سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
گرسنگان دهکده، روح خود را به شیطان فروختند

در این چند روز نمایش‌های اقتباسی بسیاری بر روی صحنه‌های تئاتر تهران اجرا شده است. در این گزارش به شش اثر تازه می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در روزهای گرم مردادماه نمایش‌های اقتباسی بسیاری بر روی صحنه‌های تئاتر تهران اجرا شده است. در این گزارش شش نمایش اقتباسی که در تماشاخانه‌های تهران به روی صحنه می‌روند را بررسی می‌کنیم.

در انتظار مکبث اقتباسی بر صحنه بوتیک تئاتر ایران
فروش بلیت نمایش در انتظار مکبث آغاز شد. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی امیرعلی ابراهیمی است که اقتباسی از دو اثر در انتظار گودو و مکبث است.

در خلاصه این نمایش آمده است:
مردی که حتی اسم خود را فراموش کرده دچار فروپاشی روانی شده و معشوقه خود را در یازده شخصیت و دو سایه می‌بیند. لحظه جدایی خود را در قالب مکالمه‌ای بین خود و تقسیم‌بندی ذهنی‌اش از شخصیت، تحت قالب چرایی در انتظار مکبث بودن، تجربه می‌کند‌؛ زیراکه تمام آن چیز که از زن به خاطر دارد به‌صورت جملات پاره‌پاره است و دردی که از صدمات وی به جانش مانده...

بهراد کریمی، بیتا عطار، بیتا گرمابی، دلبند سادات طاهایی، سحر کریمی، سمیه حسین‌طلب، سمیه مولایی، شقایق ‌به‌دینیان، فائزه جعفری، لیلا احمدی، مبینا محمدحسینی، مهدیه باستانی، نفیسه ملک‌زاده اسامی بازیگران این نمایش است.

از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان از مصطفی قطبی‌زاده (دستیار اول کارگردان)، ریحانه صانعی دهکردی و پژوهش فروغی‌نیا (گروه کارگردانی)، غزاله بابامرادی (طراح لباس)، سپیده تاشک (طراح پوستر)، امیرعلی ابراهیمی (طراح نور) و مصطفی قطبی‌زاده (تنظیم موسیقی) نام برد.

نمایش در انتظار مکبث از ۱۹مرداد ساعت ۱۹:۰۰ در بوتیک تئاتر ایران روی صحنه خواهد رفت.

فریز مکبث فریز، اولین حضور حسام منظور در قامت مکبث
آرش دادگر مدرس دانشگاه، نویسنده و کارگردان تئاتر، تجربه کارگردانی آثار متعددی از نمایشنامه‌های شکسپیر را در کارنامه هنری خود دارد و در تازه‌ترین فعالیت کارگردانی خود، نمایشنامه مکبث را با بازنویسی شهرام احمدزاده به صحنه خواهد برد.
نمایش مکبث دومین همکاری آرش دادگر و حسام منظور در اجرای اثری از ویلیام شکسپیر، درام‌نویس شهیر انگلیسی، پس از اجرای موفق نمایش هملت خواهد بود.
آرش دادگر و گروه تئاتر کوانتوم در سال‌های گذشته با تمرکز بر خوانش‌های مدرن از آثار کلاسیک و به‌ویژه آثار شکسپیر، اجراهای قابل قبولی را بر روی صحنه برده است.
حسام منظور در این نمایش نقش «مکبث» را ایفا خواهد کرد و دیگر نقش‌آفرینان گروه بازیگری این نمایش نیز به‌زودی اعلام خواهد شد. همچین شرکت «مارلیک تصویر» به‌عنوان مجری طرح این نمایش با گروه تئاتر کوانتوم همکاری خواهد.
نمایش مکبث اثر جدید گروه تئاتر کوانتوم است که مردادماه۱۴۰۲ بعد از اخذ مجوز، پیش‌فروش اجرای خود را آغاز خواهد کرد و در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه خواهد رفت.
 

وقتی یک زندانی فراری به خانه مخترعی پناه می‌برد
فروش بلیت نمایش ژرژ مخوف آغاز شد. این نمایش به قلم امیر جاسمیان آزاد و رامیار محمودی و کارگردانی مهران مکاری است که اقتباسی از ایوان مخوف میخائیل بولگاکف است.
ژرژ مخوف ۱۰ تا ۲۴مرداد ساعت ۱۸ به مدت ۷۰ دقیقه در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت تیوال و یا گیشه عمارت نوفل‌لوشاتو، بلیت این نمایش را تهیه کنند.

در خلاصه این نمایش آمده است:
ژرژ به‌تازگی از یک اردوگاه آزاد شده و به دنبال خانه‌ای است. او وارد خانه‌ یک مخترع می‌شود و... 

در این نمایش مهراوه ‌طالبی، حمید ‌آغه‌ویسی، رامیار ‌محمودی، مهران ‌مکاری، سارا ‌سیبی، شهاب‌الدین ‌احدی، ‌نگار عزیزی، امین ‌سنجربیگی و علیرضا ‌یزدان‌پناه ایفای نقش می‌کنند.

از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان از رامیار محمودیِ آهنگساز، مهراوه طالبیِ دستیار کارگردان، مهران مکاری و رامیار محمودیِ طراح صحنه، مهراوه طالبی و مهران مکاریِ طراح لباس، علیرضا یزدان‌پناه و امین سنجربیگیِ طراح نور نام برد.
 

سعید چنگیزیان به صحنه تئاتر بازگشت
فروش بلیت نمایش سندروم روسمر آغاز شد. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی داود زارع است که اقتباسی از نمایشنامه روسمرزهلم هنریک ایبسن است.

در خلاصه این نمایش آمده است:
«یان روسمر» کشیش معتمد شهر، یک سال پس از خودکشی همسرش به همراه «ربکا وست» در «عمارت روسمر» زندگی می‌کند تا اینکه با ورود «دکتر کرول» حقایق تازه‌ای درباره‌ گذشته آشکار می‌شود.

علی باقری، سعید چنگیزیان، اصغر پیران، ایمان صیاد برهانی و امین اسفندیار اسامی بازیگران این نمایش است.

از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان از نورالدین حیدری ماهرِ مجری طرح، امین باقریِ طراح نور، پویا احصابیِ موسیقی، سحر مکتبیِ طراح لباس و آلما یوسفیِ منشی صحنه نام برد.

نمایش سندروم روسمر از ۱۸مرداد ساعت ۱۹:۳۰ در بلک باکس باغ کتاب روی صحنه خواهد رفت.

مردم برای نان، روح خود را به فروش گذاشتند
فروش بلیت نمایش کنتس کاتلین آغاز شد. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مهدی یوسفیان است که اقتباسی از رمان کنتس کاتلین ویلیام باتلر است.

در خلاصه این نمایش آمده است:
دهکده‌ای در ایرلند را قحطی فراگرفته و مردم چیزی برای خوردن ندارند. در همین حین شیاطین وارد دهکده می‌شوند و شروع می‌کنند به خریدن روح مردم در ازای پول.

نسیم ‌سیاوشانی، شایان ‌حاجی‌اسماعیلی، بهروز قادری، ریحانه ‌سرلک، سحر ‌بیرانوند، طاها ‌محمدی، میترا یعقوبی، محمد ‌عبداللهی، میثم ‌نیکخواه، رضا ‌حسین‌نژاد، سروشا فاضلی، نفس موسوی، مانی ‌امامی، حدیث ‌امینی ‌تهرانی، تارا قبادی، سپیده ‌قحطان، آیناز ‌فتحی، مریم شفایی‌زاده، امیرمهدی ‌کوشکی، مجید ‌نرمانی، آنیتا حشمتی، امیرعلی ‌صابری، مهسا جنتی، امین ‌جاسبی‌زاده اسامی بازیگران این نمایش است.

از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان از هستی بیاتِ نوازنده هنگ درام، رضا حسین‌نژادِ مدیر تولید، شهاب شریفیِ طراح صحنه، مهدی یوسفیانِ طراح نور، ساغر کوچک‌زاده طراح گریم،میثم نیکخواه آوازخوان، مهرداد حسین‌زاده عکاس نام برد.

نمایش کنتس کاتلین از ۹مرداد ساعت ۲۱:۰۰ در عمارت ارغوان روی صحنه خواهد رفت.
 

همچنین نمایش‌های متساوی الساقین به نویسندگی عمادالدین رجبلو، کارگردانی فضل‌اله عمرانی و پژمان برزگر ساعت ۱۹:۳۰ و نمایش آلزایمر به نویسندگی و کارگردانی حامد رحیمی نصر ساعت ۲۱:۱۵ تا جمعه ۱۳مرداد در عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان تماشاگران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها