پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
معرفی 12 شهر برای گردشگران ادبی

گردشگران ادبی برای تعطیلات خود به‌دنبال مکان‌های زیبا و تاریخی هستند که از لحاظ ادبی و کتابی دارای اهمیت باشد؛ مانند کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از ریدردایجست، زمانی که گردشگران ادبی در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات خود هستند، به دنبال کتاب‌فروشی‌های زیبا و تاریخی و شهرها و مکان‌هایی می‌گردند که از لحاظ ادبی و کتابی دارای اهمیت باشد. اگر شما هم به این نوع سفرها علاقه دارید، به شما خواهیم گفت از کجا باید شروع کنید.

بوینس آیرس آرژانتین؛ یک شهر با 690 کتابفروشی

اگر گشت و گذار در کتاب‌فروشی‌های قدیمی و زیبا در تمام طول روز برای شما مانند برشی از بهشت به نظر می‌رسد، بوینوس آیرس باید در صدر فهرست سفرهای ادبی شما قرار گیرد. طبق گزارشی که سال 2016 انجام شد این شهر دارای 690 کتابفروشی است که نسبت به شهرهای دیگر جهان بیشترین کتاب‌فروشی را در ازای تعداد ساکنان خود دارد که برخی از آن کتاب‌فروشی‌ها مانند جواهری کمیاب هستند. مانند Grand Splendid که یکی از زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان است که سابقاً محل برگزاری تئاتر بود. به گزارش روزنامه گاردین سال 2016، Grand Splendid دومین کتابفروشی برتر جهان معرفی شد.
 

توکیو، ژاپن

درحالی که در حال قدم زدن در شهر مدرن توکیو هستید، می‌توانید از بازار کتاب‌های دست‌دوم دیدن کنید؛ تنوع و تعداد این کتاب‌فروشی‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این خیابان درست در نزدیکی ایستگاه مترو Jimbocho قرار دارد و شما را با بیش از 160 کتاب‌فروشی در خود غرق می‌کند. کتاب‌فروشی زنجیره‌ای Tsutaya Books که یک کتاب‌فروشی محبوب نزد ژاپنی‌ها است، در این خیابان شعبه دارد و دارای کتاب‌های زیادی به زبان انگلیسی با موضوعات معماری و طراحی است.
 

دوبلین، ایرلند

بعضی کتاب‌ها فقط با عکس بهتر هستند و کتاب «کلز» نیز از این قاعده مستثنی نیست. کتاب کلز یکی از معروف‌ترین آثار باستانی در جهان است. این کتاب یک نسخه خطی مصور است که توسط راهبان اسکاتلندی یا ایرلندی در حدود سال 800 میلادی نوشته شده و چهار انجیل عهد جدید مسیحی را با جزئیات به تصویر می‌کشد. می‌توانید از این گنجینه ملی در کالج ترینیتی در دوبلین دیدن کنید؛ همچنین اگر به ادبیات مدرن علاقه دارید می‌توانید از موزه «جیمز جویس»، نویسنده رمان‌های معروف «دوبلینی‌ها» و «اولیس» دیدن کنید تا یک تور پیاده‌روی در شهر داشته باشید.
 


سانفرانسیسکو

سانفرانسیسکو، شهری است کنار خلیج که پس‌زمینه بسیاری از آثار معروف، ازجمله رمان کارآگاهی «شاهین مالت» شاهکار داشیل هَمِت بوده است. قدم زدن در قلب شهر شما را به بسیاری از مکان‌های ذکر شده در رمان می‌برد، از‌جمله رستوران John’s Grill، که تنها یک استیک معمولی سرو می‌کند! کتاب‌فروشی City Lights یکی دیگر از نقاط مهم ادبی در سانفرانسیسکو بوده که در نزدیکی «موزه بیت» واقع شده است. همچنین می‌توانید در منطقه Mission District قدم بزنید تا از برخی از زیباترین و با کیفیت‌ترین کتاب‌فروشی‌های کشور دیدن کنید. اگر به دنبال هدیه‌ای برای یک دوست کتاب‌خوان هستید، در اینجا هدایای فراوانی وجود دارد.
 


پاریس، فرانسه

نمی‌توان شهری پیدا کرد که بیشتر از پاریس تاریخ ادبی داشته باشد. جایی که گردهمایی‌های ادبی در خانه گرترود استاین برگزار می‌شد و بزرگانی مانند فیتز جرالد، ارنست همینگوی و پابلو پیکاسو در آن حضور داشتند. در این شهر می‌توانید از کتاب‌فروشی تاریخی Shakespeare & Company دیدن کنید، نسخه‌ای از مجله ادبی «پاریس ریویو» را بردارید و در کافه La Closerie de Lilas، قهوه‌ای بنوشید؛ کافه پرجنب و جوشی که نویسندگان فرانسوی مانند «پل ورلن» و «شارل بودلر» در آن قهوه می‌نوشیدند و اولین پیش‌نویس‌هایشان را می‌نوشتند.
 


هی‌آن‌وای، ولز؛ دهکده‌ای با 30 کتابفروشی

شاید Hay-on-Wye هنوز در فهرست سفر شما نباشد، اما باید باشد. این دهکده کوچک درست در مرز انگلستان و ولز واقع شده و در آن بیش از 30 کتاب‌فروشی دست‌دوم وجود دارد. در این دهکده جشنواره سالانه‌ای برگزار می‌شود که در آن نویسندگان، خوانندگان، کتاب‌فروشان و علاقه‌مندان به کتاب از سراسر جهان برای تعطیلات آخر هفته و رویدادهای ادبی گردهم می‌آیند.
 
 

نیواورلان

نیواورلان یا شهر کرسنت سهم خود را از بزرگان ادبی دیده است. در این شهر می‌توانید از هتل مونتلئونه، ردپای نویسندگانی مانند ارنست همینگوی، تنسی ویلیامز و ویلیام فاکنر را بیابید که همگی آن مکان را برای مدتی خانه نامیده‌اند. همچنین می‌توانید از جشنواره ادبی «تنسی ویلیامز» که سالانه در این شهر برگزار می شود، دیدن کنید. زمان برگزاری این جشنواره، تعداد زیادی از نویسندگان برای سخنرانی‌ و کارگاه‌های آموزشی در حوزه ادبیات تاریخی و مدرن دور هم جمع می‌شوند. اگر گرسنه شدید نیز می‌توانید در کافه رستوران Backspace Bar & Kitchen NOLA غذا و نوشیدنی سفارش دهید که هرکدام به نام یک کتاب نامگذاری شده است.

 
 

لندن، انگلستان و تور پیاده‌روی شکسپیر و دیکنز

شهر لندن، الهام‌بخش آثار داستانی بی‌شماری بوده است. برای شروع می‌توانید از تور پیاده‌روی «شکسپیر» و «دیکنز» سایت «لندن واکس» استفاده کنید و از «بنیاد سنت براید» دیدن کنید، جایی که می‌توانید در کارگاه چاپ و حروف روی چوب شرکت کنید. همچنین می‌توانید چک کنید که چه نمایشگاه‌هایی در کتابخانه بریتانیا در حال برگزاری است که گنجینه‌های ادبی شگفت‌انگیزی را در مجموعه‌های خود دارد.

 

پورتلند، اورگان

حتما درباره کتابفروشی زنجیره‌ای Powell’s Books شهر پورتلند شنیده‌اید، مکانی که مدعی است «شهر کتاب» بوده و بهترین محل برای شروع تور خرید کتاب در پورتلند است. برای توقف‌ بعدی، می‌توانید کتابفروشی Division Leap را در نظر بگیرید، یک فروشگاه کوچک که کتاب‌های کمیاب در موضوعات شعر، فرهنگ و هنر دارد؛ همچنین یک کتاب‌فروشی دنج مانند Mother Foucault's Bookshop که کتاب‌هایی درباره شعر، سیاست و فلسفه به ده‌ها زبان مختلف دارد. هر دوی این کتابفروشی‌ها کتاب‌های دست‌دوم نیز برای فروش دارند.
 

ایالت واشنگتن

قطعا شما از طرفداران کتابخانه هستید و می‌دانید محیط کتابخانه چقدر می‌توانید عالی باشد، اما اگر واقعا می‌خواهید شگفت‌زده شوید، بازدید از «کتابخانه کنگره» ضروری است. این مخزن عظیم دانش در ساختمان باشکوه جفرسون قرار دارد که می‌توانید یک تور رایگان با راهنما در آن داشته باشید؛ همچنین اگر می‌خواهید از کتاب‌فروشی‌های این شهر دیدن کنید، می‌توانید از کتاب‌فروشی Politics & Prose که در یک کافی‌شاپ دوست‌داشتنی قرار دارد دیدن کنید. همچنین کتاب‌فروشی و کافه رستوران Busboys and Poets نیز خدمات یک کتاب‌فروشی کامل را به شما ارائه می‌دهد.

 


ادینبورگ، اسکاتلند

ادینبورگ هر سال میزبان بزرگ‌ترین جشنواره کتاب جهان، جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبورگ است که در کنار این جشنواره رویدادهای کوچک‌تر مانند نمایشگاه کتاب‌های مستقل نیز برگزار می‌شود؛ همچنین در این شهر می‌توانید از موزه نویسندگان یا کتابخانه شعر اسکاتلند بازدید کنید، در یک کتابخوانی یا سخنرانی شرکت کنید تا درباره تاریخ غنی ادبی این کشور بیشتر بدانید.
 

برلین؛ شهر کتاب‌سوزان نازی‌!

برلین به اندازه پاریس، بهشت نویسندگان شناخته شده نیست، اما این شهر در تاریخ خود شاهد عبور بزرگان ادبی بسیاری بوده است. «فرانتس کافکا»، «ولادیمیر ناباکوف» و «کریستوفر ایشروود» ازجمله مشهورترین نویسندگانی هستند که برلین را خانه نامیده‌اند. در این شهر می‌توانید یک تور پیاده‌روی داشته باشید و برای یادآوری جایگاه کتاب‌ها در تاریخ، از یادبود Bebelplatz، محل بزرگ‌ترین کتابسوزان نازی‌ها در سال 1933 دیدن کنید.


مترجم:بهاره گلپرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها