مدیر اندیشکده مرآت و شتابدهنده متیس در نشست صنایع فرهنگی ایران:
بازاریابی ضامن بقای محصولات فرهنگی است
مدیر اندیشکده مرآت و شتابدهنده متیس در نشست صنایع فرهنگی ایران گفت: موسسات فرهنگی باید در کنار خود متخصصانی داشته باشند تا در زمینه بازاریابی و بازارپردازی مشاورههای لازم را به آنها بدهد.
رحمانی با تاکید بر ضرورت بازارپردازی در حوزه محصولات فرهنگی گفت: در انگلیس و آمریکا، از زمان تاچر و ریگان، منطق فعالیتهای فرهنگی به سمت «اقتصاد فرهنگ» حرکت کرد. یعنی اگر محصول فرهنگی بازار خود را پیدا کند، این بازار ضمانت بقای این محصول است؛ بنابراین خاکم وظیفه دارد، زیربنا را برای ادامه فعالیت این شرکت فراهم کند. این مردم هستند که پایداری و بقای یک کسبوکار را ضمانت میکننذ.
وی ادامه داد: در دوره معاصر، به سمت حوزه نوآوریهای اجتماعی تغییر مسیر دادهایم. بیشتر از اینکه به پایداری فعالیت فرهنگی نگاه کنیم، مردمنهاد بودن آن را مورد توجه قرار میدهیم.
مدیر اندیشکده مرآت و شتابدهنده متیس افزود: به نظر میرسد در کشور، فضای تصدیگرایانه بر فرهنگ حکمرانی میکند؛ بنابراین عمده جریانات فرهنگی توسط نهادهای حکمران، پایدار هستند و پیش میروند. به همین دلیل در حوزه فرهنگ، تولیداتی نداریم که در مقیاس جدی و زیاد جوابگو باشد. دلیل آن هم این است که نهادهای مردمی حامی این جریانات، به علت نبود بازارپردازی مناسب دچار مشکل شدهاند. اگر یک سرمایهگذار و فعال فرهنگی جسارت لازم برای ورود به فضای فرهنگی داشته باشد، میتواند راهبردهایی برای ایجاد بازار شفاف طراحی کند.
در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان تازهکار صنایع فرهنگی، چگونه میتوانند براساس خواست مردم در بازار ماندگار باشند؟ گفت: مدیرعامل موفق باید یک بازاریاب خوب هم باشد.؛ علاوهبراین باید بتواند استرانژی مناسبی برای بازاریابی طراحی کند. بازاریابی 70 درصدِ رمز موفقیت است. البته گاهی اوقات باید کیفیت محصول را کاهش دهیم چون مخاطب به آن حد از کیفیت و کارایی نیاز ندارد.
رحمانی افزود: بهعنوان مثال یکی از شرکتهای فرهنگی، سامانهای در حوزه آموزشهای مجازی به ایران وارد کرده بود. من با بررسی این سامانه دیدم که چند پله از سامانههای موجود در کشور بالاتر است. اما این پروژه پس از چند ماه شکست خورد. چون نیاز جامعه در این حد نبود. هزینه طراحی این سامانه هم آنقدر زیاد بود که هیچ نهاد فرهنگی از آن حمایت نکند. با نگاهی که به غرفهها داشتم دیدم، شاید فقط یکی دو مجموعه براساس استراتژی بازاریابی محصولات خود را عرضه میکنند.
وی عنوان کرد: اگر همه این شرکتها با بازاریابی مناسب، بازار محصول خود را پیدا کنند، به جلو حرکت میکنند. گذار از طراحی محصول، بازاریابی و بازارپردازی از مهمترین راههای پیشرفت است. موسسات فرهنگی باید در کنار خود متخصصانی داشته باشند تا در زمینه بازاریابی و بازارپردازی مشاورههای لازم را به آنها بدهد.
نظر شما