دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
شاعران و نویسندگان نقش بسزایی در تبیین وقایع جنگ دارند

زنجان- مدرس کارگاه شعر حوزه هنری استان زنجان با اشاره به اینکه شاعران و نویسندگان نقش بسزایی در بیان وقایع جنگ دارند، گفت: ابعاد جنگ تا حدی گسترده است که در حال حاضر نیز که حدود 40 سال از آغاز آن گذشته می‌توان درباره آن شعر سرود و مطلب نوشت.

رضا اسمخانی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: با شروع جنگ تحمیلی، دفاع مقدس مردم شریف ایران نیز آغاز شد و جلوه‌هایی ناب از حماسه و عشق و عرفان تجلی یافت.

وی با اشاره به اینکه همین رشادت‌ها و حضور در صحنه مردم بهترین فرصت برای شاعران فراهم ساخت تا پابه‌پای رزمندگان در جنگ حضور پیدا کنند، افزود:  حاصل این حضور اشعاری شد که بیانی رسا، تصاویری بدیع، مضامینی عمیق و واقعی و زبانی استوار داشتند و سرشار از شور و طراوت و پویایی و تحرک بخشی داشتند.

مدرس کارگاه شعر حوزه هنری استان زنجان با اشاره به اینکه شعر جنگ در دو بخش حین وقوع جنگ و پس از پایان جنگ سروده شده است، گفت: شاعران در دوره اول با هدف جنگ تا پیروزی با واژه‌ها و اصطلاحات غالباً ساده و روان که دارای بار ارزشی فراوان بودند، شعر گفتند.

وی ادامه داد: اشعاری که در زمان جنگ سروده می‌شد، غالبا  در ذهن و زبان خواننده و شنونده رسوخ  می‌کرد تا او را برای ادامه راه تشویق کنند و در واقع یک نوع انگیزه دهی بود.

اسمخانی گفت: اما اشعاری که پس از پایان جنگ سروده شدند با انتخاب گزینشی واژه‌ها و در واقع با یک نوع وسواس سروده شد و در واقع در این برهه زمانی از بار حماسی اشعار کاسته شد.

وی با اشاره به اینکه هریک از اشعار سروده شده در حین جنگ و یا پس از آن بار معنایی دارد که هر بار خواندن علم جدیدی به خواننده می‎‌افزاید، افزود: ابعاد جنگ تا حدی گسترده است که در حال حاضر نیز که حدود 40 سال از آغاز آن گذشته می‌توان درباره آن شعر سرود و مطلب نوشت.

وی گفت: دفاع مقدس را باید آنگونه که بود نوشت و سرود، چرا که دفاع مقدس آنقدر بزرگ و تأثیرگذار است که اگر حقایق آن گفته شود، به اندازه کافی تأثیر خواهد داشت و نیازی به بزرگ‌نمایی و تحریف نیست.

گفتنی است؛ رضا اسم‌خانی شاعر زنجانی 35 ساله است و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته تاریخ است و با وجود علاقه زیادش به تاریخ، فعالیتش در حوزه شعر پ‍ررنگ بوده است. «رو چشمام قدم بزن»، «یک ربع به یک»، «عطر تربت یک تا عطر تربت 4»، «تلخند»، «گزیده اشعار شاعران جوان زنجان»، «مجموعه شعر و نثر «خورشیدضمیران» و «چهل برگ»، کتاب‌های چاپ شده این شاعر زنجانی در 13 سال اخیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها