دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۸
«آيين محرم در بين اقوام ايران» بازخوانی سنت‌های سوگواری مردم

ایلام- صیدمحمد درخشنده مؤلف و نویسنده کتاب «آيين محرم در بين اقوام ايران» گفت: در این کتاب آئين‌هايی همچون، عَلَم گردانی، نخل گردانی، كتل‌بندی و كُتَل‌كويی و... بازخوانی و مرور شده است.

صیدمحمد درخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: امام حسین(ع) به ما درس شهامت، دلاوری و حق‌طلبی و با اهدا خون پاکش به تمام مردم جهان، درس آزادگی داد.
 
 وی ادامه داد: نظر به اهمیت و ضرورت تالیف کتاب با موضوع و محور محرم و قیام امام حسین(ع) و وفاداری یاران آن حضرت، تصمیم گرفتم کتاب «آيين محرم در بين اقوام ايران» را تالیف و منتشر کنم.
 
 وی ادامه داد: این کتاب را در سال 98 تالیف و منتشر و تلاش کردم که در آن به آئين‌هايی همچون، عَلَم گردانی، نخل گردانی، كتل‌بندی و كُتَل‌كويی، شروه‌خوانی، مراسم بيل‌زنی، مشعل‌برداری، مراسم سنج و دمام، رقص حجله و آئين چهل‌منبران، طلوع‌خوانی، تعزيه و شبيه‌خوانی، مراسم گِل‌زنی، نذر گِل و بسياری از رسوم و آئين‌های مختلف بپردازم.
 
 وی ادامه داد: در کتاب آيين محرّم در بين اقوام ايران، برخی از آداب و رسوم و نذورات همچون نذر َعلَم قاسم، نذورات پای نخل، مراسم چای عباس و بسياری نذورات ديگر در ماه محرم را در استان‌های مختلف به خواننده معرفی کرده‌ام.
 
مؤلف برگزیده استان در سال 1401 ادامه داد: در این كتاب سعی شده که محرم را از نظر و دیدگاه ساير کشورهای جهان و همچنین از ديدگاه اقوام ايرانی به صورتی مستند و ساده نشان دهم و معرفی کنم.
 
 مؤلف کتاب «ایل من ایلام» ادامه داد: در اين کتاب به حضور زنان و بانوان در ایام محرم که با ناله و نوايی موزون پشت سر آقايان حركت می‌کنند و ارادت و احترام و اخلاص خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) نشان می‌دهند، هم اشاره کرده‌ام.
 
به گزارش ایبنا انتشارات درخشنده کتاب «کتاب آيين محرّم در بين اقوام ايران»، تالیف صیدمحمد درخشنده را در 438صفحه، در نوبت اول در سال 1398 در 9 فصل و به قیمت 70 هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

صيدمحمد درخشنده، متولد۱۳۳۴در شهر ایلام، نویسنده، محقق و ایلام‌‌‌شناس دانش‌ آموخته كارشناسی‌ارشد در رشته باستان‌‌ شناسی پيش از تاريخ ايران،تاكنون بیش از50عنوان كتاب در زمينه‌‌های باستان‌شناسی،تاريخ،قوم‌شناسی جغرافيا،فرهنگ و آئين‌ها، جاذبه‌های توريستی و اكوتوريستی، چشمه‌ها، غارهای تاريخی، باستانی و طبيعی، قنات‌ها، جاذبه‌های عشايری ايران و استان، باورها، چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها