دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
جشنواره نمایش‌های آئینی بستری ویژه برای معرفی متون و آثار نویسندگان/ رمز خلاقیت آثار خروج از متن‌های تکراری

خراسان شمالی- وجیهه کریمی، کارگردان راه یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی بستری مناسب برای معرفی متون و آثار نویسندگان فعال و پیش‌رو برای خروج از متن‌های تکراری و خلاقیت در آثار است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ): بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در خراسان شمالی، از عصر هفتم مهرماه با اجرای ۳ اثر نمایش از استان‌های اصفهان، تهران و ارمنستان در پلاتوی شمس مجموعه فرهنگی و هنری گلشن بجنورد آغاز شد.
 
  بیست‌ و ‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های « رادیو تئاتر » و « نمایشگاه هنرهای نمایشی » به میزبانی تهران، « صحنه‌ای » (ویژه-آزاد) و « بین‌الملل » به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، « شبیه‌خوانی » به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، « نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها » و « معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی » به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد) ، « سمینارهای پژوهشی » و « نمایشنامه‌نویسی » به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است و خراسان شمالی نیز در دو بخش « عروسکی » و « دانشجویی صحنه » با ۲۱ اثر نمایشی آغاز و تا دهم ماه سال جاری ادامه دارد.

وجیهه کریمی، کارگردان راه یافته به جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در بخش دانشجویی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) در بجنورد ضمن ابراز خرسندی از حضورش، اظهار کرد: اگرچه جشنواره‌ها نباید در پایتخت متمرکز باشد، اما لازمه تحقق این امر، حمایت از گروه‌های نمایشی برای حضور در این رویداد در استان‌های برگزارکننده است تا هنرمندان با فراغ بال و انگیزه بیشتر بتوانند به ارائه آثار بپردازند.
 
کریمی بیان کرد: انتخاب متون با توجه به نام نویسنده و بدون خوانش متن‌ها خوشایند نیست و سبب می‌شود تا علاوه بر تکرار متون در این گونه نمایشی، شاهد عدم خلاقیت و رشد در این گونه نمایشی باشیم.
 
وی که دانشجوی مقطع دکتری نمایش‌های ایرانی است، با بیان این که طی سال‌های گذشته در دل این رویداد شاهد متون تکراری و چندین متن از یک نویسنده بودیم، تصریح کرد: جشنواره‌ها به واسطه حضور هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر، بستر مناسبی است برای معرفی متون و یا آثار نویسندگان فعال در این عرصه، البته با گنجاندن بخشی که بتوان درآن فعالان این بخش را دعوت کرد و به آثار خوب در این حوزه دست یافت و به نظر میرسد دست اندرکاران باید به این بخش توجه کنند.

 
 
کریمی که کارگردان اثر نمایشی «سه پوزه، سه سر» است، کامل‌ترین نمایش ایرانی را تعزیه خواند که یک شیوه اجرای نمایش بسیار غنی است که غربی‌ها از آن تقلید کرده و شیوه‌های خود را از دل آن هم چون « برشت » و... خارج کردند و ما با وجود گنجینه نمایشی غنی به آن بهایی نمی‌دهیم، در حالی که می‌تواند برای تمام کارگردان‌های ایرانی به واسطه داشتن مخاطب ایرانی الگو باشد.
 
وی افزود: هنرمندانی هستند که متون غربی را به شیوه نمایش ایرانی کار می‌کنند و این شیوه را می‌پسندند پس چه بهتر که با متون ایرانی کار کرده و اجازه ندهیم این متون به فراموشی سپرده شوند.
 
این کارگردان راه یافته به بخش دانشجویی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان این که این رویداد اتفاق بسیار خوشایندی است و باید هر ساله شاهد این اتفاق باشیم، اظهارداشت: تمرکز زدایی این رویداد، حرکتی ارزشمند است و این فرصت را به هنرمندان شرکت کننده و حاضر در استان‌های مختلف می‌دهد، تا با آیین‌ها و سنت‌های ارائه شده در این بستر درکنار تبادل تجربیات آشنا شوند.
 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نمایش‌های ایرانی در مقایسه با دیگر گونه‌ها بسیار کم رنگ است گفت: باید بیشتر به این گونه نمایشی به شکل تخصصی چه در دانشگاه و چه در قالب جشنواره‌ها پرداخته شود و با اختصاص اعتبار زمینه را برای برگزاری اثربخش تر چنین رویدادهایی فراهم کرد.
 
کریمی همچنین به ارائه پیشنهادی برای برگزاری این رویداد در استان‌ها پرداخت و بیان کرد: در نظر گرفتن برنامه‌ها و اجراهایی در حاشیه جشنواره برای آشنایی بیشتر و بهتر با آیین‌ها و سنت‌های موجود در استان‌های مختلف را بسیار اثر بخش و تحقق این امر را نیازمند مدیریت دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها