جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
مقصدهای جدید پیشِ روی قطار ادبیات کودک و نوجوان

در هفته آخر تیرماه ۱۴۰۲ رویدادهای جدیدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان رخ داد که نویدبخش تقویت و توسعه این حوزه است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته آخر تیرماه امسال برای ادبیات کودک و نوجوان ایران خبرهای خوبی به همراه داشت. در این هفته رویدادها و تفاهمنامه‌هایی انجام شد که می‌توانند تقویت‌کننده و توسعه‌دهنده عمل کنند و قطار این حوزه را به مقصدهای جدیدتری برسانند.

پرورش نسل جدید نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان از دغدغه‌های مهم خانه کتاب و ادبیات ایران بود که بر مبنای آن نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» را طی سه‌روز در شهر قم برگزار کرد. در این دوره مقدماتی شرکت‌کنندگان علاقه‌مند به حوزه داستان و شعر کودک و نوجوان زیر نظر استادان باتجربه آموزش دیدند و ایده اولیه آثار خود را پیش بردند. در روز آخر این دوره، جلسه هم‌اندیشی‌ای با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان استان قم نیز برگزار شد.

همچنین این هفته برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز هفته‌ای پُربار بود؛ چرا که تفاهمنامه مهمی بین کانون و پژوهشکده شورای نگهبان امضا شد تا در زمینه تولید آثار ادبی کودک و نوجوان با موضوع حقوق و قانون اساسی اتفاق‌های درخور توجهی صورت بگیرد. منتخب اخبار این هفته را در ادامه می‌خوانید:

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛ توجه به تشکل‌های کتاب کودک مورد توجه وزارت فرهنگ است
انتشارات راه‌یار برگزار می‌کند؛ آیین رونمایی از نسخه فارسی و عربی کتاب «قهرمان به شکل خودم»
از سوی کانون پرورش فکری؛ فراخوان سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» منتشر شد
انتشارات قدیانی منتشر کرد؛ «سندباد بحری و داستان‌های دیگر» و «قصه‌هایی که شهرزاد نگفت» در بازار نشر
انتشارات کیوی منتشر کرد؛ «بارنی، جغد انباری»؛ داستانی برای چالش‌های روزانه زندگی کودکان
از تمرین برای پیروزی تا تلاش برای جلوگیری از تاکسیدرمی پرندگان؛ «فوتبال در فصل شکار» تازه‌ترین رمان کانون منتشر شد
همزمان با شروع ماه محرم صورت می‌گیرد؛ برپایی نمایشگاه آثار تصویرگری عاشورایی در موزه ملی کودک کانون
با تجلیل از پنج چهره هنری؛ سامانه «مدرسه تهران» رونمایی شد
به کوشش انتشارات کتاب چ؛ مجموعه داستان‌های گرافیکی «سلام جوجه‌تیغی!» منتشر شد
به کوشش کانون پرورش فکری؛ همزمان با دهه اول محرم نشست‌های ادبی و هنری «هنگام باران بود» برگزار می‌شود

دوره سه‌روزه آموزش شعر و داستان «قاصدک» فرصتی بود تا ضمن حاشیه‌نگاری از این رویداد، با لایه زیرین آن یعنی خودِ مخاطبان بهتر آشنا شویم. همچنین گزارش پایانیِ «میزگرد بررسی ژانر علمی‌تخیلی کودک و نوجوان در ایران» در این هفته منتشر شد. منتخب مطالب به شرح زیر است:

نگاهی به اولین روز از اولین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک»؛ قاصدک‌ها را بشناس!
نگاهی به دومین‌روز از اولین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک»؛ کودکم من را شاعر کرد
نگاهی به آخرین روز از اولین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک»؛ دفتری تازه گشوده شد
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد؛ اهتمام بیشتر نویسندگان و شاعران کشور به تولید متون آموزش نویسندگی
«آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»-۲/ نوایی‌لواسانی: تجربه علمی‌تخیلی‌نویس‌ها به صورت کتاب پژوهشی تدوین شود/ رضایی‌کلورزی: تعداد کم آثار این ژانر مانع پژوهش است
در نشست «کودک، نوجوان و قانون مادر» اعلام شد؛ حمایت پژوهشکده شورای نگهبان از تولید آثار ادبی و هنری کودک و نوجوان با موضوع حقوق اساسی


در این هفته علاوه‌بر گفت‌وگو با چند تن از استادان دوره «قاصدک»، با توجه به فرا رسیدن ماه محرم گپ‌وگفت‌هایی با نویسندگان و شاعران ادبیات دینی کودک و نوجوان نیز داشته‌ایم که منتخب آنها را در ادامه می‌خوانید:

شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ بیان، تفکر مؤلف را به مخاطب القا می‌کند
سیدسعید هاشمی، شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: اگر زبان کودکانه و بیان کودکانه در کنار همدیگر نباشند، شعر در انتقال مفاهیم خود به مخاطب کودک و نوجوان دچار مشکل می‌شود.

مطبوعات کودک و نوجوان-۵/ نسبت نشریات الکترونیک به نشریات کاغذی مانند آسانسور و پلکان است
حبیب یوسف‌زاده، نویسنده و سردبیر مجلات رشد گفت: نشر مطبوعات به صورت الکترونیکی، به هر حال از ضرورت‌های زمانه ماست؛ اما اگر بخواهیم نسبت آنها را با نشریات کاغذی بیان کنیم، باید بگویم؛ این رابطه شبیه آسانسور و پلکان است؛ هر کدام کارکرد خاص خود را دارد و خوب است که سیاست‌گذاران فرهنگی به این موضوع توجه کنند.

شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ شعر کودک را نباید به زبان محاوره نوشت
مریم زندی، شاعر کودک و نوجوان در حاشیه دوره آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» گفت: برای کودکان که سوادآموزی را شروع کرده‌اند، باید شعر معیار بنویسیم.

نویسنده مجموعه «قصه‌های جیگیل‌خان» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ نیاز نیست در داستان‌ها به کودکان و خردسالان کلمات جدید یاد دهیم
عباس قدیرمحسنی، نویسنده و طنزپرداز گفت: داستان اول باید سرگرم‌کننده باشد، دوم لذت‌بخش باشد و اگر این دو عنصر را داشت می‌تواند در کنار آنها، حس خوبی به بچه‌ها و نکته‌ای کوچک را هم یاد بدهد.

نویسنده کتاب «اولین گفتنی‌های عاشورا برای من» بیان کرد؛ اولین مسئله نوشتن یک اثر دینی ارزیابی منابع آن است
غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب «اولین گفتنی‌های عاشورا برای من» گفت: هرکس بخواهد در حوزه دین کار کند اولین مسئله‌اش باید این باشد که منابع خودش را ارزیابی کند تا از منابع درستی بهره‌مند شود؛ چون در غیر این‌صورت هر چقدر توان ادبی او بالا باشد، نمی‌تواند بگوید یک‌ کار دینی تولید کرده است.

مطبوعات کودک و نوجوان-۶/ فعالان حوزه کودک و نوجوان باید به فضای الکترونیک توجه کنند/ اپلیکیشن «کیهان بچه‌ها» به زودی رونمایی می‌شود
علی دانشور، سردبیر مجله «کیهان بچه‌ها» گفت: قطعا مطبوعات به صورت الکترونیکی و مجازی هم باید وجود داشته باشند و این یک ضرورت است؛ همین ضرورت باعث شد که ما هم اپلیکیشن «کیهان بچه‌ها» را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای کودک و نوجوان امروز را برطرف کنیم.

مدیرعامل نشر صاد در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ منابع دست‌اول دینی باید بدون آسیب‌دیدن محتوا ساده‌‌نویسی شوند
میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی، مدیرعامل نشر صاد گفت: مخاطب ما کودک و نوجوان است و باید بتواند ارتباط بهتری با اثر بگیرد با آن پیام‌های مهمی که در دل روایت‌هاست؛ بنابراین نیاز است این منابع بدون آنکه آسیبی به محتوا بزنند، ساده‌نویسی شوند.

شاعر کتاب «من سنگ بودم» در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد؛ کنکور بر دوستی و ارتباط نوجوانان با کتاب اثر گذاشته است
طاهره شهابی، شاعر کتاب «من سنگ بودم» گفت: متأسفانه از اول دبیرستان، بچه‌ها فقط به سمت کتاب‌های کمک‌آموزشی و کنکوری می‌روند. کنکور دوستی و ارتباط نوجوان با کتاب ادبی مثل شعر را خیلی تحت‎‌الشعاع قرار می‌دهد.

علاوه‌بر گزارش‌ها و مصاحبه‌ها پیرامون رویدادهای حوزه کتاب، سه کتاب خواندنی برای سنین کودک و نوجوان نیز به قلم مورجان کتاب و کتابخوانی در این هفته معرفی شد که می‌توانید از مطالعه آنها در هر سنی که هستید لذت ببرید:

یادداشت؛ ماجراجویی‌های یک کتاب نوجوانِ میانسال
تئاتر و سینمای کودک و نوجوان-۵/ اجرای نمایش «بهار بود و زمستان» در تابستان!
ادبیات کودک و نوجوان جهان-۵/ «راز قلب بزرگ» داستان بخشش از صمیم قلب است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها