دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
ویژگی‌های قومی و محلی در انتخاب پایتخت کتاب ایران در نظر گرفته شده است

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چند مولفه اصلی مردمی بودن رویداد انتخاب پایتخت کتاب ایران، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در شهرها و توجه به ویژگی‌های قومی و محلی است که در داوری رنگ بیشتری دارد.

به گزارش سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه 16 مرداد در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند انتخاب شهرها در رویداد پایتخت کتاب گفت: در دی ماه سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان نهادها و دستگاه‌های مرتبط از پوستر پایتخت کتاب ایران رونمایی شد و بیش از ۷ ماه پیش این رویداد آغاز شد. در پایان ۱۰۵ شهر در این جشنواره شرکت کردند و با داوری‌هایی که صورت گرفت شهرهای راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی پایتخت کتاب تعیین شد.

وی ادامه داد: در این داوری‌ها دو ظرفیت برای شهرها در نظر گرفته شد؛ کارنامه و فعالیت پیشین شهرهایی که داوطلب عنوان پایتخت کتاب شده‌اند و بخش دیگر ایده‌ها و برنامه‌های پیش‌روی این شهرها بررسی شد؛ البته تلاش می‌کنیم به بخش دوم یعنی ایده‌ها و برنامه‌های این شهرها بیشتر بپردازیم و به بهسازی و عملیاتی شدن آن‌ها کمک کنیم.
 
جانعلی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر میزان مشارکت مردمی در رویداد پایتخت کتاب گفت:‌ چند مؤلفه اصلی مردمی بودن این رویداد، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در شهرها و توجه به ویژگی‌های قومی و محلی است که در داوری رنگ بیشتری دارد؛ همچنین 24 مرداد‌ماه که روز دعوت از اهالی شهرهای دوستدار کتاب در برج آزادی است، در این رویداد از هر شهر 20 نفر دعوت خواهد شد و 15 نفر از این تعداد را جریان‌های مردمی، فعالان، مروجان، نویسندگان و صاحبان اثر در این رویداد تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در واقع 75 درصد از این جمعیت، جریان‌های مردمی فعال در حوزه کتاب هستند. این دوره از پایتخت کتاب مثل جشنواره قرینه خود، جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، تلاش خود را می‌کند که جدا از اینکه از ایده و نظرات مردم استفاده می‌کند، در برگزاری رویداد نیز از نظرات مردمی استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها