دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
امیدی به تصویب طرح اصلاح نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی نیست!

عضو ناظر مجلس در هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور درباره سرنوشت طرح نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: امیدی به تصویب این طرح در مجلس یازدهم نیست.

حجت‌الاسلام حسین جلالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت «طرح اصلاح نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این طرح را کمیسیون فرهنگی مجلس با اولویت‌ بررسی، و برای تصویب در صحن علنی آماده کرد اما به دلیل اولویت طرح‌های، فکر نمی‌کنم تصویب این طرح به مجلس یاردهم برسد.
 
وی با اشاره وجود 200 طرح و لایحه در نوبت بررسی نمایندگان مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه از هفته آینده بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه آغاز می‌شود، فرصت طرح هیچ موضوع دیگری وجود ندارد و  «طرح  نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» می‌تواند از طریق دولت و در قالب بخشنامه‌ای حل شود. به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفتم هر جا قانون وجود ندارد، مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را می‌توان با بخشنامه دولتی حل کرد. 

حجت‌الاسلام حسین جلالی افزود: مثلا دولت درباره حقوق کتابداران و دیگر مسائل نهاد، بخشنامه صادر کند.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجازه دولت می‌تواند تا موقعی که «طرح نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» در مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی تصویب شود با بخشنامه دولتی، مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی را حل کند. هرچند بخشنامه دولتی نوعی پلاک موقت و قانون، پلاک دائمی است.
 
به گزارش ایبنا؛ کلیات طرح اصلاح اساسنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهرماه سال 1401 در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در جلسه یکشنبه‌(27 فروردین‌ماه) امسال این طرح مجدد در کمیسیون فرهنگی مجلس، بررسی و اشکالاتی که معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی به این طرح وارد کرده بود، بررسی شد و در نهایت متن نهایی این طرح به تصویب کمیسیون فرهنگی مجلس رسید.

پیش‌تر نیز حجت‌الاسلام مرتضی آقا‌تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، گفته بود: در این دوره چند اقدام مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی پیگیری و انجام شد؛ نخست اصلاح قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی کشور بود با چند رفت‌وآمد، کلیات آن در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. اما بعید می‌دانم درمدت باقی‌مانده بتوانیم این طرح را در صحن علنی ارائه کنیم؛ بنابراین امید‌وارم حداقل کلیات طرح مصوب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها