‌گانه بخش‌هاي كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهند و مولفان درباره هر كدام از آنها، اطلاعات كافي به خوانندگان ارائه مي‌دهند. 

چاپ اول كتاب «پيوند عاقلانه، زندگي عاشقانه» در شمارگان 2000 نسخه، 183 صفحه و بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط