نشست «آیینهای عاشورایی تهران با نگاهی ویژه به شمیران» برگزار شد؛
پیوند مردم با آیینهای عاشورایی ناگسستنی است/ سیاحان اروپایی که آیینهای تعزیه را در سفرنامههایشان ثبت کردهاند
مهرشاد کاظمی، پژوهشگر و تهرانپژوه گفت: از دوره صفویه قالب سیاحانی که به ایران میآمدند اروپایی بودند. اینان مشاهدات خود را درخصوص بناها، آداب، رسوم، فرهنگ و آیینهای مردم ما نوشته و مستند کرده اند؛ و چون تاریخنگاران ما برایشان امری عادی و روزمره بود توجهی به ثبت آن نمیکردند.
این مراسم با حضور احمد مسجد جامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیژن مقدم مدیر این مجموعه و جمعی از پیرغلامان و محبین اهل بیت منطقه شمیرانات و سایر علاقه مندان در تالار آبی این مجموعه برگزار شد.
بیژن مقدم مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به پیرغلامان و مدعوین اظهار داشت: این برنامه به سبک تمام برنامههایی که برای امام حسین (ع) برگزار میشوند به صورت جمعی و با همکاری تکایای مختلف شمیران، شهرداری منطقه و مجموعه کاخ گلستان انجام شده است.
او ادامه داد: این مراسم از جنس خود جهت پیوند ما با سایر مجموعههایی که در منطقه داریم جدید است و مجموعه نیاوران به تمام منطقه به خصوص اهالی آن تعلق دارد.
او توضیح داد: یکی از رسالتهای مجموعههای فرهنگی تاریخی که بخشی از میراث فرهنگی کشور تلقی میشوند حفاظت، تبیین و معرفی میراث ناملموس فرهنگی کشور است و بخش مهمی از این فرهنگ، فرهنگ عاشورایی است، چیزی که به هیچ عنوان امکان جدایی آن از فرهنگ عمومی مردم ما وجود ندارد و پیوند آن با مردم روز به روز قوی تر و مستحکم تر می شود و کسی نمی تواند مردم را از این فضاها و باورهای عمومی دور کند.
او خاطرنشان کرد: پیوند مردم با آیینهای عاشورایی ناگسستنی است و ما وظیفه داریم که فعالیت هایی در این جهت انجام داده و علاوه بر معرفی آیینهای منطقه، تا حد ممکن آنها را درمعرض نمایش نیز قرار دهیم.
تکیهها جلوهگاه تمام احساسات آیینی مردم
سید مهدی اعرابی، شمیران پژوه در این نشست به بررسی ویژگیهای تکیهها، حسینیهها و سایر بناهای مذهبی منطقه شمیران و ارتباطات و قرابت این بناها پرداخت و اظهار داشت: تکیهها قلب تپنده هر روستا و محلهای در شمیران و جلوهگاه تمام احساسات آیینی مردم بوده است. با مطالعه روابط و آثاری که از تکیهها بدست آمده مشخص میشود که این روابط به تقویت بنیان خانواده ها کمک کرده است.
او ادامه داد: طی بررسی تکیهها متوجه میشویم که در گذشته بین تکایای مختلف منطقه ارتباط وجود داشته که شامل «اوین، درکه، فرحزاد و ونک»، «امامزاده قاسم، جماران و دربند»، «تجریش (تکیه بالا و پایین) و دزاشیب»، «چیذر، دزاشیب و تجریش (بالا و پایین)»، «حصاربوعلی، کاشانک و نیاوران»، «ازگل، اراج، دارآباد و لویزان» و «جماران و حصارک» می شود.
او افزود: سه نوع مکان مذهبی در شمیران برای اجرای مراسم محرم داریم، اول تکیه، دوم تکیه حسینیه شامل درکه، اوین، فرحزاد، ونک، کاشانک، رستم اباد، جماران، چیذر، سوهانک و امامزاده قاسم و بخش سوم هم که از آغاز به نام حسینیه ساخته شده اند همچون حسینیه شیرازی ها، حسینیه جماران، حسینیه لرها و غیره.
او توضیح داد: نقشهایی که در مراسم محرم در تکیه وجود داشته نقش های واقعی می باشند که آدم های عادی آن را انجام می دهند که شامل نوحه خوان ها، میان داران (که افرادی خوش بیان و قوی بودند)، روضه خوان ها، ذاکرین، علم کشان و علم داران، حجله کشان، نخل کشان، سقاها با مشک هایشان، معین البکا، ریش سفیدها و تعزیه خوان ها است.
او خاطر نشان کرد: عزاداریها در شمیران دارای عناصر عشق، اعتقاد، شور و حرکت، کسب هویت و تعمیق آثار و مفاهیمی مثل وقف هستند.
اصیلترین عناصر هویتی و مذهبی در شمیران وجود دارد
مرتضی رضوانفر، پژوهشگر میراث ناملموس در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: هرچه مدرنیته و غربگرایی آمده اول از شمیران شروع شده و بعد به محله های دیگر و شهرستانها رفته؛ با این وجود اصیلترین عناصر هویتی و مذهبی و مردمی را در اینجا میبینیم.
او با برشمردن تعداد بناهای تکیهها و حسینههای ثبت ملی شده شمیران توضیح داد: این آثار شامل 4 بنای اثر فرهنگی تاریخی «تکیه تجریش» به شماره 11215 در تاریخ 25 مهر 1383، اثر فرهنگی تاریخی «تکیه دزاشیب به شماره 12218 در تاریخ 30 تیرماه 1384، اثر فرهنگی تاریخی «تکیه «نیاوران به شماره 11203 در تاریخ 25 مهر 1383 و اثر فرهنگی تاریخی «حسینیه جماران» به شماره 1853 در تاریخ 15 اردیبهشت ماه 1376 است که تصاویر و اطلاعات مربوط به آنها در بخشی از نمایشگاهی که همزمان با این برنامه برپا شده به نمایش گذاشته شده است.
او آثار میراث ناملموس عاشورایی منطقه شمیران را که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند 3 آیین عنوان کرد و افزود: «هنر اجرایی تعزیه خوانی در تکیه تجریش» به شماره 617 در تاریخ 22 آذر 1391 ، «هنر اجرایی تعزیه خوانی در تکیه نیاوران» به شماره 618 در تاریخ 22 آذر و «آیین نخل گردانی در تکیه بزرگ محله حصار بوعلی» به شماره 2837 در تاریخ 14 اسفند 1401 از جمله مواریث یاد شده هستند که در نمایشگاه جنبی این نشست معرفی شده اند.
او با بیان ویژگیهایی که موجب ثبت ملی یک بنا می شود توضیح داد: درخصوص بناها هرچه قدیمی تر باشند زودتر ثبت میشوند؛ این بنا باید ملجا و مبدا اتفاق یا حادثه مهم در سبک معماری باشد که بتوان در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.
او ادامه داد: اما در بخش میراث ناملموس یا غیر مادی به اینها کار نداریم و تفاوت ها مهم است؛ بر اساس تعاریف بینالمللی تفاوت باعث گفتگو و صلح است و تشابه اختلاف ایجاد می کند. به دلیل اینکه جهان یکسره به سمت غربی شدن پیش می رود به تفاوت ها اهمیت می دهیم.
رضوانفر افزود: کل بشر در حال یک شکل شدن است و همین امر موجب بی ارزشی می شود، در نتیجه افراد برای حفظ هویت اسلحه به دست می گیرند.
او بیان کرد: میراث فرهنگی ناملموس به این دلیل ثبت میشوند تا این تفاوت ها که هویت ما هستند ماندگار شوند و از بین نروند؛ این تفاوتها و تنوعات با هدف حفظ و جاودانگی ثبت میشوند.
مطالعه سفرنامه سیاحان و آشنایی بیشتر با آداب و رسوم مردم
مهرشاد کاظمی، پژوهشگر و تهران پژوه نیز در دیگر بخش نشست با بیان سفرنامههایی از سیاحان خارجی که در ایام مختلف و محرم به کشورمان سفر میکردند، بیان کرد: از دوره صفویه قالب سیاحانی که به ایران میآمدند اروپایی بودند. اینان مشاهدات خود را درخصوص بناها، آداب، رسوم، فرهنگ و آیینهای مردم ما نوشته و مستند کردهاند؛ و چون تاریخنگاران ما برایشان امری عادی و روزمره بود توجهی به ثبت آن نمیکردند.
او با بیان این که سیاحان جزئیات خیلی خوبی از آیینهای عاشورایی و محرم نوشته و ثبت کردهاند توضیح داد: تانکوانی فرانسوی در دوره فتحعلی شاه قاجار به ایران آمده و شرح کامل همراه با جزئیات تعزیه بیان میکند و غذاها، لباسها، نوحهها، آیین و احساسات مردم و غیره را با جزئیات ثبت کرده و خیلی خوب مراسمی که در تهران بوده را شرح میدهد. در سفرنامهای دیگر سرویلیام اوزلی انگلیسی شرح کامل مراسم محرم و تعزیه را با جزئیات کامل بیان می کند که مطالعه این سفرنامهها میتواند ما را بیشتر با آن آیین و رسوم آشنا کند.
تکایا منشا انسجام اجتماعی هستند
احمد مسجد جامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این مراسم بیان کرد: تکایا محصول یک تاریخ است، درواقع بهتر است به آنها بگوییم تکیه موزه؛ در تکیه نیاوران تابلوهای خط، خوشنویسی، آثار شمایلی و نقاشیهای قهوه خانهای بسیار فاخر و برجسته وجود دارد که نشان از فرهنگ مردم منطقه دارد.
او توضیح داد: با نگریستن به تکیه نیاوران شاهد آن هستیم که به لحاظ معماری و رنگ در 180 سال پیش سازه ای به این استواری و قامت چگونه به این نقطه رسیده است و با این نگاه معمارانه و محاسبات فنی مهندسی متوجه میشویم که چه کارهای ارزشمندی انجام شده است.
او ادامه داد: شکل و نوع بنا و اشیا با تمام نشانههایی که بر روی آن کار شده یک دایرهالمعارف هستند و تجلی فرهنگ (شعر و نوشتهها) و هنر (ترکیب رنگ و فرم و شکل و اندازهها) در این آثار دیده میشود.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان گفت: برگزاری آیینها سبک و اصول مخصوص خود را دارند، مثلا برپایی چادرها قاعده و پروتکلهای مخصوصی داشته و یا در رنگبندی تعزیه لباس اولیا سبز، اشقیا قرمز و بلاتکلیفها زرد بوده است. فلسفه این رنگها در 400 سال پیش در مقایسه با کاربردهای امروزی همچون چراغ راهنمایی کاملا اصولی بوده و از این دست ریزه کاریها بسیار وجود دارد.
او تصریح کرد: در دوره جدید گرفتار ذوق زدگی شدیم و بسیاری از بناهای قدیمی تخریب و بناهای نو جای آن را گرفته اند؛ استفاده از تجهیزات روز خوب است اما نباید منجر به از بین رفتن سازه ها و نمادهای گذشتهمان شوند.
او افزود: تکایا با وضو و روضه و زیارت عاشورا بنا نهاده شدهاند و پشت ساخت آنها خاطره وجود داشته که اگر از بین روند تاراج خاطرات شهر و شمیران است.
عضو اسبق شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: در این تکیهها نباید میراث و سابقه دست بخورد، استفاده از ابزار روز خوب است اما هنر و معماری آن نباید دست بخورد؛ چراکه تکایا هرکدام یک موزه، تاریخ، خاطره، میراث و فرهنگ هستند و نباید از بین روند.
او خاطرنشان کرد: تکایا منشا انسجام اجتماعی هستند و مردم اعم از غنی و فقیر را کنار یکدیگر قرار می دهند و از بین برنده طبقات اجتماعی هستند.
همچنین در این برنامه نشستی با حضور مهرشاد کاظمی پژوهشگر و تهران پژوه، سید مهدی اعرابی شمیران پژوه و مرتضی رضوان فر پژوهشگر میراث ناملموس برگزار و آثار میراث ملموس و ناملموس عاشورایی شمیران مورد بررسی قرار گرفت.
مجموعهای از عکس و سند تکایای شمیران در دوران قاجار
همزمان با این نشست نمایشگاهی در 3 بخش برگزار شد. بخش نخست آثاری از گنجینه موزههای نیاوران با محتوای مذهبی شامل پرده قهوهخانهای، نقاشیهای شمایلی، اشیایی که آیات بر روی آنها حک شده و غیره است.
بخش دوم مجموعهای از عکس و سند تکایای شمیران متعلق به آرشیو مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان است که در آن آیینها و بناهای تکیههای شمیران که در دوران قاجار توسط عکاسان آن زمان ثبت شده بوده به نمایش گذاشته شد.
بخش سوم هم معرفی تکایا و حسینیههای منطقه شمیران است؛ که تعدادی از این بناها و آیین ها هم در فهرست میراث ملموس و ناملموس ملی ثبت شده اند. در این بخش آثاری نیز که متعلق به تکیههای منطقه بودند به نمایش گذاشته شد.
اجرای پرده خوانی با موضوع واقعه کربلا توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار از روی پرده قهوه خانهای که موضوع آن واقعه عاشورا بوده و متعلق به مخزن کاخ موزه اختصاصی می باشد و شعرخوانی با موضوع واقعه عاشورا توسط دانیال خلج دیگر بخش این برنامه بود.
دعوت از مهمانان و بازدید از تکیه تاریخی نیاوران که از قدیمیترین تکایای تهران محسوب میشود پایان بخش مراسم بود.
نمایشگاه و نشست «آیینهای عاشورایی تهران با نگاهی ویژه به شمیران» با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک، تکایای شمیران و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار شد.
نظر شما