یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
خانه مشروطه در زنجان ایجاد می‌شود

زنجان- نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به ایجاد خانه مشروطه با توجه به نقش زنجان در این دوران گفت: قبل از ایجاد این خانه و نگهداری اسناد و آثار مکتوب تاریخ معاصر زنجان در آن لازم است کارگروهی با همکاری میراث فرهنگی در زنجان تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، آیت‌الله علی خاتمی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه برای حفظ مواریث تاریخی و فرهنگی باید همه دستگاه‌ها وارد عمل شوند، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در استان زنجان مغفول مانده توجه به تاریخ به ویژه خانه‌های تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های تاریخی و با هویت قدیمی به عنوان سرمایه‌های ملی هستند که باید از آنها حفاظت شود، اضافه کرد: متاسفانه در ادوار مختلف شاهد بودیم که خانه‌های قدیمی به علت بی‌توجهی از بین رفته است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به پیشنهاد مطرح شده درباره ایجاد خانه مشروطه بیان کرد: قبل از ایجاد این خانه و نگهداری اسناد و آثار مکتوب تاریخ معاصر زنجان در آن لازم است کارگروهی با همکاری میراث فرهنگی در زنجان تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه نقش استان زنجان در مشروطه پررنگ بوده است، اضافه کرد: در این حوزه باید کتاب‌های مربوط و اسناد گردآوری شود تا در این خانه نگهداری شود.

در ادامه نیز معاون استاندار زنجان ضمن اشاره به برگزاری بزرگداشت مشاهیر و مفاخر زنجان اضافه کرد: برنامه‌های متعددی در این زمینه اجرا شده است؛ ولی لازم است که مفاخر در قید حیات نیز مورد توجه قرار گیرند.

ابوالفضل رفیعی با بیان اینکه باید اسناد مربوط به مفاخر جمع‌آوری و در یک محل گردآوری شود، افزود: قطعا راه‌اندازی خانه‌های تاریخی به معرفی بهتر تاریخ شهر کمک شایانی خواهد کرد.

در ادامه نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی دقیقا بر اساس برش استانی نقشه مهندسی کشور انجام می‌شود، اضافه کرد: انتظار داریم دستگاه‌ها همکاری بیشتری در اجرای این نقشه فرهنگی داشته باشند.

امراله حسنی با ارائه پیشنهادی در ارتباط با راه اندازی خانه مشروطیت در زنجان گفت: در این محل آثار مکتوب تاریخ معاصر از مشروطیت تاکنون نگهداری خواهد شد.

ابراهیم قاسمی معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه به ارائه ره نامه حق و فرهنگ اعتراض اشاره کرد و گفت: این موضوع از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شده است.

مسئول موسسه پژوهش و رسانه‌ای شمال غرب کشور نیز در این جلسه به برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی و اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های مربوطه و عضو در شورای فرهنگ عمومی بر اساس نقشه مهندسی کارهای خود را به دبیرخانه ارسال کردند.

رضا سواری با بیان اینکه ۱۰۲ اقدام استانی متناظر هر کدام از اقدامات ملی در استان تهیه شده است، افزود: تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های توسعه استان یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: کمبود فضا و مکان  در تعاملات فرهنگی تضعیف بنیان خانواده، ضعف کارکردی در فرهنگ عمومی، غفلت از هویت تاریخی و کم توجهی به فرهنگ به عنوان ۵ مسئله فرهنگی از جمله مسائل بررسی شده در استان است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها