یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
داستان تنها باید یک کار انجام دهد؛ کنترل حواس شنونده

کتاب «تئوری‌های فیلم‌نامه در سینمای داستانی» توسط نشر گیلگمش راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «تئوری‌های فیلم‌نامه در سینمای داستانی» توسط نشر گیلگمش راهی بازار کتاب شد.

عمر آموزش فیلم‌نامه‌نویسی به شکل آکادمیک در ایران کوتاه است و دقیقاً به همین دلیل، منابع تئوریک در این زمینه بسیار محدود. در چند سال اخیر، به همت مترجمان، تعداد اندکی از کتب مرجع ترحمه شده که این تعداد، نسبت به آن اقیانوس نامحدود مباحث تئوریک در کشورهای دیگر، پاسخگوی نیاز نسل جوان مشتاق نیست. اما وضعیت تالیف آثار سینمایی در حوزه فیلم‌نامه تاسف‌بار است و به جرئت می‌توان ادعا کرد که شمار این آثار حتی به تعداد انگشتان دست هم نخواهد رسید. امروزه بر کسی در حوزه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی پوشیده نیست که ضعف فیلم‌نامه پاشنه آشیل سینمای ایران است.

از همین رو، فیلم‌های اندکی را می‌توان با ساختار قوی و قابل دفاع و موفق در ارتباط با مخاطب در کارنامه‌ی تولیدات سینمای ایران یافت. علت این ضعف، علاوه بر سیستم آموزشی نامناسب و غیرسیستماتیک، عدم چالش مباحث تئوریک در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی است. بازتاب این کمبود علت ذهنیت آشفته‌ی دانشجویان، یعنی فیلم‌نامه‌نویسان و فیلم‌سازان آینده‌ی ایران، در تعریف مفاهیم اولیه فیلم‌نامه‌نویسی و ارتباط مولف‌های مختلف آن با یکدیگر است. نتیجه منطقی این آشفتگی عدم استفاده کاربردی مفاهیم تئوریک در تولید فیلم‌هاست که به بازتولید فیلم‌نامه‌های سطحی و ضعیف منجر می‌شود.

اما این کمبود تنها از طریق به چالش کشیدن بحث‌های تئوریک جدید و تبدیل آن به یک گفتمان هنری در ساحت هنر فیلم‌نامه‌نویسی می‌تواند سینمای ایران را، علاوه بر حفظ ویژگی‌های فرهنگی و ملی، از بحران کمبود مخاطب، وابستگی مالی به دولت و ورشکستگی اقتصادی نجات دهد. انگیره‌ی انتشار این کتاب به زبان فارسی در شرایط کنونی از همین ضرورت ناشی می‌شود.

نسخه‌ی آلمانی این کتاب قرار بود سال‌ها پیش از این عنوان پایان‌نامه دکترا آماده شود، اما به دلیل بازگشت به ایران و اشتغال به تدریس تا امروز به عقب افتاده است.

در دانشکده‌های سینمایی معتبر اروپا، متناسب با متون تئوریک متنوع، چهارگونه ساختار سینمایی متفاوت تدریس می‌شود: سینمای داستان‌محور، سینمای شخصیت‌محور، سینمای درون‌مایه‌محور و سینمای آزاد هنری که دارای زیرمجموعه‌ای گسترده است. این مدل‌ها می‌توانند ساختارهای مشابه یا متفاوتی داشته باشند

کتاب «تئوری‌های فیلم‌نامه در سینمای داستانی» به قلم شاهپور شهبازی به همت نشر گیلگمش با قیمت ۳۸۰.۰۰۰ تومان در ۴۸۵ صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها