یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کم‌توجهی به صنعت چاپ در برنامه‌های کلان کشور یک چالش جدی است

فعالان صنعت چاپ در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ با اشاره به خواسته‌ها و نیازهای خود، غایب بودن صنعت چاپ در برنامه‌های کلان کشور، نبود تسهیلات هوشمند بانکی و مالی برای صنعت چاپ و نبود آمار و اطلاعات به‌روز و مستند را از چالش‌های عمده این صنعت معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین بزرگداشت روز ملی صنعت‌ چاپ با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منا ابرو فراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت، محمود سیجانی، رئیس سازمان استان تهران، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید صادقی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران، مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران و جمعی از روسای اتحادیه‌های چاپ سراسر کشور شنبه 11 شهریور‌ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، مجید‌رضا اسماعیل‌زاده، عضو شورای سیاست‌گذاری مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ در سخنانی به نمایندگی از اتحادیه و اعضای شورای سیاست‌گذاری گفت: دستاورد فعلی برخواسته از زحمات پیشکسوتان است که موجبات بالندگی صنعت را به نحوی شایسته فراهم کردند که این گردهمایی نتیجه آن است، امیدواریم این مراسم موجب پیوند بین اعضا و فعالان چاپ، صنعتگران مدیران دولتی رسانه‌ها، مصرف‌کنندگان و خانواده بزرگ صنعت چاپ شود.
 
در ادامه، مجید خادمی، فعال صنعت چاپ نیز در سخنانی بزرگترین چالش امروز صنعت‌چاپ را نبود تفکر استراتژک در همه‌ لایه‌‌ها از مدیران، برنامه‌ریزان، سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها، تشکل‌ها و فعالان صنفی و صنعتی این صنعت دانست و گفت: استراتژیک بودن صنعت چاپ یک انتخاب نیست، بلکه واقعیتی غیرقابل انکار و حقیقتی حتمی و قطعی است. نقش بی‌بدیل چاپ و بسته‌بندی در صادرات، پیشبرد اهداف بازاریابی و فروش، برندینگ، بهداشت و سلامت، امنیت و حفاظت محصولات، مهندسی قیمت تمام شده و حتی فراتر از این‌ها در نفوذ استراتژیک در کشورها و فرهنگ‌های مختلف اثبات شده و نیازی به تأیید یا تکذیب ما ندارد.
 
وی ادامه داد: اما آیا از ظرفیت‌های ذاتی این صنعت به خوبی بهره‌برداری می‌شود؟ آیا موقعیت استراتژیک کشورمان در منطقه و جهان تناسبی با نوع تفکر و عملکردمان در این حوزه دارد و نسبت سیاست‌های مختلف کشور با این صنعت چیست؟ امروزه نقش ذینفعان متنوع این صنعت چگونه تعریف شده و در اکوسیستم چاپ و بسته‌بندی چگونه با یکدیگر تعامل دارند؟ همچنین نقش حاکمیت، تشکل‌ها، فعالان صنفی و صنعتی، رسانه‌ها، مراکز و موسسات آموزشی چیست و تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک چه مفهوم و کاربردی دارد؟
 
خادمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی استراتژیک یک فرآیند مستمر برپایه تفکر استراتژیک قوی است، تاکید کرد: هنگامی که تفکر راهبردی به درستی انجام شد و پیوسته بررسی شود منتج به افزایش بهره‌وری می‌شود، حلقه‌ مفقوده‌ایی به نام زنجیره‌ ارزش و زنجیره‌ تأمین، در کنار نبود تعریف مشترک و فراگیر از چاپ و بسته‌بندی از چالش‌های اولیه و راهبردی این صنعت است.
 
به‌گفته وی، نگاه شعاری به آموزش، بی‌توجهی به مباحثی چون گیمیفیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، بلاکچین، هوش مصنوعی، فناوری‌های جدید مثل چاپ دیجیتال و چاپ سه‌بعدی از دیگر چالش‌‌ها است.
 
خادمی همچنین به نقطه نظرات کارشناسان و صاحبان این صنعت اشاره کرد و گفت: از نظر آن‌ها برخی موارد تفکر استراتژیک را مختل کرده و موجب موقعیت نابسامانی امروز صنعت چاپ شده‌ است؛ به‌عنوان مثال نبود آمار و اطلاعات به‌روز و مستند برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، سرگردانی در تولی‌گری این صنعت،  مروری بر وظایف ۱۹‌گانه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌که یک دستگاه فرهنگی‌ است نشان از نبود تناسب و سنخیت وظایف آن با چهره امروز صنعت چاپ - که کاملا صنعتی است و نه فرهنگی – دارد.
 
وی یادآور شد: علاوه‌براین نبود ابزار سنجش کمّی برای اندازه‌گیری عمل به وظایف، غایب بودن صنعت چاپ در تمام برنامه‌های کلان کشور، دست‌اندازهای متنوع و عجیب و غریب در گمرک، اداره مالیات، سازمان تامین اجتماعی، بانک مرکزی و بروکراسی‌های سرسام‌آور در ارگان‌های مختلف حاکمیتی نیز دامن این صنعت را گرفته است.
 
خادمی همچنین  نبود تسهیلات هوشمند بانکی و مالی را یک چالش دیگر دانست و افزود: با توجه به نیازهای واقعی این صنعت  و مشابه صنایع دیگر، چاپ از این تسهیلات بهره‌مند نیست، همچنین نبود برنامه یکپارچه و استراتژیک در بخش خصوصی و تشکل‌ها و وجود چند‌صدایی به جای هم‌صدایی نیز یک مشکل جدی است.
 
تدوین سند راهبردی و کارگروه تخصصی

دیگر سخنران این مراسم، منا ابروفراخ بود، وی در سخنانی با بیان اینکه واقعیت این است که چه چاپ صنعت دیده شود چه نشود مجموعه‌ای با تراز مالی ۸۰۰ میلیون دلار در جهان یک‌تنه با صنعت توریست و خودرو برابری می‌کند، گفت: چاپ صنعت بزرگی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، فارغ از اینکه تصدی‌گری با چه کسی است همه باید با هم همکاری  و کمک کنیم؛ چراکه چاپ صنعت پیشران اثرگذار در حوزه ارزش افزوده است‌.
 
وی افزود: آنچه این صنعت را مزیت می‌دهد نیروی انسانی آن، جمع تجربه و دانش پیشکسوتان و جوانان است و باید به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داد.
 
ابروفراخ همچنین درباره تدوین سند راهبردی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی چاپ توضیح داد: برای رسیدن به صنعت فناور هیچ تفاوتی به لحاظ ارائه خدمات بین واحدهای صنفی و صنعتی نیست، از این نظر وزارت صمت حمایت خود از چاپخانه‌داران را اعلام می‌کند. در این زمینه یکی از اقدامات وزارت صمت انتخاب یک صنعتگر نمونه از چاپ بود که امسال محقق شد و این کرسی برای سال‌های آتی نیز برای صنعت چاپ حفظ خواهد شد، درهای حوزه سرمایه‌گذاری در این صنعت را باز کردیم.
 
 قاسم نوده فراهانی، نماینده امور اصناف در وزارت صمت نیز در سخنانی کوتاه گفت: چاپخانه‌ها و چاپخانه‌داران و کارآفرینان در این صنف در چند سال اخیر تغییرات چشمگیر در صنعت چاپ ایجاد کرده‌اند که این نشان‌دهنده علمی است که در خدمتشان قرار دارد، هزینه در حوزه نیرو‌ انسانی در واقع سرمایه‌گذاری عظیم است و آموزش نیروی انسانی اهمیت زیادی دارد.
 
برگزیده‌ها

در پایان این مراسم از پیشکسوتان برگزیده روز ملی صنعت چاپ تقدیر شد؛ در این بخش از اسکندر خمسه‌پور به دلیل یک عمر پیشتاز در خلاقیت و ابتکار، داوود شایسته‌خصلت به دلیل یک عمر تلاش بی‌دریغ و فراگیر در خوشنامی، خسرو بشارت از چاپ کوروش پیشکسوت صنعت چاپ، جعفر ناصح جاهد، پیشکسوت در حوزه پیش از چاپ، اسداله فرجی، پیشکسوت تابلوسازی، رامین عابدینی، پیشکسوت صحافی و حمید سلیمانی، رئیس برگزیده اتحادیه‌های چاپ کشور تجلیل به عمل آمد.
 
در بخش دیگر این مراسم، از برگزیدگان روز ملی صنعت چاپ؛ کارکنان و کارگران صنعت چاپ تجلیل شد، در این مراسم از جمشید قشلاقی به پاس 44 سال خدمت در اتحادیه چاپخانه‌داران، جمیله فاتح اپراتور، برگزیده، محمد ملکی، مدیر برگزیده واحد چاپی، میثم زارع کار، مدیر برگزیده واحد چاپی، محمد ایمانی، اپراتور برگزیده واحد چاپی، ابراهیم فاتح اپراتور، برگزیده واحد چاپی، شهرام قربانی، اپراتور برگزیده واحد چاپی، علی صبوری، مدیر برگزیده واحد چاپی، بهرام رئوفیان، اپراتور برگزیده واحد چاپی، سعید جلیلیان، مدیر برگزیده واحد چاپی، جواد احمدیان، مدیر برگزیده واحد چاپی و امیر مهری مدیر برگزیده واحد چاپی تقدیر شد.
 
در ادامه از سایر برگزیدگان روز ملی صنعت چاپ نیز با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد:

سعید حاجیلو، مدیر چاپخانه کیمیای نقش الماس به‌عنوان سرمایه‌گذار برگزیده

مهرداد نباتچیان، مدیر چاپخانه آسان پک قزوین  به‌عنوان واحد صنعتی نمونه در تولید انواع لیبل، جعبه و کارتن

محمود پیشعلی، مدیر چاپخانه فرارنگ آریا به‌عنوان خالقیت و نوآوری در چاپ و بسته ‌بندی

سعید شکوهی کتابچی، مدیر چاپخانه اندیشه برتر به‌عنوان اشتغال‌آفرین برگزیده

مجید خادمی‌ مزده، مدیر چاپخانه پویا هنر نوین به پاس خالقیت و نوآوری در مدیریت نوین صنعت چاپ

حمید صفری، مدیر چاپخانه صفر تا صد تجارت ایرانیان برگزیده خدمات پس از چاپ

مجیدرضا اسماعیل‌زاده، مدیر چاپخانه کیانچاپ فاروج به پاس نوآوری در بسته‌بندی جعبه‌های آرایشی و بهداشتی

محمود ذوالفقاری، مدیر چاپخانه خجسته به‌عنوان برگزیده چاپ اوراق امنیتی

میرهومن محمدی، مدیر چاپخانه هودیس پارس به پاس خلاقیت و نوآوری در بسته‌بندی جعبه‌های داروئی

حسین احمدی، مدیر چاپخانه مادرول به‌عنوان تأمین‌کننده برگزیده محصولات چاپی لیبل

علی مخزن، مدیر چاپخانه طالیه مرجان به پاس نوآوری در تولید تی‌بگ

بیژن جناب، استاد و طراح دانشگاه به‌عنوان طراح پیشکسوت تأثیرگذار در صنعت چاپ

امرالله فرهادی، استاد و طراح دانشگاه به‌عنوان طراح تأثیرگذار در آموزش گرافیک

محمدحسین شهامت‌پور، مدیر جعبه‌سازی روبان به‌عنوان طراح برگزیده تأثیرگذار در صنعت چاپ و بسته‌بندی

مهدی کاظمی مهیاری، مدیر چاپخانه مهیار به‌عنوان مرکز برگزیده چاپ و اوراق بانکی و بیمه‌ای

سیدهاشم احمدی، مدیر فروشگاه ملزومات چاپ افق قطعات آسیا به‌عنوان تأمین‌کننده برگزیده قطعات ماشین‌آلات چاپ

امیر شهلایی مقدم، مدیر چاپخانه بهارستان به‌عنوان چهره موثر و حامی صنف در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی

غلامرضا بکائی به‌عنوان تعمیرکار برگزیده در صنعت چاپ

سعید رستگار به‌عنوان شرکت برگزیده دانش‌بنیان

محمد کیامرثی، مدیر ماشین‌سازی کیامرثی به‌عنوان سازنده برگزیده ماشین‌آلات چاپ

مصطفی پورشب، مدیر فروشگاه ملزومات چاپ اهورا برتر شگفت به‌عنوان واردکننده

کاظم کریمی، مدیر قالبسازی ابتکار به‌عنوان قالبساز برگزیده در صنعت چاپ

علی شریفی، استاد و مدس دانشگاه به پاس جایزه علمی استاد درویش

محمد هوشنگ‌نژاد، مدیر چاپ دیجیتال شرکت مشاور در طرح پویا به‌عنوان برگزیده در حوزه چاپ دیجیتال

سید‌ابوالفضل ساداتی، مدیر تابلوسازی نئون پرس به‌عنوان سرمایه‌گذار و توسعه‌دهنده صنف تابلوسازی

احمد اعلمی، مدیر تابلوسازی نقش‌آفرین به‌عنوان خوشنویس و نقاش در حوزه تابلوسازی

بهنام نجفی، مدیر شرکت تابلوسازی صنعت‌سازی تسنیم به‌عنوان برگزیده کارگروه تابلوسازی

محمدرضا نجفی، مدیر فروشگاه ملزومات چاپ کاریناپارس به‌عنوان بازرگان برگزیده مواد اولیه صنعت چاپ

مصطفی ابراهیمی، مدیر تابلوسازی ابراهیمی به‌عنوان چهره تأثیرگذار صنف تابلوسازی

لی و رضا حدیدی، مدیر موسسه آزاده به‌عنوان تولیدکننده برگزیده و نوآور در حوزه سررسید

مجیدرضا مشرقی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی

حامد گیلانی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان اصفهان

امیرحسین مغزیان، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان اصفهان

ودود غفورزاده، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان آذربایجان شرقی

امیر زارعی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان آذربایجان شرقی

ترابعلی احمدی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان قم و مجتبی کرباسچی رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان مازندران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها