جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
جامعه ایرانی پیشتاز روزنامه‌نگاری است

کرمانشاه - یک پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، جامعه ایرانی را پیش‌قراول روزنامه نگاری در جهان توصیف کرد و گفت: پیشینه ملت ایران در بحث روزنامه بسیار کهن‌است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمانشاه، روح الله بهرامی عصر روز پنجشنبه در نمایشگاه مطبوعات منتشر شده که به مناسبت کودتای ۲۸ مرداد در تالار شهید آوینی برگزار شد، گفت: به همت یکی از فرزندان این آب و خاک یکی از عرصه‌های مهم و آگاهی بخش و اثر بخش در حوزه بیداری،فرهنگ و تمدن ایران باختری با مرکزیت کرمانشاه در قالب یک نمایشگاه در مجموعه‌ای نزدیک به ۵۸ نشریه که نمادی از تحولات، منشورات و روزنامه‌های عصر ملی است، پدید آمده است.
 
بهرامی یادآور شد: این نمایشگاه مردم را با نمودها و نمادها آشنا می‌کند و برای هویت سازی، آگاهی تاریخی و هویت تاریخی جامعه هم تلاش می‌کند.
 
بهرامی ادامه داد: آفت جدی جامعه ما فقدان حافظه تاریخی و فراموش کردن رویداد و تجربه زیستی است که امروزه با آن مواجه هستیم.داشته‌ها و تجربیات قرون گذشته باید به امروز منتقل بشوند در غیر این صورت تجربه زیستی دیروز ما متاسفانه به زودی فراموش می‌شود و این موضوع خطرناکی است زیرا باعث بی هویتی جامعه و گسست نسلی می‌شود.
 
به گفته بهرامی، این موضوع برای ایجاد آگاهی،ثبت هویت و تجربه زیستی ملت و خود انسان ضروری است و این مسئله به تاریخ بر می‌گردد.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: روزنامه نگاری و تاریخ نگاری از حیث تخصصی از یک مقوله هستند، در روزگاران کهن در واقع کار روزنامه‎نگاران را مورخان انجام می‎دادند و مورخان خبر و اطلاع رسانی را از اقصی نقاط یک جامعه گردآوری می‎کردند و در قالب کتاب به اطلاع جامعه می‎رساندند.
 
وی ادامه داد: جامعه ایرانی پیش‌قراول روزنامه نگاری در جهان است و از این رو نمی شود گفت ما هر چیزی را از جامعه غرب گرفته‌ایم، شاید از حیث شیفت تمدنی ،تغییر پارادایم فکری و نوع نگاه به مسائل سیاسی نو در جامعه غرب ما روزنامه نگاری نوین را از جامعه  غرب اقتباس کرده باشیم اما پیشینه ملت ایران در بحث روزنامه بسیار کهن‌تر است.
 
بهرامی معتقد است که ما باید اجازه بدهیم مردم آگاهی‌های مربوط به گذشته را ببینند زیرا از گذشته درس میگیریم، مورخ و روزنامه نگار یک قلمرو را مورد بحث قرار می‌دادند ولی امروز کار مورخ به سطح بالاتری ارتقا پیدا کرده است و بدلیل حجم وسیع اطلاعات که هیچ مورخی قادر به ثبت و ضبط آن‌ها نیست این وظیفه و رسالت بر دوش اصحاب مطبوعات و روزنامه‌نگاران گذاشته شده است.
 
وی یادآور شد: ذکر این موضوع ضروری است که باوجود مهم بودن این رویداد که می‌توان گفت برای اولین بار در کشور و در استان کرمانشاه اتفاق افتاد و برگزاری این نمایشگاه کاری بسیار بزرگ،ارزشمند و در خور تقدیر است اما با عدم استقبال اهالی رسانه و مردم مواجه شد.

بهرامی خاطرنشان ساخت:  هر چند این عدم استقبال خستگی را بر تن برگزار کنندگان این رویداد با ارزش و ماندگار گذاشت اما بزرگی کار و راسخ بودن عوامل تهیه کننده و برگزارکننده این نمایشگاه آن‌ها را مصمم‌تر کرد که نمایشگاهی وسیع‌تر و با آثار فاخر بیشتری به زیبایی هر چه تمام‌تر در آینده نزدیک در معرض دید علاقمندان قرار دهد.
 
در ادامه استاد دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در 100 سال اخیر تاریخ ایران شاهد اتفاقات و وقایع بسیار تاثیر گذار بوده‌ایم و باعث بروز سه نقطه عطف در تاریخ شده که شامل انقلاب مشروطیت، نهضت ملی شدن صنعت نفت با پیامد کودتای ۲۸ مرداد و انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بوده است.
 
دکتر مهدی عزتی افزود: هر کدام از این وقایع بر حیات  و زیست سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی ایران تاثیر گذار بوده است و تاثیر و بازتاب آن در مطبوعات، رسانه‌ها و به‌ویژه روزنامه‌ها، نشریات و جرایدی که در آن زمان انتشار پیدا می‌کرد تبلور پیدا کرده بود.
 
عزتی اضافه کرد: ما از طریق خوانش این روزنامه‌ها و نشریات می‌توانیم به آگاهی‌های لازم در ارتباط با حادثه مهم کودتای ۲۸ مرداد آگاه شویم.
 
خشت اول رسانه در ایران کج گذاشته شده است
 
در ادامه یکی دیگر از پیشکسوتان مطبوعات کرمانشاه با تشکر از «مهدی ودودیان» به دلیل جمع‌آوری مجموعه ارزشمند مطبوعات منتشر شده، آن را یک اتفاق تک و باارزش عنوان کرد و گفت: خیلی از افراد گمان می‌کنند پایه و اساس روزنامه، نشریه و مطبوعات در غرب گذاشته شده است و از آنجا به کل دنیا صادر شده است و ما ایرانی‌ها هم از آنان این میراث را گرفته‌ایم، البته یک بخش این موضوع قابل قبول است اما نه همه  آن.
 
علامرضا نوری علا افزود: من در آن جلسه اعلام کردم که ما در «ایران و کرمانشاه کتیبه‌ای داریم به نام کتیبه بیستون که به چهار زبان نوشته شده است و کاملا نمود صفحه اول یک روزنامه است زیرا عکس دارد، مطالب ستون بندی شده در آن حک شده و در واقع یک گزارش کامل از وقایع و اتفاقات آن روزگار به زیبایی حکاحی شده است».
 
نوری علا ادامه داد: ناگفته نماند این کتیبه تنها کتیبه‌ای است که چنین اتفاقاتی را رقم زده است، بنده با دیدن آثار مکتوب این نمایشگاه به چند نکته رسیدم، اینکه رسانه در ایران بنا به وظایف ذاتی که دارد فعالیت‌هایش در سه حوزه خبر، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و سرگرمی خلاصه می‌شود و به جز این سه مورد ذکر شده رسانه هیچ کار دیگری ندارد.
 
وی عنوان کرد: اما با نگاهی گذرا به مطبوعات متوجه می‌شویم که اصلا قصد چیز دیگری است و بیشتر بحث روزنامه‌ها در واقع تسویه است که شامل تسویه حساب‌های سیاسی و اجتماعی است و می‌شود گفت،خشت اول رسانه در ایران آنچنان کج گذاشته شده است که بعد از ثریا هم کج می رود.
 
نوری علا ادامه داد: ادبیاتی که در آن زمان برای نگارش در مطبوعات استفاده شده است امروزه برای من خیلی آشنا است، زیرا نوع بیان و گویش 70 سال پیش، امروز هم رواج دارد.
 
 مدیر مسئول روزنامه نقدحال گفت: نشریه‌ای که برای تسویه حساب آفریده شده است، بی شک روال ژورنالیستی در پیش نگرفته است و در آن کار غیر حرفه‌ای انجام می شود. از طرفی بحث ژورنالیست بسیار مشخص است و از سوی دیگر بحث بی‌طرفی در مطبوعات موضوع مهم و قابل بحثی است و عده‌ای اعتقاد دارند بی‌طرفی در عرصه مطبوعات ممکن نیست اما من می‌گویم که برخلاف این است.
 
 



 
ارزشی برای محقق نیست
 
در ادامه نشست پژوهشگر تاریخی و گرد آورنده نمایشگاه مطبوعات منتشرشده گفت: از حدود ۵ سال پیش تحقیق در خصوص تاریخ کرمانشاه را آغاز کردم و اعتقاد داشتم برای اینکار باید به منابع دست اول و ناپیدایی که تاکنون شاید دسترسی به آن وجود نداشته دست بیابم.
 
مهدی ودودیان گفت: نه در استان و نه در کشور هیچ ارزشی برای محقق وجود ندارد و خیلی راحت جمله  «نه و همین که هست» را به ما تحویل می‌دهند.
 
ودودیان نبود آثار برای محقق را یکی دیگر از دغدغه‌های خود دانست و ابراز داشت: رسانه‌ای که ۳۸ سال سابقه چاپ داشته فقط ۲ سال از آثار آن موجود است آن هم در بزرگترین کتابخانه کشور.
 
این محقق توانمند روزنامه‌ها و جراید را دست اول ترین و بهترین سند مکتوب برای محقق عنوان کرد که به راحتی و اطمینان می‌توان به آن استناد کرد.
 
وی یادآورشد: در طی پنج سال موفق شدم ۴۵۰ عنوان روزنامه و مجله در خصوص موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی جمع آوری کنم که به جرات میگویم کامل‌ترین آرشیو  ورزشی در کشور را من جمع آوری کردم.
 
در ادامه محمد حسین شیریان، پژوهشگر کرمانشاهی گفت: من از سال ۶۸ کار تحقیقی را شروع کردم، زمانی که به دنبال روزنامه‌های آن زمان در کتابخانه‌ها بودم، حتی یک برگ از یک روزنامه چه از مشروطیت و چه از سال‌های نهضت ملی وجود نداشت.
 
وی به تشریح برخی فعالیت‌های روزنامه نگاران در جریان مشروطیت پرداخت و افزود: نخستین جرقه  مبارزه برای مشروطیت در بندر عباس شکل گرفت، بهترین روزنامه ها که تقویت کننده نهضت مشروطه هستند در خارج از ایران شکل می‌گیرند و قبل از مشروطه روزنامه قانون در لندن، ثریا در قاهره، اختر در استانبول و حبل المتین در کلکته با چاپ مطالبی شروع به روشنگری برای مردم ایران کردند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها