شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۴
مصلح جهاني، از ديدگاه شيعه و اهل سنت

كتاب «مصلح جهاني، از ديدگاه شيعه و اهل سنت» نوشته شيخ عبدالمحسن العباد و سيدابوالاعلي مودودي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه گفتمان برجسته اسلامي به حساب مي‌آيد و همه مذاهب اسلامي ـ‌ به ويژه شيعه ‌ـ بر آن تأكيد مي‌ورزند، حاصل پژوهش‌ها و تلاش‌هاي علمي سيدهادي خسروشاهي است كه ضمن سفرهاي گوناگون وي به كشورها و ملاقات با دانشمندان، برجسته‌ترين آراي آنان را درباره «مصلح جهاني» با قلمي روان، پيش‌روي خواننده گذاشته و شبهه‌ها را با منطق و استدلال، پاسخ گفته است. 

كتاب «مصلح جهاني، از ديدگاه شيعه و اهل سنت» شامل پنج فصل و دو مقدمه است. مقدمه اول درباره معرفي كتاب و چگونگي تأليف و ترجمه مباحث آن است و به سه نكته اساسي اشاره دارد. نكته اول به «بررسي موضوع طول عمر امام زمان(عج)» با معيارها و مقياس‌هاي متداول مي‌پردازد و  نكته دوم «برداشت غير صحيح حافظ ابن ‌كثير شافعي در مورد سرداب سامرا» را بيان مي‌كند و نكته سوم به «تحريف گفته‌هاي امام خميني(ره) درباره مهدي موعود(عج)» مربوط مي‌شود كه با توجه به اين كه اصل كتاب در داخل و خارج، مورد توجه اهل سنت قرار خواهد گرفت، اثر حاضر، اشاره‌اي كوتاه و مستند به هر سه موضوع كرده و به روشن‌گري دست زده است. 

مقدمه دوم كتاب، به معرفي50 كتاب جديد درباره «مساله مهدي(عج)» و «علائم ظهور» مي‌پردازد كه در يك سفر كوتاه زيارتي، تهيه شده است. 

«مصلح بزرگ و جهاني»، عنوان نخستين فصل اين كتاب است كه به مساله «فوتوريسم» يعني اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجي غيبي و مصلح جهاني و بزرگ مي‌پردازد. اين موضوع، از جمله مسائلي است كه در اصول عقايد شيعيان، جايگاه مهمي دارد. 

عنوان فصل دوم كتاب «مصلح جهاني، مهدي موعود(عج)» نام دارد. اسلام كه آخرين و كامل‌ترين اديان آسماني است، براي مساله مهدي موعود(عج)، اهميت خاصي قائل شده و بيشتر از اديان و مذاهب ديگر، آن را تبيين و تشريح كرده است. 

همچنين علاوه بر آيات، بيش از سه هزار روايت و حديث در اين مساله و موضوعات مربوط به آن از پيغمبر اكرم(ص) و ائمه هدي(ع) نقل شده است. 

فصل سوم به «ديدگاه اهل سنت درباره مهدي منتظر(عج)» مي‌پردازد. در بخشي از اين فصل آمده است: «مساله مهدي موعود(عج)، از جمله مسائلي است كه ارتباط ريشه‌اي با اصول اعتقادي ـ اسلامي دارد. انديشمندان و پژوهشگران طراز اول مسلمان، از فرقه‌ها و مذاهب گوناگون در گذشته‌هاي دور، با استناد به روايات و احاديث منقول از پيامبر(ص)، به بحث و بررسي چگونگي اين مساله پرداخته و آن را مورد توجه ويژه قرار داده‌اند. اگر امروز محققان مسلمان به آثار و نوشته‌هاي پيشينيان اهل سنت درباره اين مساله رجوع كنند، به خوبي در مي‌يابند كه اين مساله پيش از آن كه مربوط به «مذهب شيعه» باشد، يك مساله عام اسلامي است.» 

«توضيح درباره احاديث مهدي(عج)» عنوان فصل چهارم اين اثر است كه به حادثه محرم سال 1400 هجري قمري و اشغال مسجدالحرام، توسط گروهي به فرماندهي «جهيمان» اشاره مي‌كند و ضمن رد حركت آنها، به پاره‌اي از پرسش‌هاي منكران كه آيا احاديث پيامبر(ص) در‌باره حضرت مهدي(عج) و ظهور وي در آخرالزمان صحت دارد يا نه، پاسخ داده است.

عنوان آخر اين كتاب، «احياگر جهاني يا مهدي منتظر(عج)» نوشته «استاد سيدابوالاعلي مودودي» است كه در اين چاپ به كتاب اضافه شده و به مباحثي نظير؛ امام مهدي(عج)، نشانه‌هاي مهدي و جايگاه او در دين، مساله مهدي و پژوهشي درباره حديث رجال مي‌پردازد. 

در انتهاي كتاب، دو پيوست؛ «زندگي ابدي و قدرت الهي» و «مساله مهدي در كنفرانس انديشه اسلامي» آورده شده است. منابع بحث‌ها و ترجمه‌ها، عنوان آخر كتاب را تشكيل مي‌دهد كه دربردارنده عكس‌هاي منابع كتاب است. 

چاپ دوم كتاب «مصلح جهاني، از ديدگاه شيعه و اهل سنت» در شمارگان 1500 نسخه، 300 صفحه و بهاي 40000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط