چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
داشتن خبرگزاری‌های تخصصی از ملزومات هر جامعه‌‌ای است

علیرضا باستانی، خبرگزاری تخصصی را یکی از ملزومات هر جامعه‌ای دانست و گفت: در هفته بزرگداشت جهانی سواد رسانه‌ای می‌توان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) را به عنوان یکی از رخدادهای رسانه‌ای در آسیا مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرضا باستانی، استاد علوم ارتباطات و سواد رسانه‌ای، مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران و نخستین ایرانی منتخب به عنوان نماینده و مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه در سازمان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یونسکو ( UNESCO MIL ) بیان کرد: ما در ایران خبرنگاری را یک حرفه همه جانبه در نظر می‌گیریم؛ بدین معنا که وقتی یک خبرنگار به عنوان مثال در حوزه سیاسی فعالیت می‌کند در حوزه ورزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره نیز قلم می‌زند. البته نمی‌توان به این کار خرده گرفت چون شرایط خبرنگاری در کشور ما با سایر جوامع متفاوت است و به این دلیل هم برخی خبرنگاران در ایران در یک حوزه خاص به صورت تخصصی فعالیت نمی‌کنند و درواقع نمی‌توانند پتانسیل‌های واقعی خود را به نمایش بگذارند. در دنیا انواع مختلفی از روزنامه‌نگاری وجود دارد و نیاز است در کنار توجه به معیشت خبرنگاران در ایران به نوع روزنامه‌نگاری در جهان توجه و به آن سمت و سو حرکت کرد.
  
وی درباره فعالیت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با کار ویژه‌ و تخصصی‌اش در حوزه کتاب، گفت: تاکنون نشنیده‌ام در آمریکا یا اروپا خبرگزاری تخصصی کتاب داشته باشیم؛ باید این امر را به فال نیک بگیریم به این دلیل که یک خبرگزاری کاملا فعالیت خود را مقوله‌بندی کرده و منحصربه‌فرد است. این عمل یکی از ملزومات اساسی هرجامعه‌ای است.
  
مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران با بیان اینکه باید ایبنا را به جامعه جهانی معرفی کنیم، ادامه داد: چندماهی است که به عنوان نماینده منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه در سازمان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یونسکو انتخاب شدم و به نظرم موقعیت مناسبی است که این خبرگزاری را مطرح کنیم. هفته بزرگداشت جهانی سواد رسانه‌ای هر سال از سوی یونسکو از ۲۴ تا ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود؛ یکی از مسئولیت‌هایی که در این رویداد برعهده داریم این است که رخدادهای رسانه‌ای خود را به اطلاع دیگران برسانیم و به نظرم ایبنا را هم می‌توان به عنوان یکی از رخدادهای رسانه‌ای در آسیا مطرح کرد.
  
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت برگزاری جشنواره‌های تخصصی اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری جشنواره کتاب و رسانه که یکی از جشنواره‌های تخصصی به شمار می‌رود، نیز از جمله رویکردهای مناسب فرهنگی - رسانه‌ای است. این جشنواره به سنجش فعالیت خبرنگاران، به‌ویژه خبرنگاران تخصصی در حوزه کتاب می‌پردازد. بنابراین برای دستیابی به این مهم که خبرنگاران تا چه اندازه اطلاعات خود را به روز کرده‌ و مهارت‌هایشان را افزایش داده‌اند برگزاری این جشنواره ضروری است. 
 
علیرضا باستانی در پایان سخنان خود درباره تاثیر سواد رسانه‌ای در عملکردشغلی خبرنگاران گفت: در این خصوص ابتدا باید به مفهوم سواد رسانه‌ای توجه کرد؛ معمولاً رسانه را با تلفن همراه، کتاب و غیره معنا می‌کنند درصورتی که این‌ها ابزار رسانه‌ای است و رسانه یعنی تعامل، تبادل یا تقابل دو اندیشه با یکدیگر که مخصوص انسان است. بنابراین رسانه یعنی یک انسان اندیشمندِ هوشمند که در ذهن خود مطالبی دارد و با ارتباط می‌خواهد آن را انتقال دهد. سواد نیز مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌هایی است که انسان برای تعاملات اجتماعی لازم دارد. سوادرسانه‌ای مجموعه‌ای از دانش‌ها و مهارت‌هایی است که سبب می‌شود انسان در ابتدا خود را و سپس دیگران را بشناسد. اهمیت این موضوع برای خبرنگاران دوچندان است و افراد این حرفه باید از سواد رسانه‌ای لازم برخوردار باشند؛ چراکه امروزه اکثر رسانه‌ها محتوای خود را مهندسی می‌کنند و این عمل گاهی به گونه‌ای انجام می‌شود که تشخیص درستی و نادرستی برخی اخبار دشوار است. درواقع اینکه خبرنگاران تنها به یکسری مهارت‌ها و دانش‌ها بسنده کنند کافی نیست و لازم است در خصوص سوادرسانه‌ای، سواد کافی را داشته باشند.
  
به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اولین و تنها خبرگزاری تخصصی کتاب است که فعالیت خود را به‌طور رسمی از ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۸۵ آغاز کرده است و زیر نظر خانه‌کتاب و ادبیات ایران فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها