دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
اجرای پرده خوانی و حماسه خوانی واقعه عاشورا در مریوان

کردستان - آیین پرده‌خوانی واقعه عاشورا به مناسبت اربعین حسینی، در موکب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در مرز باشماق مریوان برگزار شد.

 مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان، به خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در مریوان اظهار کرد: به مناسبت اربعین حسینی، شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان، مجلس پرده‌خوانی و نقالی «واقعه عاشورا» توسط مرشد روح تافی شاهنامه خوان، نقال، مرشد و پرده خوان عاشورا از هنرمندان استان کرمانشاه در موکب کودک و نوجوان مرزباشماق مریوان اجرا شد.

حمیدرضا گوهری ادامه داد: این هنرمند در این برنامه به روایتگری برخی وقایع عاشورا از جمله شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع)، کوچه بنی هاشم پرداخت و دستان بریده عباس پرداخت که مورد استقبال زائران قرار گرفت.

وی اضافه کرد: نقالی یا افسانه‌گویی ایرانی یا پرده­ خوانی کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه ها در ایران است و از مدت ها پیش نقش مهمی در جامعه دارد و نقال کسی که نقل حماسی می گوید و مضمون نقل هایش بیشتر پیرامون داستان های قدیمی و کهن است. 

وی با اشاره به استقرار تماشاخانه‌های سیار در مراسم ویژه اربعین افزود: ستاد اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استقرار شش دستگاه تماشاخانه سیار کانون در مرزهای ایران در مراسم اربعین حضور دارد.

مدیر کل کانون استان کردستان عنوان کرد: قصه گویی، نقالی، نمایش، مداحی و تعزیه خوانی از جمله برنامه‌های افتتاح تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرز باشماق مریوان بود که برای کودکان و نوجوانان و زائرین اربعین حسینی اجرا شد.

گوهری افزود: مربیان داوطلب مراکز کانون استان کردستان با همکاری مربیان مراکز استان های قزوین و زنجان در موکب کودک و نوجوان فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی  ویژه کودک و نوجوان را برای کودکان و نوجوانان شرکت کننده در مراسم اربعین به کشور عراق را اجرا می‌کنند.

وی بیان کرد: قرار است مربیان کانون به مدت 15 روز در مرز باشماق مریوان به انجام فعالیت‌هایی نقاشی، اریگامی، سفالگری، بازی و سرگرمی، نمایش و... بپردازند.

مدیر کل کانون استان کردستان، تعمیق فرهنگ اربعین حسینی برای گروه سنی کودک و نوجوان، انجام فعالیت فرهنگی و ایجاد فضای مناسب برای کودکان و نوجوانان را از جمله اهداف این موکب عنوان کرد.

وی یادآوری‌کرد: در این برنامه، دست سازه‌های هنری اعضای کانون پرورش فکری استان کردستان، قزوین و زنجان به زائران کوچک حرم اهدا می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها