جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
مجسمه‌های ادبی؛ از آقای دارسی «غرور و تعصب» تا شازده کوچولو

وب‌سایت فورریدینگ‌ادیکتز، در بررسی المان‌های کتاب‌محور در برخی شهرهای جهان نشان می‌دهد هنرمندان چطور با خلاقیت فردی و البته با کمک شخصیت‌‌های ادبی، شهر را به محلی برای ترویج مطالعه تبدیل کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از فورریدینگ‌ادیکتز، هنرمندان اهمیت کلمات چاپ شده در قالب کتاب را با ابراز عشق به یادگیری و تشویق دیگران به استفاده از تخیل خود را از طریق رسانه‌های مختلف جشن می‌گیرند.

سنگ مرمر، گرانیت، برنز، و قطعات آهن و... صیقل داده می‌شوند تا یک اثر هنری خیره‌کننده برای علاقه‌مندان به مطالعه کتاب ایجاد شود. 

نیمکت‌های کتابی

نیمکت‌هایی به شکل کتاب‌های باز در اطراف لندن و منچستر نصب شده‌اند؛ این نیمکت‌ها با مضمون ادبیات، جدا از زیبایی بصری، ادای احترامی به برخی از نویسندگان و ادیبان انگلیسی است.
 



مرد برنزی کتابخوان
این مجسمه برنزی در اندازه واقعی مرد جوانی است که نشسته و در حال خوردن ساندویچ و خواندن کتاب است، این مجسمه با عنوان "Out To Lunch" در بندرگاه جزیره هیلتون هد، کارولینای جنوبی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
 

برج کتاب تنوع ایده‌ها

این برج کتاب یکی از شش مجسمه به نام «تنوع ایده‌ها» بود که در اوایل دهه 2000 در برلین آلمان به مناسبت جام‌جهانی فوتبال 2006 سفارش داده شد. Scholz & Friends، یکی از بزرگ‌ترین موسسات تبلیغاتی اروپا، این برج کتاب را برای بزرگداشت اختراع چاپ کتاب مدرن طراحی کرد.
 


مجسمه آقای دارسی «غرور و تعصب»

مجسمه نمادین «کالین فرث» بازیگر انگلیسی در نقش آقای دارسی در فیلم «غرور و تعصب» در دریاچه سرپانتین لندن نصب شده است. این فیلم اقتباسی از رمان «غرور و تعصب» نوشته جین آستن است که در سال 1995 توسط بی‌بی‌سی ساخته شد. این مجسمه به ارتفاع 12 فوت از جنس فایبرگلاس است و صحنه‌ای از داستان را بازسازی می‌کند.
 


درخت دانش

درخت دانش بلند و زیبا از بهترین شی شناخته شده برای انسان، کتاب برآمده است! این مجسمه از این مفهوم نشأت می‌گیرد که دانش به‌طور پیوسته از کتاب‌ها سرچشمه می‌گیرد و برای همیشه از دانش گذشته رشد می‌کند. این نماد برنزی در محوطه بیرونی کتابخانه اورو ولی در ایالت آریزونای آمریکا نصب شده است.
 

مجسمه مردکتابی
این مجسمه برنزی با عنوان «The reader» توسط تری آلن، مجسمه‌ساز ساخته شده است. این نماد در محوطه دانشگاه فنی تگزاس در سال 2002 نصب شده است.
 

یادبود ادای احترام به کتاب

این مجسمه توسط جان باروسا، سال 1994 ساخته شده که در شهر بارسلون اسپانیا قرار دارد. این بنا به سفارش انجمن کتابفروشان دست دوم کاتالونیا ساخته شده است. مکان نصب آن تصادفی نیست؛ دقیقا جایی است که غرفه‌ها سالانه در نمایشگاه کتاب‌های قدیمی و مدرن که توسط این انجمن برگزار می‌شود، مستقر می‌شوند. همچنین در سنگفرش اطراف مجسمه می‌توان کاشی‌هایی را دید که نام نویسندگان کاتالونیایی که به خاطر کارشان مورد تجلیل قرار گرفته اند، حکاکی شده است.
 
 
آبنمای کتاب
فواره یادبود «آملیا والریو واینبرگ» را می‌توانید در خیابان واین پلازا، در بارسلون اسپانیا پیدا کنید. این «آب‌نما» دارای آبشاری است که روی دسته‌ای از کتاب‌هایی از جنس کاشی و سرامیک می‌پیچد و به گفته مجسمه‌ساز آن، مایکل فراسکا، نشان‌دهنده جریان بی‌مانند اطلاعات، افکار و ایده‌ها از طریق کلمات چاپی است.
 

خرس پدینگتون

«خرس پدینگتون» شخصیت معروف ادبیات کودکان در انگلستان است، داستانی که توسط مایکل باند در سال 1956 میلادی نوشته شده است. طبق این داستان، ایستگاه پدینگتون مکان بسیار مهمی برای خرس پدینگتون است، جایی که او نخستین‌بار توسط خانواده‌اش در داستان پیدا شد. کتاب‌های پدینگتون به 40 زبان مختلف دنیا برای کودکان ترجمه شده و این خرس معروف فیلم‌های هالیوودی خود را دارد!

مجسمه این شخصیت داستانی از جنس برنز بوده و توسط مارکوس کورنیش ساخته شده است، این مجسمه در سال 2000 در ایستگاه پدینگتون لندن نصب شد.
 

کلاهدوز دیوانه و خرگوش مارس

شخصیت‌های داستان «ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب» یکی دیگر از موضوعات محبوب برای ساخت مجسمه در کشورهای مختلف است. این داستان توسط لوئیس کارول در سال 1865 میلادی نوشته شد. این کتاب که برای کودکان نوشته شده‌است داستان خیالی سفر دختری به نام آلیس را تعریف می‌کند. ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب یکی از مشهورترین آثار ادبیات ویکتوریایی محسوب می‌شود و به ۱۷۴ زبان ترجمه شده است.

المان‌هایی از این داستان در شهرهای وارینگتون انگلستان و پارک مرکزی نیویورک نصب شده است.

 

 
ویلیام شکسپیر

بناها و مجسمه‌های زیادی وجود دارد که به ویلیام شکسپیر تقدیم شده است و شاید معروف‌ترین آن‌ها مجسمه‌ای باشد که در میدان لستر لندن نصب شده باشد که روزانه یک میلیون نفر از آن عبور می کنند.
 
 
شازده کوچولو

«شازده کوچولو» نام داستانی اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است که به «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان جهان معروف است. مجسمه این شخصیت در موزه شازده کوچولو نصب شده  که در جشن جهانی صدمین سالگرد تولد نویسنده آن تاسیس شد. این موزه با موضوع زندگی سنت اگزوپری بوده و دارای منظره شهری فرانسوی و باغ اروپایی است که در زیبایی طبیعی سرسبز هاکون ژاپن قرار دارد.


                    

مترجم: بهاره گلپرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط