چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
انسان‌های آزادی‌خواه از قیام امام حسین (ع) الگو می‌گیرند

بوشهر- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، انسان‌های جوانمرد و آزادی‌خواه را انسانی‌هایی معرفی کرد که از قیام امام حسین (ع) درس و الگو می‌گیرند و نهضت عاشورا را مبنایی برای مبارزه‌طلبی و ظلم‌ستیزی قرار می‌دهند.

حیدر راهب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: حرکتی که امام حسین (ع) در روز عاشورا انجام داد همچنان باعث جوشش درونی افرادی است که دنبال حق و عدالت هستند و این بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه‌ای است که افرادی بصیر و حقیقت‌جو دارد، قطعا چنین جامعه‌ای هیچ وقت دچار شکست نمی‌شود.

وی ادامه داد: این ویژگی انسان‌های جوانمرد و آزادی‌خواه است که در طول تاریخ از قیام امام حسین درس و الگو گرفته و در مسیر مبارزه‌طلبی و ظلم‌ستیزی از نهضت عاشورا الهام می‌گیرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر سپس به لزوم شناخت نسل امروز از نهضت عاشورا بر اساس منابع معتبر تاکید کرد و گفت: در این خصوص کتاب‌های متعددی وجود دارد که در رابطه با نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) نگاشته شده‌اند، با رجوع به این کتاب‌ها، مخاطبان به‌‍ویژه جوانان و نوجوانان پیام و مفهوم این حادثه مهم به صورت امروزی و با بیان شیوا و ساده درک خواهند کرد.

وی افزود: از جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب «نهضت مقدس» نوشته محسن قنبریان اشاره کرد. این کتاب پیرامون ریشه‌های شکل‌گیری اسلام ضد عدالت، اسلام ذبح کنندۀ آرمان‌ها، اسلام محافظه‌کار، اسلام بی‌توجه به مستضعفان و در یک کلام اسلام امریکایی در عاشورا است. همچنین از این کتاب موضوعاتی نظیر روش مبارزه، اصول حکمرانی، شیوه‌های دردمندی، رفتارهای سیاسی و مدل‌های مطالبه گری از نهضت عاشورا می‌توان استخراج کرد.

به گفته وی، کتاب‌های «حسین از نگاه حسین» نوشته محمد محمدیان و «انسان 250 ساله» نوشته مقام معظم رهبری  از دیگر آثاری است که به بصیرت حسینی مخاطبان می‌افزاید؛ اما اگر بخواهیم که نهضت امام حسین (ع) را کاملا مستند برای نسل امروز تبیین کنیم، توصیه می‌کنم کتاب‌های «حماسه حسینی» نوشته شهید مطهری و «قیام حسین (ع)» اثر سید جعفر شهیدی مطالعه شود. در این آثار تمام زوایای پنهان این نهضت بزرگ و سرنوشت‌ساز تبیین و بازنمایی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر تاکید کرد: پتانسیل و ظرفیت سبک زندگی حسینی در جامعه بسیار بالا است؛ اما متأسفانه تاکنون این ظرفیت‌ها به‌صورت کامل شناسایی و مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی در ادامه واقعه کربلا را نه یک حادثه، بلکه یک دانشگاه بزرگ تربیتی دانست و افزود: کربلا، واقعه‌ای است که بسیاری از آموزه‌های دینی را در بر دارد و ما می‌توانیم با الگو قرار دادن نهضت عظیم عاشورا، گام‌های مؤثری در امر تربیت دینی نسل آینده برداریم.

راهب تاکید کرد: ریشه همه تربیت‌ها و متعالی‌ترین حوزه اجتماعی در جامعه اسلامی، خانواده است؛ به همین دلیل تثبیت و فرایند تربیت حسینی نیز پیش از هیأت و مسجد در خانواده صورت می‌پذیرد. در این حالت است که انگیزه و فکر کودک و نوجوان و جوان عاشورایی شده و از آرمان‌های حسینی در موقعیت‌های مختلف زندگی با الهام می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با تاکید بر اینکه بهترین مسیر برای اینکه یک نوجوان و جوان به سمت سبک زندگی دینی و اسلامی بیاید، مسیر نهضت عاشورا و امام حسین است، گفت: همه اهل بیت نور واحد هستند اما طبق روایت، مسیر امام حسین (ع) اسرع و اوسع است و ماه محرم فرصت بسیار مغتنمی است که ما بتوانیم جوانان و نوجوانان را با امام حسین و مفاهیم بلند عاشورا آشنا کنیم و بذر محبت و انس و محبت اهل بیت(ع) را در دل‌های آن‌ها بکاریم.

راهب سپس به مهم‌ترین اقداماتی که هم‌راستای محرم در کتابخانه‌های عمومی استان محقق شده، اشاره و تصریح کرد: با آغاز ماه محرم، فضای كتابخانه‌های عمومی و ساير فضاهاي در اختيار با پرچم‌ها و پارچه‌های سیاه، سیاه‌پوش شده، همچنین در این ایام کتب مهم با موضوع عاشورا برای اعضاء خوانش و مورد بررسی قرار می‌گیرد.با استفاده از فضای مجازی، محتوای تولیدی متناسب با نهضت امام حسین (ع) نظیر معرفی آيين‌های محرم و صفر، معرفي و ترويج منابع مرتبط با امام حسين (ع) و ياران ايشان، تبیین فرهنگ عاشورايی و عزاداري‌های استان منتشر می‌شود.

وی همچنین، برگزاری برنامه‌هاي فرهنگی شامل نقد و بررسی كتاب، نشست كتابخوان، جمع‌خوانی، نمايشنامه‌خوانی و مسابقات كتابخوانی و بازنمايی منابع موضوعی، جلسات مشاوره دينی، درس‌های عاشورايی و...، اجراي طرح‌هاي فرهنگي شامل نذر كتاب و وقف در گردش، برگزاري محافل ادبی آيينی و مذهبی، ارتباط با هيئت‌های مذهبی و مساجد برای معرفی كتاب با موضوع محرم و عاشورا را از دیگر برنامه‌هایی دانست که در ایام محرم از سوی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اجرایی خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها